سایه عوام‌فریبی بر جایگاه مجلس
قلم‌نیوز: اولین بحثی که از سوی یکی از نمایندگان در مجلس یازدهم مطرح شد ختم روزانه قرآن توسط نمایندگان بود که با واکنش‌های زیادی از سوی جامعه و فعالان سیاسی و اجتماعی مواجه شد. هنوز یک هفته از این ماجرا نگذشته است که خبری منتشر شد مبنی بر طرح ازدواج اجباری از سوی نمایندگان مجلس. با وجود اینکه این طرح و یا موضوع اصلا در مجلس مطرح نشده، اما بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی آن را طرح پیشنهادی مجلس تلقی کردند که واکنش‌های زیادی به دنبال داشت.
حال سوال اینجاست که چه اتفاقی افتاده است که جامعه چنین مباحث غیرکارشناسانه‌ای را از سوی مجلس نمایندگان چندان دور از انتظار نمی‌بیند؟ ابراهیم نکو،‌ فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» به این سوال پاسخ می‌دهد و عوامل تنزل جایگاه واقعی مجلس را بیان می‌کند.

البته چنین رفتارهای پوپولیستی و عوام‌فریبانه فقط به این دوره از مجلس مربوط نیست. همان‌طور که در اواخر عمر مجلس دهم برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس برای دیده شدن مبادرت به طرح سوالاتی از وزرا می‌کردند که ضرورتی نداشت یا در بیان تذکرات و نطق‌های میان دستور با نگاه به بیرون به ایراد نطق می‌پرداختند و به گونه‌ای سخن می‌گفتند که بیشتر برای جلب توجه حوزه انتخابیه خود و رای‫آوری بود. همچنین در دوره‌های گذشته مجلس نمایندگان رفتارهایی از جمله «نحوه اعتراض برخی نمایندگان مجلس به خروج آمریکا از برجام» و «پهن کردن طومار پارچه‌ای در صحن مجلس توسط برخی نمایندگان که سعی داشتند اعتراض خود را به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم اعلام کنند» که بیشتر جنبه تبلیغی داشته و خدشه‌دار کردن جایگاه مجلس را به دنبال داشت. درواقع یکی از عواملی که باعث می‌شود شان مجلس و نمایندگان حفظ نشود رفتارهای خود منتخبان مردم است.

بنابراین طرح مباحث غیرکارشناسانه و عوام فریبانه موضوعی است که خطر آن بیشتر در این مجلس حس می‌شود. به گونه‌ای که وقتی حجت‫الاسلام محمد ادریسی، سردبیر نشریه سراج، در یادداشتی با عنوان «پیشنهاد قوانین جدید برای تسریع ازدواج به مجلس و دولت» را مطرح کرد، خیلی سریع با واکنش‌های زیادی همراه شد و بسیاری از فعالان شبکه اجتماعی به اشتباه آن را طرح ورود بررسی از سوی نمایندگان مجلس تلقی کردند. به گمان آنها این موضوع از سوی نمایندگان مجلس یازدهم مطرح شده. چه اتفاقی در رابطه با جایگاه و شان نمایندگان مجلس نزد افکار عمومی رخ داده است که چنین طرحی مباحث عجیبی را به مجلس نسبت می‌دهند؟

ابراهیم نکو، نماینده سابق مجلس دراین‌باره می‌گوید: در جامعه ما به دلایلی مشکلات به وفور در تمامی حوزه‌ها دیده می‌شود از بحث اشتغال، معیشت و ازدواج گرفته تا مسائل فرهنگی. بنابراین هر فردی در هر جایگاهی که قرار می‌گیرد فکر می‌کند می‌تواند حلال مشکلات باشد و به گونه‌ای خودش را می‌خواهد نشان دهد بدون اینکه به دلایل و بحث‌های تخصصی چنین مشکلاتی توجه داشته باشد. این افراد به نوعی رابین‌هودی با مسائل برخورد می‌کنند که بیشتر احساسی و بدون مطالعه صورت می‌گیرد.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه قوه مقننه خودش به تنهایی نمی‌تواند حلال همه مشکلات باشند، می‌افزاید: باید توجه داشت که ورود مجلس در هر موضوعی نیازمند همراهی دیگر قوا و نهادهای تصمیم‌گیر و اجرایی است. به عقیده من اینگونه افراد تحت تاثیر هواداران تند خود قرار می‌گیرند. هوادارانی که خیلی با موضوعات احساسی برخورد می‌کنند و به مسائلی ورود پیدا کنند که تخصصی و نیازمند بحث کارشناسانه است. بنابراین آنها با مطرح کردن این موضوعات درصدد مطرح کردن خود در جامعه هستند.

او تصریح می‌کند: ما البته در شروع به کار این مجلس شاهد حرکات اینچنینی نیز بودیم همان‌طور که یکی از نمایندگان ختم روزانه قرآن در مجلس را پیش کشیدند که با واکنش‌های زیادی همراه بود. درواقع این دسته از نمایندگان باید توجه داشته باشند که وظایف قانونی یک بحث کاملا جداست و وظایف دینی که می‌تواند در جاهای دیگر به جز مجلس نیز انجام شود هم جدا است. به نظر من مطرح کردن مباحثی از این دست همچون ختم قرآن و یا پیشنهاد ازدواج اجباری نه تنها جایگاه مجلس را تنزل می‌‌دهد بلکه جایگاه نماینده را مخدوش می‌کند. چرا که دیگر مردم به مجلس با نگاه محل قانونگذاری نگاه نمی‌کنند و بیشتر مورد تمسخر آنها واقع می‌شود.

نکو در ادامه اضافه می‌کند: اینکه گفته می‌شود طرح چنین مسائلی جایگاه پارلمان را تنزل می‌دهد به این خاطر است که در شرایط کنونی که جامعه ما درگیر مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی است و موضوعات دیگری در اولویت هستند، پیش کشیدن مباحثی غیرکارشناسانه که در اولویت نیست نتیجه‌ای جز تنزل جایگاه و شان مجلس نزد جامعه نخواهد داشت. منتخبان باید توجه داشته باشند که پایین آوردن شان مجلس و جایگاه نمایندگان به ضرر نظام و فرصتی برای دشمنان است.

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان می‌کند: وقتی فردی درمورد یک موضوع مهمی همچون ازدواج جوانان طرحی را پیشنهاد می‌کند و در آن بندهایی را نیز برای قانونی کردنش بدون نظر کارشناسی می‌آورد اینگونه القا می‌شود که مجلس نهادی است که هیچ بررسی کارشناسی روی مسائل ندارد و قوانین به همین صورت بررسی می‌شوند. اگر جامعه ما در بحث ازدواج جوانان دارای مشکلات زیادی است قطعا دلایل و علت‌هایی دارد که بررسی و راه‌حل آنها از عهده یک نهاد برنمی‌آید. مجلس نمایندگان برای حفظ شان خود باید مراقب چنین افرادی باشد تا جایگاه این نهاد قانون‌گذار را خدشه‌دار نکنند. بنابراین عقلای مجلس یازدهم نباید اجازه دهند بهارستان بازیچه دست این افراد شود که شان آن را با طرح مسائلی حاشیه‌ای در شرایط حساس کنونی، خدشه‌دار کنند.

ابراهیم نکو می‌افزاید: به نظر من در مجلس یازدهم نسبت به دوره‌های قبل نگرانی برای به حاشیه کشاندن مجلس و کاهش اعتبار آن بیشتر است، چرا که تعداد افراد با رفتارهای پوپولیستی در این دوره بیشتر است. امیدوارم در همین ابتدای شروع فعالیت یازدهمی‌ها، جلوی قدرت گرفتن و تاثیرگذاری این طیف گرفته شود.

او ادامه می‌دهد: مجلس نمایندگان درصورتی نقش‌آفرین و تاثیرگذار است که از پرداختن به حواشی و موضوعاتی که در اولویت جامعه نیست، پرهیز کند. چرا که ادامه این روند موجبات ناامیدی و آزرده خاطر شدن جامعه را فراهم خواهد کرد. به نظرم ضرورت دارد از سوی جمعی از نمایندگان محترم به منظور جلوگیری از مطرح شدن چنین مسائل مشابهی که می‌تواند موجبات وهن خانه ملت شود؛ اصلاحاتی در آیین‫نامه مجلس انجام دهند. چرا که این افراد می‌خواهند نزد عوام اینگونه شناخته شوند که دغدغه مشکلات مردم را دارند اما با مخالفت یک طیف دیگری مواجه شدند. آنها درواقع هدفشان کسب محبوبیت است. مجلس یازدهم با وجود چنین افرادی یک مجلس بسیار پیچیده و درگیر حواشی خواهد بود. نمایندگانی که از هم‌اکنون واقعیت‌ها را به مردم نگویند و مشکلات جاری کشور را صادقانه مطرح نکنند اما با سیاه نمایی در تلاش باشند تا محبوبیتی را کسب کنند درواقع این افراد بیشتر خیانت می‌کنند تا خدمت. چرا که مطرح کردن برخی مسائل بدون پشتوانه تضمینی برای اجرای آن نه به صلاح خود نماینده است نه به صلاح مردم و جامعه.

منبع: ابتکار