چگونه از شر مسیج های تبلیغاتی خلاص شویم؟
 گوشی تلفن همراه از خصوصی ترین حوزه های زندگی هر شهروند در عصر جدید محسوب می‌شود. خطوط تلفن همراه با فضای مجازی بسیار متفاوت است. کسی که وارد فضای مجازی می شود در یک گستره وسیعی قرار می‌گیرد که در آن مواجهه با انواع تبلیغات کاملا بدیهی و حتی موجه جلوه می کند اما خط تلفن فرق می‌کند. ما با شنیدن صدای زنگ و هشدار تلفنمان منتظر پیام­های مهم از طرف اشخاص حقیقی و آشنا هستیم نه دیدن پیامک‌های تکراری و تبلیغاتی که بسیاری اوقات آزار دهنده جلوه می‌کند.

اینکه شهروندان گاه و بیگاه با شنیدن صدای پیامک تلفن همراهشان با انواع تبلیغاتی که بعضا ماهیت گول زننده هم دارند مواجه شوند مطمئنا برایشان ناخوشایند خواهد بود. پیامک‌هایی که گاها با به کار بستن انواع ترفندهای غیراخلاقی در تلاشند تا مخاطب خود را با ترغیب به فرستادن یک پیامک در دام کاسبی غیرمولد خود اسیر کنند و بابت هر پیامک ۱۱۶ ریالی از اعتبار تلفن او گاهی تا حدود ۲۰۰۰ ریال و حتی بیشتر کسر کنند؛ به طوریکه حتی خود فرد هم ممکن است از آن بی خبر باشد و چه بسا این قضیه تا ماه­ ها طول بکشد.  در اینجا دیگر به نظر می­‌رسد به حوزه خصوصی و شخصی زندگی افراد برای کسب درآمد سرک کشیده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه سال جاری (۱۳۹۶) از راه اندازی سامانه­‌ای برای برخورد با سامانه های پیامکی مزاحم خبر داد و با اشاره به وجود مزاحمت پیامک‌های تبلیغاتی گسترده برای شهروندان گفت که این سامانه (۱۹۵) گزارش‌های مردمی را درخصوص مزاحمت‌های تبلیغاتی برخی شماره‌ها دریافت می‌کند و پس از بررسی‌های لازم توسط مراجع ذیصلاح شماره ریپورت شده و در نهایت مسدود می‌شود.

با گذشت مدت کوتاهی از اجرای این طرح اما مشخص شد که استفاده از سامانه پیامکی ۱۹۵ برای مشترکان هزینه ای در بر دارد که محمدجواد آذری جهرمی _وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات_ به آن واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: گزارشی از دوستان در خصوص اخذ هزینه از پیامک‌های ارسالی به شماره ۱۹۵ دریافت کردم و پس از بررسی متوجه صحت گزارش شدم. متاسفانه به دلیل پیکره‌بندی اشتباه در سامانه این هزینه کسر می‌شد. بنا بر اعلام اپراتورهای اول و دوم، از ساعت ۲۳ شب گذشته (۲۸ مهرماه ۱۳۹۶) این ایراد برطرف شد و هزینه‌های کسر شده نیز طی چند روز آینده عودت داده خواهد شد. ایراد در اپراتور سوم هم تا فردا حل می شود.

ایجاد این سامانه هرچند که بسیار می‌تواند در کنترل مزاحمت­های تبلیغاتی و فضای سوءاستفاده موثر باشد اما واقعیت این است که با این گستردگی شماره­‌های سامانه‌های پیامکی نمی‌توان به طور کامل این پیامک‌ها را قطع کرد؛ چرا که به صورت تقریبا نامحدودی سامانه پیامکی وجود دارد و با مسدود شدن یک سامانه، سامانه­ ای دیگر جایگزین آن می‌شود. از آن گذشته با این حجم عظیم از پیامک­‌های مزاحم تبلیغاتی، مشترکان در روز حداقل باید حدود ۱۰ شماره را به سامانه ۱۹۵ گزارش دهند که در بلندمدت خسته کننده است. در این مورد خاص اگر بتوان از قبل مقرراتی را برای جلوگیری از ارسال این حجم از مزاحمت‌های پیامکی وضع کرد احتمالا اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

شیوه کار با این سامانه به این صورت است که با ارسال شماره مزاحم اعم از ثابت، همراه یا سامانه­‌ای که با ارسال تبلیغات برای شما ایجاد مزاحمت کرده است به شماره پیامکی ۱۹۵ می­‌توانید نسبت به فیلتر کردن آن اقدام کنید.

مطابق تصاویر زیر درخواست مشترکان در صورتی مورد قبول قرار می‌گیرد که در قالب توضیح داده شده ارسال شود. به این صورت که برای گزارش شماره تلفن­‌های همراه باید شماره آن با پیش شماره ۰۹ و نه ۹۸+ ارسال شود. برای شماره تلفن­های ثابت نیز همین الگو با پیش شماره­ های ثابت ۰۲۱ و ۰۲۶ باید رعایت شود. اما در مورد سامانه­‌های تبلیغاتی آزاردهنده باید حتما و قبل از ورود شماره موردنظر پیش شماره‌های ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ یا ۵۰۰۰ وارد شود. به عبارتی قبل از اینکه شماره اصلی سامانه را وارد کنید باید یکی از این ارقام را در جلوی آن شماره ثبت کنید؛ ضمن اینکه حتما  ۹۸+ باید از ابتدای شماره‌ها حذف شود.

با این حال اما گزارش دهی از طریق سامانه پیامکی ۱۵۹ با ایراداتی همراه است؛ به این صورت که برخی شماره های تبلیغاتی اساسا معلوم نیست که در کدام یک از این دسته بندهای ثابت، همراه یا سامانه ای قرار می گیرند و مشترکان در این زمینه دچار سردرگمی و ابهاماتی می‌شوند. در این باره اگر بتوان سامانه را به نحوی بازطراحی کرد که این مقدمات مبهم پیش شماره‌ای از آن حذف شود مطمئنا مشترکان با سرعت و سهولت بیشتری می توانند از این خدمت استفاده کنند.

گفتنی است، سامانه پاسخگویی ۱۹۵ گسترده از سیستم پیامکی ۱۹۵ است. این سامانه در آذر ماه سال ۱۳۹۲ به دستور محمود واعظی _وزیر وقت ارتباطات_ در راستای افزایش رضایت مشتریان زیرمجموعه­ های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق ارتباط با مشترکین نهایی راه اندازی شد.