کد خبر: ۴۳۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
فرانسه:

نیازهای دفاعی ارمنستان را بررسی می‌کنیم

وزیر دفاع فرانسه ضمن تاکید بر تعهدات کشورش در قبال تمامیت ارضی، حاکمیت و امنیت جمعیت ارمنستان، اعلام کرد که فرانسه در حال حاضر «نیازهای دفاعی ارمنستان» را بررسی می‌کند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از وب‌سایت خبری سی‌ان‌ان، «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه در بیانیه‌ای عنوان کرد: فرانسه در حال حاضر نیازهای دفاعی ارمنستان را بررسی می‌کند و این بررسی به دلیل اهمیت راهبردی ارمنستان برای فرانسه، شخصا توسط امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور نظارت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: من چندین بار با وزیر دفاع ارمنستان دیدار کرده‌ام. علاوه بر این، من خودم را به عنوان اولین وزیر نظامی در نظر می‌گیرم که چندین تماس با همتای ارمنستانی‌اش داشته است.

وزیر دفاع فرانسه افزود: ما یک نمایندگی دفاعی در ارمنستان تاسیس کردیم که تا امروز وجود نداشته است و برای ما امکان گفت‌وگو روزانه را با ارتش ارمنستان و مقامات این کشور میسر می‌سازد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرانسه در مسائل مربوط به ارمنستان «مداخله نظامی» خواهد کرد، گفت: من به چنین چیزی معتقد نیستم و این سوال را فرمانده کل نیروهای مسلح ارتش ارمنستان باید پاسخ دهد. ما در حال حاضر درخواست‌های ارمنستان را بررسی می‌کنیم؛ این اقدامی است که ما قطعا در حال حاضر مشغول آن هستیم.

پس از عملیات جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ، ارمنی‌های ساکن این منطقه راهی ارمنستان شدند. دفتر نخست‌وزیری ارمنستان از ورود بیش از ۱۰۰ هزار ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی به خاک ارمنستان خبر داد.

برآوردها نشان می‌دهد حدود ۱۲۰ هزار نفر ارمنی در قره‌باغ سکونت داشتند. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفته بود که حقوق ارمنی‌های منطقه قره‌باغ مورد احترام قرار خواهد گرفت اما ساکنان این منطقه از ترس «پاکسازی قومی» تاکید کردند که تمایلی ندارند تحت حکومت جمهوری آذربایجان به زندگی خود ادامه دهند.

دولت فرانسه از ارسال ۵ تن کمک بشردوستانه به ارمنستان خبر داده است. هواپیمای حامل این کمک‌ها شامل اقلام پزشکی و دارویی عصر روز جمعه در فرودگاه زوارتنوتس ایروان به زمین نشست.
نظرات بینندگان