همه چیز درباره پول دیجیتال
پیت کوین چیست؟
استخراج بیت کوین

اگر استخراج بیت کوین انجام بدهید، می‌توانید بدون خرج کردن پول، مالک ارز رمزپایه شوید. البته برای به دست آوردن ارز رمزپایه، لزومی ندارد تا حتما ماینر (استخراج کننده) باشید. شما می‌توانید با استفاده از پول‌های رایج، اقدام به خرید ارز دیجیتال بکنید.

حتی می‌توانید در وب‌سایت‌هایی مثل: (Bitstamp) با استفاده سایر ارزهای رمزپایه اقدام به خرید ارز دیجیتال بکنید. بسترهایی وجود دارند که می‌توان با انجام فعالیت‌هایی مثل: وبلاگ‌نویسی یا انجام بازی‌های ویدیویی در آن‌ها، اقدام به دریافت ارز دیجیتال کرد. یک نمونه از این بسترها، وب‌سایت (Steemit) است که در آن بلاگرها به خاطر مطالب‌شان از طرف خوانندگان، یک ارز دیجیتال اختصاصی به نام (Steem) دریافت می‌کنند. شما می‌توانید بعدا (Steem) را با بیت کوین معاوضه کنید. جدای از اینکه ماینرها جیب خودشان را پر می‌کنند آن‌ها یک وظیفه حیاتی دیگر نیز دارند. استخراج تنها راه به جریان افتادن ارز جدید به چرخه بازار است. به عبارتی دیگر ماینرها، ارز دیجیتال را پیدا نمی‌کنند آن‌ها ارز را ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال تا همین لحظه نزدیک به ۱۶ میلیون بیت کوین در بازار وجود دارد. به جز بلاک اولیه بیت کوین (genesis block) که توسط خالق بیت کوین (ساتوشی ناکاموتو) ایجاد شد، بقیه بیت کوین‌ها توسط ماینرها ایجاد شده‌اند. فرآیند استخراج بیت کوین بسیار جالب است.

در غیاب ماینرها، بیت کوین همچنان وجود خواهد داشت و قابل استفاده است اما بیت کوین دیگری به وجود نمی‌آید. براساس پروتکل بیت کوین، زمانی خواهد آمد که دیگر استخراج بیت کوین به پایانرسیده است و بیت کوینی برای استخراج وجود نخواهد داشت. این عدد ۲۱ میلیون بیت کوین است.

درآمد ماینرها از استخراج بیت کوین چقدر است؟

استخراج بیت کوین

بیت کوین‌ها در واحدهایی به نام بلاک استخراج می‌شوند. تا این لحظه پاداش تکمیل کردن هر بلاک، ۵/۱۲ بلاک است. با قیمتی که الان بیت کوین دارد (۶۰۰۰ دلار) میزان این پاداش ۷۵۰۰۰ دلار خواهد بود. در سال ۲۰۰۹ که بیت کوین تازه استخراج می‌شد این پاداش ۵۰ بیت کوین بود. در سال ۲۰۱۲ به ۲۵ دلار کاهش پیدا کرد. بنابراین هر ۴ سال یکبار این پاداش نصف خواهد شد تا اینکه در سال ۲۰۲۰ به ۲۵/۶ دلار برسد.

چند بلاک تا حالا استخراج شده است؟

در وب‌سایتی مثل: (Blockchain.info) می‌توانید به صورت زنده نتایج را مشاهده کنید. در حال حاضر ۴۹۰۱۶۳ بلاک استخراج شده است.

چرا ماینرها به خاطر استخراج بیت کوین ، پول دریافت می‌کنند؟

ماینینگ

بیشتر بخوانید:

نگرش متفاوت Nvidia و AMD درباره استخراج بیت کوین

ماینرها به خاطر انجام وظیفه حسابرسی، پول دریافت می‌کنند. کار آن‌ها تایید تراکنش‌های قبلی است که در بستر بیت کوین صورت گرفته است. این فرایند توسط موسس بیت کوین، ایجاد شده است. ماینرها با تایید تراکنش‌ها جلوی «دوباره خرج شدن بیت کوین» را خواهند گرفت. منظور از «دوباره خرج شدن بیت کوین» این است که کاربر یک بیت کوین را دوبار خرج کند. وقتی شما به یک فروشگاه می‌روید و برای خرید کالا به فروشنده پول می‌دهید، دیگر مالک آن پول نیستید. همچنین خطر اینکه دوباره از آن پول استفاده کنید نیز وجود ندارد. اما استفاده از ارزهای دیجیتال این خطر را به همراه دارد که مالک آن اقدام به ساخت یک کپی از ارز بکند و نسخه کپی را به فروشنده بدهد و نسخه اصلی را نزد خود نگه دارد.

فرض کنید شما یک کپی خوب از اسکناس ۲۰ دلاری تهیه می‌کنید. اگر قرار باشد هر دوی این اسکناس‌ها را خرج کنید و یک نفر به هر دوی این اسکناس‌ها نگاه کند، متوجه تشابه شماره سریال این دو خواهد شد. بنابراین نتیجه می‌گیرد که یکی از آن‌ها تقلبی است.

استخراج بیت کوین

بیشتر بخوانید:

۴ کشور قدرتمند در استخراج بیت کوین کدام هستند؟

کاری که ماینرها انجام می‌دهند از جهاتی شبیه به این کار است. آن‌ها روی تراکنش‌ها نظارت می‌کنند تا کسی از یک بیت کوین دوبار استفاده نکند. البته این توضیح چندان دقیق نیست در ادامه بیشتر این موضوع شرح داده خواهد شد. زمانی که یک ماینر بتواند معادل یک مگابایت بیت کوین را تایید کند، آن مانیر واجد شرایط دریافت ۵.۱۲ بیت کوین خواهد شد. این محدودیت یک مگابایتی توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است که البته محل بحث در میان ماینرها است. ماینرها باور دارند که اندازه بلاک باید افزایش یابد تا بتوان اطلاعات بیشتری را در آن جای داد.

همانطور که گفته شد، با تایید یک مگابایت تراکنش، ماینر واجد شرایط دریافت بیت کوین می‌شود؟ هر کسی که این تراکنش‌ها را تایید کند، لزوما بیت کوین دریافت نمی‌کند. به لحاظ تئوری درون این یک مگابایت بیت کوین می‌تواند ۱ تراکنش یا چند هزار تراکنش قرار داشته باشند. همه چیز بستگی به میزان داده رد و بدل شده بر بستر شبکه دارد. بنابراین بعد از تمام زحماتی که جهت تایید تراکنش‌ها توسط ماینرها کشیده می‌شود، ممکن است آن‌ها به پولی دست پیدا نکنند. در واقع برای به دست آوردن بیت کوین علاوه بر تلاش کردن نیاز به شانس هم دارید.

شما باید ۱ مگابایت تراکنش را تایید کنید و همین‌طور اولین ماینری باشید که به مساله عددی پاسخ می‌دهید. این فرایند را «اثبات کار» می‌نامند.

منظور از پاسخ به مساله عددی چیست؟

خبر خوب این است که نیاز به محاسبات پیچیده ریاضی ندارید. بنابراین ماینرها مسائل پیچیده‌ای را حل نمی‌کنند. در واقع ماینرها می‌خواهند اولین نفری باشند که به عدد ۶۴ رقمی هگزادسیمال برسند که کمتر یا برابر با عدد هش (hash) هدف است. کار آن‌ها حدس زدن این عدد است. خبر بد این است که از آنجایی که کار شما حدس زدن است نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارید تا بتوانید اولین نفر باشید.

برای انجام موفقیت‌آمیز عملیات ماینینگ به نرخ هش بالایی نیاز دارید که براساس مگاهش در ثانیه، گیگاهش در ثانیه و تراهش در ثانیه محاسبه می‌شود.

به چه تجهیزاتی نیاز دارم؟

ماینینگ
شما می‌توانید به وسیله پردازنده‌های گرافیکی (GPU) اقدام به ماینینگ کنید یا از پردازنده‌های مخصوص ماینینگ (ASIC) استفاده کنید. به هر حال این کار از ۵۰۰ تا ده‌ها هزار دلار هزینه خواهد داشت.

بعضی ماینرها به خصوص در زمینه اتریوم اقدام به تجمیع چند کارت گرافیک ارزان قیمت برای این کار می‌کنند. البته کار آن‌ها بهره‌وری بالایی ندارد اما بعضی برای سرگرمی و عده‌ای برای بدست آوردن پول این کار را انجام می‌دهند.

ماینرها دقیقا چه کار می‌کنند؟

استخراج بیت کوین

بیشتر بخوانید:

چرا استخراج کنندگانی که بیت کوین کش را قبول ندارند، به استخراج آن علاقه دارند؟

یک مثال: من به ۳ نفر از دوستانم می‌گویم درون یک پاکت نامه‌، برگه‌ای را قرار داده‌ام که روی آن عددی بین ۱ و ۱۰۰ نوشته شده است. از آن‌ها می‌خواهم که این عدد را حدس بزنند. آن‌ها می‌توانند خود عدد یا میزانی کمتر از آن را حدس بزنند. همچنین آن‌ها می‌توانند هر چند بار که خواستند، حدس بزنند.

فرض کنید این عدد ۱۹ است. نفر اول، عدد ۲۱ را انتخاب می‌کند. بنابراین چون ۲۱ از ۱۹ بزرگ‌تر است او برنده نیست. نفر دوم عدد ۱۶ و نفر سوم عدد ۱۲ را انتخاب می‌کنند. دو نفر آخری عدد درستی را بیان کردند چرا که میزان آن از ۱۹ دلار کمتر است. در ضمن به خاطر اینکه عدد ۱۶ به ۱۹ نزدیک‌تر است بین این دو نفر هیچ برتری نیز وجود ندارد.

اگر این دو نفر همزمان‌ به پاسخ برسند، منطق کار ما زیر سوال خواهد رفت. در بستر بیت کوین رسیدن همزمان دو نفر به پاسخ، اغلب اتفاق می‌افتد اما در آخر باید یک برنده وجود داشته باشد.

وقتی چندین نفر همزمان به پاسخ می‌رسند، شبکه بیت کوین از قانون اکثریت ۵۱ درصدی پیروی می‌کند. اغلب ماینری برنده می‌شود که بیشترین تراکنش‌ها را تایید کرده باشد.

حالا تصور کنید که این سوال را به جای اینکه از ۳ نفر بپرسم از میلیون‌ها نفر بپرسم و عددی که به آن اشاره می‌کنم بین ۱ تا ۱۰۰ نیست بلکه یک عدد ۶۴ رقمی هگزادسیمال است.

حالا متوجه شدید که حدس زدن این عدد چرا اینقدر مشکل است؟

عدد ۶۴ رقمی هگزادسیمال چیست؟

این یک نمونه از این شماره است:

0000000000000000057fcc708cf0130d95e27c5819203e9f967ac56e4df598ee

این عدد ۶۴ رقم دارد که تشخیص آن آسان است. همین‌طور که متوجه شده‌اید علاوه بر عدد، حروف الفبا نیز بخشی از این عدد است. چرا؟

برای جواب به این سوال بهتر است به کلمه هگزادسیمال برگردیم. همان‌طور که می‌دانید ما از سیستم دسیمال یا سیستم برپایه ۱۰ استفاده می‌کنیم. به خاطر این سیستم است که هر عددی شامل یکی از اعداد بین ۰ تا ۹ است.

اما سیستم هگزادسیمال از ۱۶ رقم استفاده می‌کند. هگز به معنای ۱۶ است. در این سیستم هر رقم می‌تواند ۱۶ عدد باشد. این در حالی است که سیستم شمارشی به ما اجازه انتخاب ۱۰ عدد را می‌دهد. به همین خاطر است که در سیستم هگزادسیمال از حروف a، b، c، d، e و f استفاده می‌کنیم. هر کدام از اینها ارزش هر رقم را بیان می‌کند.

نکته مهم: نیازی نیست تا ارزش کل این ۶۴ عدد را برای استخراج بیت کوین حساب کنید. بنابراین نیازی به محاسبه ارزش کامل یک هش نیست.

چه ارتباطی بین شماره ۶۴ رقمی هگزادسیمال و استخراج بیت کوین وجود دارد؟

استخراج بیت کوین

مثال پاکت نامه و حدس زدن محتوای آن را به یاد دارید؟ در بستر بیت کوین آن عدد که داخل پاکت قرار گرفته را هش هدف می‌نامند. کاری که ماینرها به کمک رایانه‌های بزرگ و ده‌ها فن خنک‌کننده انجام می‌دهند حدس زدن این هش هدف است. ماینرها این کار را با ایجاد قطعه داده‌های تصادفی (nonces) در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند.

قطعه داده‌ تصادفی (nonce) کلید خلق این شماره‌های هگزادسیمال ۶۴ رقمی است. در ماینینگ کردن بیت کوین اندازه هر قطعه داده‌ تصادفی (nonce) ۳۲ بیت است در حالی که یک هش ۲۵۶ بیت است.

اولین ماینری که بتواند هشی را ایجاد کند که کمتر یا برابر هش هدف باشد به خاطر تکمیل کردن پردازش بلوک به اندازه ۵.۱۲ بیت کوین جایزه می‌گیرد.

به صورت تئوری شما می‌توانید یک تاس ۱۶ وجهی را ۶۴ بار پرتاب کنید و این عدد را حدس بزنید اما چه لزومی به انجام این کار است؟

چطور هش هدف را حدس بزنم؟

ماینینگ
همه این هش‌ها با صفر شروع می‌شوند و حداقل ۸ و حداکثر ۶۳ صفر دارند. هیچ حداقلی برای هش هدف وجود ندارد اما پروتکل بیت کوین یک حداکثر هش هدف مشخص کرده که هیچ هشی نمی‌تواند از آن بزرگ‌تر باشد:

00000000ffff0000000000000000000000000000000000000000000000000000

چطور شانس خود برای حدس زدن هش هدف را نسبت به دیگران بالاتر ببریم؟

بیشتر بخوانید:

دو استخر مهم استخراج بیت کوین چیست؟

شما یا باید یک دستگاه استخراج پرسرعت خریداری کنید یا اینکه به یکی از استخرهای استخراج (گروهی از ماینرها که قدرت سخت‌افزاری خود را با هم به اشتراک می‌گذارند) ملحق شوید.

در استخرهای استخراج، ماینرها توافق می‌کنند که بیت کوین کشف شده را با هم تقسیم کنند. به این صورت بلاک‌های بیشتر مورد استخراج قرار خواهد گرفت.

به عبارت دیگر این یک بازی اعداد است که نمی‌توانید الگوی آن را براساس هش هدف قبلی تشخیص بدهید.

احتمال اینکه یک قطعه داده‌ تصادفی (nonce) از هش هدف کوچک‌تر باشد کمتر از ۱ در ۱ تریلیون است.

آیا ماین کردن بیت کوین سودآور است؟

وبسایت (Cryptocompare) دارای یک محاسبه‌گر است که براساس هزینه برق و نرخ سرعت هش به شما در مورد سود و زیان، اطلاعات جالبی می‌دهد.