میزان ورود به محدوده ترافیکی پایتخت ۳۸ درصد کاهش داشته است

به گزارش قلم نیوز- "سید آرش حسینی میلانی" صبح امروز (یکشنبه) در یکصد و بیست و یکمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران در دفاع از کلیات لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده‌های مرکزی شهر تهران، اظهار داشت: سالیان سال است که تعداد خودروهای شخصی در کلانشهر تهران رو به افزایش است. در سال ۵۷، ۱۰۰ هزار خودرو به شهر افزوده می‌شد ولی هم‌اکنون این رقم به ۴۰۰ هزار خودرو شخصی رسیده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، روند خروج خودروهای فرسوده طی سال گذشته با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه سهم حمل و نقل عمومی باید در شهر تهران افزایش یابد، اظهار داشت: برای مقابله با آلایندگی هوا خودروهای شخصی، باید عوارضی درخصوص تولید آلایندگی و تردد شخصی تعیین شود تا یک نوع بازدارندگی ایجاد شود.

حسینی میلانی با بیان اینکه برای مقابله با آلودگی هوا و رفع آلایندگی چاره‌ای نداریم جز اینکه شهر تهران از شهری خودرومحور به شهری انسان‌محور تغییر رویکرد بدهد، تصریح کرد: ما باید به سمتی برویم که شهروندان تهرانی بجای استفاده از خودروهای شخصی امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را داشته باشند. در این رابطه در لایحه تاکید شده که منابع حاصله به توسعه حمل و نقل عمومی و راهکارهای کاهش آلودگی هوا اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در همه کلانشهرهای دنیا طرح کاهش آلودگی در زون‌های مختلفی اعمال می‌شود، بیان کرد: براساس مطالعات متعددی که توسط شرکت کنترل کیفیت هوا در سال‌های گذشته درباره اثربخشی این راهکار انجام شده و بحث مدیریت تردد مورد تایید قانون هوای پاک و کارگروه ملی کنترل آلودگی هوا است.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک درباره آلودگی هوا، گفت: براساس گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک درباره آلودگی هوای تهران در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، میزان ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون - که تاثیرات مهمی بر سلامتی افراد دارند - ۲۱ تا ۴۱ درصد در ساعات صبحگاهی در ایستگاه معرف محدوده مرکزی شهر کاهش یافته است.

حسینی میلانی افزود: براساس گزارش سازمان هواشناسی، اثرات هواشناسی بر کاهش آلودگی هوا حدود ۵۰ درصد بوده و مابقی آن مرتبط به اقدامات شهرداری و از جمله طرح ترافیک، طرح کاهش و گسترش معاینه فنی است.

وی درباره اثرات ترافیکی طرح هم بیان کرد: بر اساس گزارش دریافتی در بحث ترافیکی هفت درصد به سرعت اتوبوس‌های عادی و ۱۲ درصد به سرعت اتوبوس‌های تندرو افزوده شده است و میزان ورود به محدوده طرح ترافیک در ساعات اجرا ۳۸ درصد کاهش یافته است و در کل شبانه‌روز نیز میزان ورود ۲۲ درصد کمتر شده است.

گفتنی است کلیات این طرح با ۱۸ رای موافق و دو رای مخالف تایید شد.