حميد رضا آصفي
تصور دستیابی به سازوکار مالی با اروپا ساده انگاری است

حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چرایی تعلل اروپا در ارائه کانال ویژه مالی (SPV) جهت تداوم همکاری با ایران و حفظ برجام اظهار داشت: اینکه چرا اروپایی‌ها تاکنون در ارائه این برنامه تعلل داشتند چند عامل دارد، یکی از آن عوامل می‌تواند دلیل فنی و پیچیدگی این موضوع باشد یا یکی دیگر از این دلایل می‌تواند وحشت اروپا از آمریکا باشد یعنی اروپا به خاطر روابط گسترده ای که با آمریکا دارد نگران است که مورد توبیخ و یا تحریم از طرف آنها واقع شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم اروپایی‌ها در صورتی که لازم باشد بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند قطعا آمریکا را انتخاب خواهند کرد و ما باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که اروپا و آمریکا با یکدیگر اختلاف بنیادین و کلان ندارند بلکه امروز آنها بر سر تامین منافع با یکدیگر دچار برخی اختلافات شده اند.

سفیر اسبق ایران در امارات با بیان اینکه اروپا مصمم است بدون پرداخت هزینه ای برجام را حفظ کند، اظهار کرد: اروپا برای حفظ برجام دارای اراده ای حداکثری نیست و این واقعیتی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم و این یک اشتباه است که تصور کنیم اروپا در این مسیر ما را همراهی خواهد کرد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه ادامه داد: به اعتقاد من اگر هم این ساز و کار ویژه مالی تهیه شود تردیدی ندارم که اروپایی ها در اجرای آن با مشکل مواجه خواهند شد، یعنی آنها در این برنامه به یک فرمولی خواهند رسید که بتوانند همکاری های خود را با ایران ادامه دهند ولی به نظر آن فرمول هم نمی تواند ادامه دار باشد ولی اگر هم ادامه داشته باشد از حداقل ظرفیت برخوردار خواهد بود.

آصفی تصریح کرد: این ساده انگاری است که ما تصور کنیم به یک ساز و کار مالی با طرف اروپایی دست پیدا خواهیم کرد چراکه اگر اروپایی ها اراده ای در این خصوص داشتند از ماه ها پیش باید نسبت به آن فکر می کردند. شما ببینید اروپایی ها قبلا اینطور گفته بودند که تا پیش از چهار نوامبر این ساز و کار را اجرایی خواهند کرد اما امروز خانم موگرینی مسئولیت طراحی و اجرایی کردن این موضوع را از سر خود باز می کند و آن را بر دوش وزرای خارجه سه کشور اروپایی حاضر در برجام قرار می دهد که این موضوع جای نگرانی و البته تامل دارد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه به نظر من در میان مسئولان سیاست خارجی تعللی نسبت به اروپایی ها دیده نمی شود، ادامه داد: دوستان ما در دستگاه دیپلماسی نهایت تلاش خود را به کار بسته اند و تا زمانی که اروپایی ها در خصوص ارائه برنامه مالی به نتیجه دقیق و منسجمی نرسیده باشند، ارزیابی مشخصی از خود نسبت به آن ارائه نمی دهند.

وی بیان کرد: قطعا میان گفتار و رفتار یک مسئول با فرد کارشناس تفاوت ها و محدودیت هایی وجود دارد که با در نظر گرفتن این نکته می توانیم رویکرد فعلی مسئولان سیاست خارجی را رویکردی توام با احتیاط قلمداد کنیم. بنابراین رویه فعلی دستگاه دیپلماسی را تعلل برای ارائه برنامه مالی اروپا نمی دانم بلکه صرفا تلاش برای رسیدن به یک نقطه مثبت در روابط میان ایران و اروپا می‌دانم که البته به اعتقاد من چنین نقطه مثبتی هم وجود نخواهد داشت.

سفیر اسبق ایران در امارات  در پاسخ به این سوال که ایران چه اقداماتی می تواند برای تسریع عملکرد اروپا در ارائه برنامه مالی داشته باشد، تصریح کرد: ما باید اروپا را به همان اندازه ای که هست ببینیم و نه بیشتر و از طرفی همچنان به رویه خود مبنی بر اتمام حجت با طرف اروپایی و اعمال فشار از طرق مختلف به آنها برای تسریع در انجام تعهدات خود ادامه دهیم.

آصفی گفت: ایران می‌تواند در برخی از تعهدات برجامی خود تغییر رویه داشته باشد چراکه نمی توان شاهد این مساله بود که یک طرف به کلیه تعهدات و مسئولیت های خود در قالب برجام عمل کرده باشد و طرف دیگر صرفا حرف بزند و عملی نداشته باشد، اما باید مراقب باشیم اقدام افراطی در این خصوص نداشته باشیم که برای ما هزینه ساز خواهد شد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه در پایان خاطرنشان کرد: شرایط فعلی می تواند برای ما از طرفی فرصت به حساب آید چرا که ایران می تواند با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی به رشد اقتصاد کشور کمک کند و من مطمئنم روزی اروپا و آمریکا به مذاکره با ایران روی می آورند و آن روز ایران به لحاظ هسته ای از شرایط بهتری به نسبت وضعیت کنونی برخوردار خواهد بود و آن روز خیلی هم دور نیست و در نهایت اتفاق خواهد افتاد.