تنش در روابط آنکارا و واشنگتن بالا گرفت؛
قطع ویزای امریکا برای شهروندان ترکیه واکنش اردوغان را در پی داشت

به گزارش قلم نیوز، به نقل از سایت شبکه الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در میان تنش دیپلماتیک روز افزون میان آمریکا و کشورش نسبت به تعلیق خدمات صدور ویزاهای غیرمهاجرتی از سوی سفارت آمریکا برای شهروندان ترکیه‌ای ابراز تاسف کرد.

وی در کنفرانس خبری مشترک با پترو پوروشنکو، همتای اوکراینی خود در کی‌یف در خصوص تصمیم واشنگتن که با اقدام مشابه ترکیه روبه‌رو شد، گفت: طبیعتا این تصمیم قبل از هر چیز حقیقتا ما را اندوهگین می‌سازد.

اردوغان تاکید کرد، کشورش در زمینه تعلیق صدور روادید با آمریکا مقابله به مثل کرد.

وی خاطرنشان کرد، مقامات وزارت خارجه ترکیه فورا در زمان صدور این تصمیم از جانب آمریکا با همتایان خود در واشنگتن تماس گرفتند.

در این راستا روز دوشنبه وزارت خارجه ترکیه فیلیپ کوسنت، معاون سفیر آمریکا در آنکارا را احضار و به وی ابلاغ کرد، واشنگتن باید از این موضع خود عقب‌نشینی کند.

در پی احضار دومین کارمند ترک‌تبار کنسولگری آمریکا در استانبول از سوی بازپرسان ترکیه‌ای آن هم چند روز بعد از بازداشت کارمند ترک‌تبار اول این کنسولگری تنش بین دو کشور شدت گرفته است.

خبرگزای آناتولی گزارش داد، کارمند مذکور برای ارائه پاره‌ای توضیحات احضار شده است.

تلویزیون ترکیه گزارش داد، این کارمند بازداشت شده اما خبرگزاری آناتولی این خبر را تایید نکرده بود

این کارمندان به اتهام وابسته بودن به جنبش فتح الله گولن روحانی مقیم آمریکا بازداشت شدند. آنکارا معتقد است جنبش گولن پشت کودتای ناکام ۲۰۱۶ قرار دارد.

اردوغان همچنین خواستار حل نزاع در جنوب شرق اوکراین در سریع‌ترین زمان ممکن و طبق قانون بین‌المللی و توافقنامه‌های مینسک شد.

وی تصریح کرد: ما خواهان حل مشکل هستیم اما این مشکل طبق قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی اوکراین حل می‌شود و ما روند مینسک را تایید می‌کنیم.