تلگرام و مزیت رقابتی اش نسبت به صداوسیما
تلگرام باعث افزایش تساوی و عدالت در بخش های مختلف جامعه و در زمینه فعالیت های اقتصادی، سیاسی، رسانه ای و ... می شود. ایران به عنوان کشور پهناور شاهد مدیریت پرضرر و ناتوان مرکز گرایی است. اینترنت و به ویژه تلگرام می تواند از آسیب ها و تاثیرات منفی مدیریت مرکز گرایی در کشورها بکاهد.
 برنامه اینترنتی موبایلی تلگرام 4 ساله شد. این برنامه توسط دو برادر روس ایجاد شد. آنها برای اداره تلگرام شرکتی را در آلمان تاسیس کردند و هم اکنون در این کشور مستقر هستند. 
در حال حاضر تلگرام در ایران دهها میلیون عضو دارد. بعد از صداوسیما، تلگرام فراگیرترین رسانه موجود در ایران است.

درباره تلگرام می توان به چند نکته اشاره کرد: 

-  تلگرام هم اکنون به صورت همزمان محتوای مکتوب، عکس و فیلم، صدا و ... منتشر می کند. تلگرام با انعطاف پذیری بالا و به صورت نسبی، ارزان ، حجم بالا و متنوعی از اطلاعات را در اختیار دامنه گسترده و متنوعی از مخاطبان قرار می دهد. 


-    تلگرام باعث شد دامنه استفاده از گوشی هوشمند، اینترنت و اینترنت موبایلی افزایش یابد. این موضوع به معنی افزایش آگاهی و ارتباطات میان بخش های مختلف ایرانیان و ساکنان ایران است. 

-    تلگرام دو هدیه به ایرانی ها داد.

اول: امکان گفتگوی جمعی آزادانه و بدون خط قرمزهای سلیقه ای و  در فضایی با مخاطبان حداکثری (بیشتر از هر حزب و گروه و انجمن و تشکل) 

دوم: امکان داشتن رسانه برای همه (یعنی برای تک تک انسان ها) بدون نیاز به مجوز و به راحتی و آسانی و ارزان ترین شکل ممکن  

رسانه و حزب از ابتدای شکل گیری آن در ایران همیشه با دو مشکل بزرگ روبه رو بوده است: اول: هزینه و سختی های راه اندازی و جلب مخاطب، دوم: سختگیری های حکومت ها برای صدور مجوز 

هر دو مانع بزرگ و تاریخی به وسیله تلگرام از میان برداشته شد و سود این موضوع علاوه بر مردم، برای حکومت هاست چرا که آنها را به سمت حکمرانی خوب هدایت می کند. 

-    تلگرام باعث افزایش تساوی و عدالت در بخش های مختلف جامعه و در زمینه فعالیت های اقتصادی، سیاسی، رسانه ای و ... می شود. ایران به عنوان کشور پهناور شاهد مدیریت پرضرر و ناتوان مرکز گرایی است. اینترنت و به ویژه تلگرام می تواند از آسیب ها و تاثیرات منفی مدیریت مرکز گرایی در کشورها بکاهد. 

-    ایران سرزمین چند فرهنگی است. در میان کشورهای آسیایی و اروپا و شمال آفریقا، بعد از هند و روسیه، ایران دارای بیشترین تعداد زبان است. ایران از تنوع فرهنگی، نژادی، مذهبی و دینی برخوردار است تلگرام به خوبی می تواند نمودهای فرهنگی بخش های مختلف تشکیل دهنده جامعه ایرانی را پوشش دهند و ساحتی برای بروز آنها باشد. 

این موضوع هم رضایت مردمی را در پی دارد و هم مسوولان را به وجود چنین تنوعی آگاه می سازد. 

- چالش و نقطه آسیب پذیری تلگرام در موضوع امکان انتشار گسترده یک مطلب دروغ، نقض حریم خصوصی افراد یا محتوایی در خارج از چارچوب های اخلاقی است که این آفت نیز دامن گیر هر وسیله انتقال پیام با کاربران عمومی است و تنها می توان تلاش کرد این آسیب پذیری از طریق افزایش آموزش و تقویت سواد رسانی افراد،  به حداقل ممکن برسد.