رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران عنوان کرد
دستکاری در بودجه ۹۶ شهرداری تهران

مجتبی شاکری با اشاره به مکاتبه خود با هیات رییسه شورای شهر در هفته گذشته، گفت: از اواخر اسفند ماه در جریان دستکاری بودجه مصوب صحن قرار گرفتم و با بررسی ردیف‌های مربوط به مأموریت‌های فرهنگی و اجتماعی، دریافتم که نسخه تایید شده توسط فرمانداری با نسخه نهایی که در صحن برای آن رأی‌گیری شد، تفاوت دارد. این موضوع را ابتدا از طریق مکاتبه رسمی با هیات رییسه و روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه در میان گذاشتم. اما با وجود اینکه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم بروز چنین تخلفی را تأیید کرد، علیرضا دبیر به عنوان رییس کمیسیون برنامه و بودجه آن را نپذیرفت و به جای توضیح درباره بند بند نامه که به تفکیک به دستکاری‌های خودخواسته اشاره کرده بود، طی پاسخی کوتاه مدعی شد که طبق توافق در کمیسیون تلفیق، این تغییرات را اعمال کرده است. اما آنچه واقع شد غیر از این بود .

وی ادامه داد: در پاسخ کلی علیرضا دبیر آمده است: «... پیشنهادات کمیسیون‌های شورا در چارچوب اعتبارات و محدودیت‌های بودجه‌ای بررسی و تنظیم و جهت تصویب برای شورای شهر تهران ارسال شده است. بنابراین بودجه ابلاغی مصوبه شورای شهر تهران بوده و بدیهی است که با توجه به محدودیت‌های منابع تمامی پیشنهادات کمیسیون‌ها قابلیت اعمال در بودجه مصوب را نداشته است.»

شاکری ضمن غیرقابل قبول دانستن این پاسخ به لحاظ حقوقی و نیز تطبیق با واقعیتی که در زمان تصویب بودجه اتفاق افتاد، گفت: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با توجه به برنامه پنج‌ساله دوم و برش یک‌ساله آن در سال ۹۶ در کنار گزارش ها، بازدیدها و پایش‌های صورت گرفته، مصوبات خود را با برگزاری جلسات فشرده با کارشناسان و دست‌اندرکاران اجرا مکتوب و نهایی برای کمیسیون بودجه ارسال کرد. هرگونه حذف، جابجایی و دستکاری در مصوبات کمیسیون تخصصی بدون اخذ مصوبه جدید از کمیسیون غیرقانونی بوده و تعرض کمیسیون برنامه بودجه به حقوق کمیسیون تخصصی است.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در خصوص ادعای دبیر مبنی بر تغییر مجاز بودجه در کمیسیون تلفیق، توضیح داد: پس از ارسال مصوبات کمیسیون فرهنگی اجتماعی با تشکیل کمیسیون تلفیق تاریخ ۲۴ بهمن سال گذشته، بحث کاهش ۳۵۰ میلیارد تومانی بودجه حوزه ماموریت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مطرح شد . با نظر رییس و دیگر اعضای کمیسیون به اعمال این رویه نسبت به حذف برخی پروژه‌ها و برنامه‌ها اعتراض شد.

شاکری به نقل از دبیر  عنوان کرد که وی در توضیحاتی اطمینان داد پروژه‌ها و برنامه‌های شما تغییری نخواهد کرد؛ بلکه حقوق و دستمزدی که به عنوان بودجه جاری محسوب می‌شود، کاهش خواهد یافت و ما برای شفاف‌سازی آن را از بودجه شما خارج کردیم.

شاکری با بیان اینکه فایل صوتی جلسه مذکور موجود است و امکان بازشنوایی آن برای اثبات اظهارات بنده وجود دارد، گفت: با این وجود در کمال تعجب و ناباوری، خلاف وعده داده شده دستکاری‌های متنوعی در بودجه فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت که جداول آن را برای تنویر افکار عمومی منتشر می‌کنم.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: درباره استناد دبیر به مصوب بودن بودجه توسط شورا که آمیخته با نوعی ابهام است و مسئولیت را بر عهده همه اعضای شورا می‌گذارد، باید گفت مطابق فرآیند تعریف شده پس از کار تخصصی در کمیسیون مربوطه و بعد از توافق در کمیسیون تلفیق، تصویب بودجه در صحن با اعتماد به خروجی کمیسیون تلفیق بوده و در زمان کوتاه بدون مراجعه به جداول و فهرست مطول پروژه‌ها و برنامه‌ها و ماموریت‌ها اتفاق می‌افتد و مبنای تصویب شورا، توافق نهایی در کمیسیون تلفیق بوده است. اعتراض کمیسیون و کمیته فرهنگی، به دستکاری صورت گرفته بعد از پایان مذاکرات کمیسیون تلفیق است که موارد آن در ادامه به تفکیک اشاره می‌شود.

شاکری توضیح داد: حداقل ۱۲ مورد از کد پروژه های مرتبط با حوزه فرهنگی و اجتماعی مندرج در پیوست مصوبه بودجه سال ۹۶، در لایحه بودجه از سوی شهرداری ارائه نشده بود و در زمان بررسی بودجه هم مورد تقاضا نبوده است، ولی در پیوست مصوبه بودجه مشاهده می‌شود! معلوم نیست این ردیف‌ها اصلا از چه مسیری وارد بودجه شده و چگونه مورد تصویب قرار گرفته است؟

وی ادامه داد: تطبیق حداقل ۵۶ کد پروژه مرتبط با حوزه فرهنگی و اجتماعی مندرج در پیوست مصوبه بودجه سال ۹۶، با جمع‌بندی نهایی در جلسه رسمی کمیسیون فرهنگی نشان داد که تعداد زیادی از کد پروژه‌ها که به دلیل محدودیت سقف بودجه به صورت توافقی تعدیل شده بود و یا ضرورتی به تخصیص اعتبار نداشته و توسط این کمیسیون حذف شده بود، مجددا در بودجه ابلاغی قید شده است.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: از دیگر موارد تغییر در بودجه که آنها را احصا کرده‌ام شامل تعدادی از کد پروژه‌هاست که به دلیل ضرورت اجرا در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، مورد تصویب قرار گرفته بود اما با حذف کامل مواجه شده و در بودجه ابلاغی لحاظ نشده است.

شاکری با بیان اینکه در نخستین سال دوره نمایندگی شورای چهارم و در تنظیم نهایی برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران نیز دستکاری‌هایی از این دست صورت گرفت که کمیته فرهنگی در تطبیق نسخه مصوب شورا با نسخه ابلاغی موارد ۱۷ گانه آن را برشمرد و خواستار پیگیری رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برای دریافت پاسخ اطلاع رسانی کرد، تصریح کرد: اما متاسفانه آن زمان هم با وجود تکرار چند باره درخواست، پاسخی از کمیسیون برنامه بودجه دریافت نشد.
وی در خاتمه به قسم یاد شده در آغاز دوره نمایندگی اشاره کرد و صیانت از حقوق و تکالیف ناشی از عضویت در شورا و دفاع از مصوبات کمیسیون تخصصی را وظیفه خود دانست و از این رو خواستار پیگیری حقوقی و قانونی تخلفات توسط هیات رئیسه شد و گفت: تقاضا می‌کنم این تغییرات غیر قانونی برای اصلاح بودجه ۹۶ به فرمانداری انعکاس یابد.

در پی این اظهارات، خبرنگار ایسنا با علیرضا دبیر تماس گرفت تا درباره موارد مطروحه توضیح بیان کند که دبیر به‌رغم پاسخگویی به تلفن خود، توضیح درباره این ادعاها را ضروری نخواند.