نوعروسانی که دیگر طلا نمی‌خرند
بازار طلا

در راسته طلافروشان بازار بیرجند، مغازه‌های پر رنگ‌ و لعاب طلا کنار هم صف کشیده‌اند که اینروزها رنگ طلایی ویترین‌های پر زرق‌وبرق بازار به‌همراه مشتری‌هایی که اغلب آن‌ها خانم هستند، کمتر به چشم می‌خورد.

طلافروشی‌های این راسته، خلوت‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، حتی تعداد طلافروشانی که بیرون مغازه‌هایشان مشغول گپ ‌زدن با یکدیگر یا بازی کردن با گوشی‌های تلفن همراهشان هستند، از تعداد مشتری‌ها بیشتر است.

هرچند که بازار طلا این روزها درخشان نیست، اما عابران پیاده‌ای را می‌توان دید که پشت ویترین‌ها ایستاده‌اند و درخشش بی‌حد زیورآلات، چشمشان را می‌زند، البته شاید در فکر بیشتر آنها خرید سکه و پس انداز آن بعنوان اینکه هرروز گران تر می‌شود، باشد.

نوعروسانی که دیگر طلا نمی خرند

زینب کارکن، یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افزایش قیمت طلا باعث شده حتی نوعروسان نیز از خرید طلا بازمانند.

وی افزود: التهاب در بازار طلا به ضرر مردم است، چرا که مردم نمی‌توانند یکی از خریدهای خود بویژه برای مراسم ازدواج را انجام دهند.

این شهروند بیرجندی ادامه داد: در این شرایط مردم در یک آشفتگی به سر می‌برند و زوج های جوان دست روی هر سرویسی که می‌گذارند، پولشان نمی‌رسد، و به ‌ناچار سفارش بدل می‌دهند.

ترس مردم از خرید طلا باعث شده بازار رکود پیدا کند

سعید زارعی، یکی از طلافروشان بیرجندی نیز به ایسنا گفت: قیمت طلا در چند روز گذشته کاهش داشته، اما باز هم قیمت بالا است.

وی با بیان اینکه تفاوت نوسان قیمت باعث می‌شود که مردم قدرت خرید کمی داشته باشند، افزود: ترس مردم از خرید طلا و سکه باعث شده بازار رکود پیدا کند.

این طلافروش بیرجندی با بیان اینکه در این شرایط افرادی که پول انباشته در حساب دارند، دست به خرید طلا می‌زنند، تصریح کرد: این تقاضای بسیار برای طلا باعث می‌شود طلا گران تر شود.

زارعی ادامه داد: گاهی این دلالان تعیین کننده قیمت می‌شوند و بازار را ملتهب تر می‌کنند که این امر به ضرر مردم و طلافروشان است.

وی بیان کرد: مالیات و ارزش افزوده در این شرایط سخت، یکی از مشکلات طلافروشان است، چرا که بازار عملا خوابیده و خرید و فروش صفر شده و این امر در محاسبه مالیات دخالت داده نمی‌شود.

این طلافروش بیرجندی اظهار کرد: از مسئولان تقاضا داریم در این شرایط مالیات طلافروشان را کاهش دهند تا کمی طلافروشان آسوده خاطر شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انس جهانی طلا بسیار ارزان شده و در چهار سال اخیر پایین ترین قیمت خود را داشته است، افزود: در ایران به دلیل افزایش قیمت دلار، قیمت طلا افزایش پیدا کرده است.

این طلافروش بیرجندی خاطرنشان کرد: اگر دولت قیمت دلار را کنترل کند مطمئنا قیمت طلا نیز کاهش می‌یابد.

مالیات و ارزش افزوده یکی از مشکلات طلافروشان

مهدی هاشمی، یکی دیگر از طلافروشان بیرجندی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش افسار گسیخته قیمت طلا، اظهار کرد: هر افزایش قیمتی باعث ایجاد ضرر و زیان به عامه مردم می‌شود.

وی افزود: در چند روز اخیر قیمت طلا کاهش داشته اما باز هم در مقایسه با قیمت جهانی قیمت بالایی دارد.

این طلافروش بیرجندی بیان کرد: گران شدن طلا باعث وارد شدن ضرر به طلافروشان شده و نوسانات قیمت و ثابت نبودن قیمت باعث خوابیدن بازار شده است.

هاشمی با اشاره به مشکلات طلافروشان، تصریح کرد: یکی از این مشکلات، مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که به اصل طلا تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رکود بازار مزید بر علت مالیات بر ارزش افزوده برای طلافروشان شده است، اظهار کرد: طلا اکنون در سبد خانوار جایی ندارد.

این طلافروش بیرجندی بیان کرد: راه خروج از این شرایط این است که کشور در ثبات اقتصادی بوده و دلار قیمت ثابتی داشته باشد.

هاشمی، عدم کفایت کافی تیم اقتصادی دولت را یکی از عوامل رکود دانست و افزود: تبدیل پول‌های بعضی از مردم به طلا و سکه، تصمیمات گاهاً نادرست تیم اقتصادی دولت و عدم تعادل دلار از عوامل رکود بازار طلا است.

وی با بیان اینکه این افزایش قیمت باعث شده مردم پول خود را تبدیل به طلا کنند، یادآور شد: ما به مردم حق می‌دهیم، اما مردم نیز باید کمک کنند تا شرایط بازار ملتهب‌تر نشود.

حسین آصف، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در چند روز اخیر طلا ارزان تر شده است، اما باز هم طلا گران شده است.

وی با بیان اینکه قیمت طلا افزایش بسیاری در مدت کوتاه داشته است، افزود: اگر بازار آرامش داشته باشد به نفع طلافروشان است، چرا که خرید و فروش آسان‌تر می‌شود.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر بیرجند بیان کرد: در حال حاضر خرید صفر شده و قدرت خرید مردم پایین آمده است.

آصف با بیان اینکه خرید طلا در حال حاضر از سبد خانوار حذف شده است، تصریح کرد: رشد فزاینده طلا مردم را وسوسه به خرید سکه کرده و این امر بازار طلا را ملتهب تر کرده است.

وی با اشاره به رکود بازار، اظهار کرد: خرید و فروش خواسته طلافروشان است و این افزایش قیمت، کار طلافروشان را راکد کرده است.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر بیرجند با اشاره به رکود کار طلافروشان، یادآور شد: ثابت شدن قیمت‌ها یکی از راه‌های برون رفت از این موضوع است، چرا که رکود بازار به نفع مردم و طلافروشان نیست.

درشرایطی که بازار سکه و طلا با نوسانات شدید قیمتی مواجه می‌شود به‌طور معمول برخی از مردم برای کسب سود یا حفظ ارزش دارایی‌های خود برای خرید سکه و طلا اقدام می‌کنند، این درحالی است که هیچ ضمانتی برای اینکه خریداران طلا و سکه در آینده به سود برسند وجود ندارد و درصورتی که وضعیت تغییر کند به‌طور قطع آنها متضرر خواهند شد.