متروی تهران در خاورمیانه جایگاه اول دارد

به گزارش قلم نیوز- "فرنوش نوبخت" با بیان اینکه در حال حاضر متروی تهران و حومه ۱۱۵ ایستگاه فعال دارد، اظهار داشت: در چشم‌انداز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ میزان سفرهای روزانه به رقم هفت میلیون سفر در روز خواهد رسید.


وی با بیان اینکه متروی تهران در خاورمیانه جایگاه اول و در جهان حائز رتبه است، عنوان کرد: تهران در خاورمیانه رتبه اول را از حیث طول خطوط، تعداد خطوط، تعداد ایستگاه‌ها و قیمت به خود اختصاص داده است و در میان ۱۶۳ متروی جهان نیز از نظر طول خطوط در رتبه ۱۷ قرار دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه از نظر شاخص قیمت بلیت نیز متروی تهران ارزان‌ترین بلیت جهان را داراست، افزود: خطوط متروی تهران و حومه اکنون ۲۰۰ کیلومتر طول دارد و دارای ۵ خط درون شهری و یک خط برون شهری است، البته هنوز ساخت متروی تهران به پایان نرسیده و بر اساس برنامه توسعه خطوط، تا پایان سال ۱۴۰۴ شبکه متروی تهران جمعاً دارای ۱۲ خط شامل ۸ خط درون شهری و ۴ خط برون شهری در مجموع به طول ۴۳۰ کیلومتر خواهد بود.

وی با اشاره به نقش مترو تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت، گفت: روزانه بیش از ۱۸ میلیون سفر شهری در تهران محقق می‌شود. براساس آمار، مترو تهران از ابتدای بهره برداری تاکنون از انتشار ۲ هزار و ۴۶۱ تن گازهای آلاینده Co ، NOX، So۲، PM۱۰ و HC به هوای تهران جلوگیری کرده است.

نوبخت با اشاره به گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه از هر ١٠نفر در دنیا فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد و آلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامت انسان‌ها در کل دنیا به شمار می‌رود، بیان کرد: در این میان استفاده از مترو به عنوان تنها وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری پاک می‌تواند صرفه جوییبسیاری در مصرف سوخت‌های فسیلی داشته باشد که این امر تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی تصریح کرد: متروی تهران و حومه تنها در ۹ ماه نخست سال ۹۷ باعث صرفه جویی در مصرف ۳۰۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹ میلیون لیتر گازوئیل شده است. همچنین سفرهای شهری با متروی تهران و حومه در ۹ ماه نخست امسال از ورود ۸۱۰ هزار تن گاز Co۲ و ۱۱۳ هزار تن گازهای Co ، NOX، So۲، PM۱۰ و HCبه هوای شهر جلوگیری کرده است.

نوبخت افزود: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و به خصوص به واگن‌های بیشتری نیاز دارد که مستلزم تأمین بودجه از سوی نهادهای ذیربط است اما این شرکت از آبان ماه ۱۳۹۶ علی رغم همه محدودیت‌ها و فشارها در خصوص کمبود بودجه و مشکلاتی که براثر تحریم‌ها برسرراهش قرار گرفته سعی کرده تا با بهره وری حداکثری از ظرفیت و امکانات موجود باز هم نسبت به ارتقای سطح خدمات به مردم گام بردارد؛ کاهش فاصله حرکت قطارها در خطوط یکی از این موارد است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، گفت: از آبان ماه ۱۳۹۶، حداقل فاصله حرکت قطارها در خطوط ۱، ۲ و ۴ متروی تهران از ۵ دقیقه به ۴ دقیقه کاهش یافته است، ضمن اینکه زمان در خط ۳ از ۱۸ دقیقه به ۹ دقیقه و سپس در دی ماه ۹۷ از ۹ دقیقه به ۷ و نیم دقیقه رسید. در خط ۵ هم به منظور رفاه بیشتر حال مسافران، در آذر ماه ۱۳۹۶ تعداد واگن‌های قطارهای خط پنج مترو از ۸ واگن به ۹ واگن افزایش یافت. مسافران این خط در سال ۱۳۹۷ هم شاهد افزایش قطارهای تندرو از ایستگاه کرج به ایستگاه تهران بودند.