وزیر ارتباطات: مدیرکل شنود وزارت اطلاعات نبودم
محمدجواد آذری جهرمی‌ در یک برنامه تلوزیونی، در پاسخ به اینکه آیا از فیلترشکن استفاده می‌کند، گفت: از فیلترشکن استفاده نمی‌کنم. زیرا ما در چارچوب مقررات می‌توانیم به کارگروه تعیین مصادیق درخواست بدهیم تا مجوز دهند برای اینکه فیلتر نداشته باشیم.

وی درباره نگاهش به فضای مجازی و شبکه‌های پیام‌رسان تصریح کرد: بستن ابزارهای ارتباطی ممکن است به عنوان یک مسکن عمل کند اما واقعا راه‌حل نیست. پیام‌رسان‌ها منافعی برای کشور دارند و ضررهایی هم دارند. اما تا کنون جمع‌بندی ما این بوده که منافع بیش از ضررها بوده است. هرچند ضررها هم تاثیرگذار هستند. ما باید تلاش کنیم این ضررها به خصوص در حوزه فرهنگی را کاهش دهیم.

رفع فیلتر توییتر با رفع چالش‌های فرهنگی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره مواضعش برای رفع فیلتر یوتیوب و توییتر تصریح کرد: به دلیل نگاه قبلی که وجود داشته، مواضع بر بستن این شبکه‌ها بوده است. اما می‌شود این نگاه را با احترام به فرهنگ و اطمینان دادن به مراجع تغییر داد. خود توییتر هم پیش‌قدم شده و درخواست داده که حاضر است شرایط ما را بررسی کرده و به فرهنگ و عقاید ما احترام بگذارد.

آذری جهرمی ادامه داد: ما نیز طبیعتا این مساله را در شورای عالی فضای مجازی منعکس کردیم. اگر آنجا بتوانند به جمع‌بندی برسند و چارچوب به تایید آنها برسد ما می ‌توانیم این مساله و چالش‌های فرهنگی آن را حل کنیم که این شبکه‌های اجتماعی رفع فیلتر شود.

وی با بیان اینکه در حوزه نقشه هم چالش‌هایی وجود دارد، افزود: در حال حاضر داده‌های زیادی از کشور روی یک اپلیکیشن قرار می‌گیرد که برای رژیم صهیونیستی است. مردم کاری به اینکه از این داده‌ها ممکن است چه استفاده‌ای شود ندارند، آنها سرویس می‌خواهند. نمی‌شود خودمان در داخل حرکت نکنیم و دسترسی به این سرویس‌ها را هم ببندیم.

دسترسی به سرعت ۲۰ مگی در برنامه چهارساله

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بهبود شرایط دسترسی به اینترنت بیان کرد: ما تعهدی که در مجلس دادیم این بوده که در طول برنامه چهارساله متوسط سرعت دسترسی خانگی را در شرایطی که در حال حاضر ۶ تا ۸ مگابیت بر ثانیه است، به حداقل ۲۰ مگابیت بر ثانیه برسانیم.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به اعتراض مردم به قطعی‌های اینترنت اظهار کرد: در ابتدای آغاز به کار فعالیت من، ۷۰ درصد اینترنت کشور از جنوب و روی فیبر نوری تامین می‌شد. طبیعتا اگر این فیبر نوری دریایی خوب دفن نشده باشد بر اثر لرزش‌ها و لنگر انداختن کشتی قطع می‌شود و حداقل زمانی که لازم است نقطه‌یابی و وصل شود، حداقل دو روز است که کشور دچار اختلال می‌شد.

وی در ادامه گفت: یکی از کارهایی که بنده در زیرساخت انجام دادم این بود که چگالی توزیع اینترنت از سطح دریا را به سمت مرزهای شمالی بردم،‌ که از آنجا بیشتر درخواست‌های ما به سمت اروپا می‌رود و کیفیت بهتری دارد. اکنون اگر هم از دو مسیر دچار قطعی شویم مردم احساس نمی‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مسائل مربوط به ماهواره مصباح توضیح داد: در بازگرداندن ماهواره به ایران نکته‌ زیادی نیست، بلکه موضوع پرتاب آن است. ما بنا داریم در این دولت از ظرفیت بخش خصوصی به صورت ۵۱ و ۴۹ استفاده کنیم تا با استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی بتوانیم ماهواره خود را در مدار قرار دهیم. یکی از این ماهواه‌ها مصباح است که حتما درباره آن جدیت خواهیم داشت.

اگر به توانایی‌هایم اعتقاد نداشتم وزیر نمی‌شدم

جوان‌ترین وزیر دولت دوازدهم با اشاره به پذیرفتن مسوولیت وزارت در جوانی و اعتماد رئیس‌جمهور به خود گفت: لازم می‌دانم از اساتیدم در این حوزه تشکر کنم. البته شاید توانمندی ویژه‌ای در حوزه اجرایی داشته باشم و به توانایی خود اعتقاد دارم زیرا اگر این اعتقاد را نداشتم وزارت را نمی‌پذیرفتم. قطعا اگر هر کشوری بخواهد در عرصه فناوری اطلاعات پیشرفت کند، میدان برای جوانان است.

آذری جهرمی در پاسخ به هجمه‌هایی که علیه او در دوره‌ی فعالیتش در وزارت اطلاعات وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه فنی وزارت اطلاعات کار کردم اما هیچ وقت مدیرکل شنود نبودم. این موضوع کلیدواژه‌ی عملیات روانی برای تخریب است. اگرچه بازپرسی در قانون وجود دارد و مجرمان هم باید مورد بازجویی قرار بگیرند، اما شغل من در این خصوص نبوده است. بنابراین من درخواست شفاف‌سازی می‌کنم زیرا این تهمت بزرگی بود که زده شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مردم از کسی که عزم خدمت برایشان دارد حمایت نکنند، طبیعتا آن فرد و یا مجموعه نمی‌تواند موفق باشد. ما برای خدمت به مردم کمر همت بستیم و امیدواریم از حمایت آنها هم برخوردار باشیم.