جزئیات مذاکرات تجاری ایران و اوراسیا
 از حدود دو سال گذشته مذاکرات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا (شامل روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) برای تسهیل در مبادلات تجاری و اقتصادی آغاز شده است و به نظر می‌رسد این مذاکرات از حدود 7، 8 ماه گذشته (اوایل زمستان سال 1395) جدی‌تر شده و به مراحل نهایی خود رسیده است و حالا باید منتظر نتیجه این مذاکرات باشیم اما یک عضو این تیم مذاکره‌کننده معتقد است که باید از هرگونه تعجیل در این زمینه به دلیل به پایان رسیدن عمر دولت یازدهم خودداری کرد.

وی در این زمینه ادعا کرد: با توجه به وضعیت موجود و مبادله شدن فهرست کالایی بین طرفین مذاکره کننده ایران و اتحادیه اوراسیا، وزارت صنعت، معدن و تجارت که مسئول تیم مذاکره‌کننده ایرانی است بهتر است پاسخگوی نتایج این مذاکرات باشد که چه نتایجی در بر داشته و به کجا رسیده است چرا که ناهماهنگی‌هایی بین هیات مذاکره‌کننده ایرانی وجود دارد که می‌تواند به زیان ما تمام شود.

ایران از دیرباز واردکننده انواع غلات از اتحادیه اوراسیا به ویژه کشورهایی مانند روسیه و قزاقستان به عنوان یکی از عمده‌ترین تولیدکننگان این محصولات بوده است اما از زمانی که ایران به خودکفایی گندم رسیده، دیگر گندمی از این دو کشور وارد نمی‌کند و در صدد است در جریان این مذاکرات محصولاتی مانند جو، ذرت، روغن و دانه‌های روغنی، چوب و ... از اوراسیا وارد کند و به جای آن انواع میوه، سبزیجات و خشکبار را که خود داعیه‌دار تولید آنهاست، به این کشورها صادر کند. این مذاکرات در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی است و در زمینه محصولات و کالاهای صنعتی نیز فهرست کالایی گسترده‌ای بین دو تیم مذاکره‌کننده مبادله شده است.