کد خبر: ۱۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
هاشمی مطرح کرد؛

متروی تهران با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کند/ حمل و نقل ریلی در کلانشهرها می تواند بزرگترین نماد اقتصاد مقاومتی باشد

رییس شورای شهر تهران، گفت: متروی تهران با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کند و هشتاد درصد سرمایه گذاری انجام شده، بلااستفاده مانده است.
به گزارش قلم نیوز- "محسن هاشمی" با اشاره به دستاوردهای انقلاب در ۴ دهه گذشت، اظهار داشت: طبیعتا انقلاب اسلامی، به عنوان پدیده بزرگ که تاثیرات فراوان ملی و بین المللی داشته است، دارای دستاوردهای گوناگونی است که من به عنوان یک عضو کوچک خانواده بزرگ انقلاب در ایجاد دو دستاورد انقلاب حضور داشتم، موضوع نخست، صنایع دفاعی بود که تحصیل در دوره دکترا را در خارج از کشور رها کردم و به دلیل تحصیلات مرتبطم با صنایع دفاعی و شرایط آن روز کشور که نیاز شدیدی به توسعه و تولید در حوزه موشکی داشت به ایران بازگشتم و در این حوزه به همراه عزیزانی که برخی از آنها به توفیق شهادت رسیدند و تعدادی نیز هنوز در حال خدمت به کشور هستند، تلاش کردم و موضوع دوم نیز بحث مترو است که از سال ۱۳۷۲، بعنوان عضو هیات مدیره و بعد به عنوان مدیرعامل وعضو شورای شهر درگیر این پروژه شدم و این موضوع حدود ۲۵ سال یعنی ربع قرن است، به عنوان اولویت اول نیاز مردم تهران، به دغدغه ام تبدیل شده است.

بی توجهی به تامین تجهیزات مترو

وی در پاسخ به این پرسش که در طول چهل سال گذشته از فعالیت انجام شده در مترو راضی هستید؟ گفت: در بعد ساخت باید بگویم که در این ۴۰ سال کار بزرگی در مترو شده است، ما قبل از انقلاب حدود ۳۰۰ متر فقط تونل مترو ساختیم و بعد از انقلاب ۳۰۰ کیلومتر در سراسر کشور، یعنی در طول این ۴۰ سال هزار برابر قبل از انقلاب در کشور مترو ساخته شده و این در شرایطی است که در دهه نخست انقلاب به دلیل جنگ، عملا امکانات زیادی به مترو تخصیص داده نشده بود و دلواپسان آن روز که مترو را یک سیستم لوکس و غیرضروری می دانستند، مخالف اختصاص امکانات کشور به مترو بودند و با اصرار و پیگیری آیت الله هاشمی رفسنجانی و خطبه ای که ایشان در سال ۱۳۶۳ در نماز جمعه تهران در مورد ضرورت و اهمیت مترو خواندند و حضور ایشان در هیات دولت در سال ۱۳۶۵، سرانجام ادامه فعالیت ساخت مترو تصویب شد. اما در بعد تامین تجهیزات و استفاده از ظرفیت آنچه به عنوان مترو ساخته شده است، ضعیف عمل کرده ایم، شهرداران و دولت ها و مسئولان مربوطه به تجهیز مترو توجه کافی نکرده اند و اگر به میزان اعتبار و بودجه ای که صرف ساخت بزرگراه ها و سیاست خودروی محوری می شد، به تجهیز مترو توجه می شد هم اکنون بجای دو میلیون سفر در روز ۱۰ میلیون مسافر با مترو جابجا می شد و مشکل ترافیک و آلودگی هوا بسیار کمتر از وضعیت فعلی بود.

خطوط بهره برداری شده با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کنند

هاشمی در خصوص این که  دولت، شهرداری، مجلس و بانک ها مقصر مشکلات ایجاد شده برای مترو هستند، گفت: پیدا کردن مقصر مشکلی را حل نمی کند، شما فرض کنید من مقصر هستم اما مشکل مترو را حل کنید، بیش از دهسال است که به جای یک تقسیم کار درست میان دولت، شهرداری و سیستم بانکی، به صورت مداوم شاهد لجبازی، کم کاری و قصور یا تقصیر در مورد حمل ونقل ریلی انبوه مترو هستیم و نتیجه این وضع این شده است که ۳۰۰ کیلومتر خطوط ریلی که در تهران بعد از این انقلاب ساخته شده، با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کند و هشتاد درصد سرمایه گذاری انجام شده، بلا استفاده مانده است. من خدمت مقام معظم رهبری و ریاست جمهور عرض کرده ام که با تامین تجهیزات مترو می توان ظرفیت فعلی را ظرف مدت کوتاهی چندبرابر کرد و مشکل آلودگی هوا و ترافیک تهران را کاهش داد.

اگر اولویت مترو بود به ۵ میلیون مسافر در روز رسیده بودیم

 رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری به همه وظایف خود در توسعه مترو کمک کرده است؟ گفت: وقتی می گوییم همه مقصرند، یعنی شهرداری هم کوتاهی های داشته است، سیاست خودرو محور و عملکرد تبلیغاتی در شهرداری هم بدون تاثیر نبوده است، اگر ما به جای اینکه توسعه بزرگراه ها و سیاست خودروی محوری را اولویت اول جذب اعتبارات عمرانی شهرداری گذشته قرار می دادیم یا به برج میلاد و سایر حرکتهای نمادین کم تاثیر مانند دوچرخه سواری توجه میکردیم، اولویت نخستمان حمل و نقل ریلی انبوه بر بود قطعا در حال حاضر به جای دومیلیون سفر در روز می توانستیم ۵ میلیون سفر را به سیستم حمل و نقل ریلی انبوه بر که فاقد آلایندگی، سریع و ایمن است، جذب کنیم.

 هاشمی با اشاره به مزیت هایی که مترو برای کشور دارد، بیان کرد: حمل و نقل ریلی در کلانشهرها میتواند بزرگترین نماد اقتصاد مقاومتی باشد چرا که تا هشتاد درصد مترو قابلیت ساخت داخل دارد و ده ها هزار شغل ایجاد می کند، مترو با صرفه جویی در سوخت و وقت مردم، هزینه احداث و تجهیز خود را در کمتر از ۱۰ سال برمی گرداند، به سلامت شهر و طول عمر و جسم مردم کمک می کند، از آلایندگی هوا، استرس، آلودگی صوتی و تصادفات می کاهد، برای زلزله، سیل و سایر سوانح، مدیریت بحران شهر را پشتیبانی می کند، عدالت محور ترین خدمت شهری است و در یک کلام مترو می تواند نماد موفقیت، خدمت و کارامدی انقلاب باشد، اگر مسئولان به آن توجه کنند.
نظرات بینندگان