چند دقیقه مطالعه در روز این فواید را در پی دارد
مطالعه از برخی جهات بسیار شبیه به شکلات تلخ است. هنگام مطالعه احساسی خوشایند و ناپایدار در انسان شکل می گیرد، اما به واسطه زیاده روی در آن لزومی ندارد دچار احساس گناه شوید. هر دو آنها سرشار از فواید مختلف و تقریبا بدون جنبه های منفی هستند.

از فواید شگفت انگیز چند دقیقه مطالعه در روز

 هر چه بیشتر در مطالعه غرق می شویم، بیشتر از آن چیزی که هستیم و شرایطی که در آن قرار داریم فاصله می گیریم. از کاهش استرس تا تشخیص احساسات دیگران در ادامه با برخی دلایل که بر مطالعه کردن تاکید دارند، بیشتر آشنا می شویم.

مطالعه مغز شما را روشن می کند

مطالعه بخش های عصب شناختی در مغز را تحریک می کند زیرا در تجربه ای جدید زندگی می کنید و خود را در محیطی جدید احساس می کنید. به عنوان مثال، پژوهشگران در اسپانیا طی یک مطالعه دریافتند که خواندن کلمه «دارچین» بخش های وابسته به حس بویایی در مغز را فعال می کند. به طور مشابه، مطالعه ای دیگر در فرانسه نشان داد که مطالعه درباره اقدامات (به عنوان مثال، پابلو توپ را شوت کرد) قشر حرکتی مغز را تحریک می کند.

داستان درک ما از یکدیگر را شکل می دهد

به گفته کیت اوتلی، استاد روانشناسی شناختی در دانشگاه تورنتو و رمان نویس، اگر درباره ژنتیک مطالعه کنید، نکات جدید درباره ژن ها یاد می گیرید. اگر داستان مطالعه کنید درباره مردم، دیگران و خودتان آموزه های جدید فرا می گیرد. مطالعه فرصتی مناسب را برای غرق شدن یک فرد در افکار و احساسات فردی دیگر فراهم می کند. پژوهش ها نشان داده اند که این شرایط می تواند به افزایش همدلی و توانایی اجتماعی منجر شود.

داستان های عاشقانه و کاراگاهی از بهترین گزینه ها برای شکل گیری همدلی محسوب می شوند و اوتلی رمان «غرور و تعصب» اثر جین وبستر را یکی از رمان های ایده آل در این زمینه عنوان کرده است.

کتاب ها موجب افزایش شادی شما می شوند

پژوهش های گذشته نشان داده اند که تجربیات زندگی در مقایسه با مادیات شادی بیشتری را برای انسان به ارمغان می آورند، اما این پایان داستان نیست. نتایج مطالعه ای جدید که در نشریه Journal of Consumer Psychology منتشر شده است، نشان می دهد که محصولات تجربی که برای خلق یا ارتقا تجربیات زندگی طراحی شده اند، مانند کتاب ها، از تقویت کننده های شادی هستند. محصولات ورزشی، بازی های ویدئویی و آلات موسیقی نیز در این فهرست قرار می گیرند.

مطالعه می تواند به افزایش حس رضایت نیز کمک کند. مطالعه ای که در دانشگاه تگزاس شمالی انجام شد، نشان داد، افراد مسن که همچنان به مطالعه و یادگیری ادامه می دهند هرچه بیشتر از زندگی خود رضایت دارند.

از فواید شگفت انگیز چند دقیقه مطالعه در روز

مطالعه موجب کاهش استرس می شود

گم کردن خود در دنیای یک کتاب ممکن است گزینه ای کارامد در کسب آرامش باشد. پژوهشگران در دانشگاه ساسکس طی یک مطالعه دریافتند که مطالعه یکی از بهترین گزینه ها برای مقابله با استرس محسوب می شود و کارایی آن در این زمینه از گوش دادن به موسیقی، پیاده روی، و نوشیدن چای و قهوه نیز بیشتر است. استرس می تواند موجب افت سطوح انرژی شما شود، در میل جنسی اختلال ایجاد کند و حتی ابتلا به بیماری را به همراه داشته باشد. تنها شش دقیقه مطالعه برای کاهش سرعت ضربان قلب و تسکین تنش عضلانی کفایت می کند.

کتاب ها ماده خاکستری مغز را تقویت می کنند

غرق شدن در دنیای یک کتاب خوب می تواند سد دفاعی خوبی در برابر از دست دادن حافظه ایجاد کند. مطالعه ای که توسط مرکز پزشکی دانشگاه راش انجام شده و در نشریهNeurology منتشر شد، نشان داد که انجام منظم فعالیت های تحریک کننده ذهنی در زندگی، مانند مطالعه، می تواند آهنگ زوال شناختی را به میزان 32 درصد کاهش دهد. مطالعه ای دیگر نیز نشان داد، افرادی که فعالیت های مغزی مانند مطالعه، بازی شطرنج و حل جدول را انجام می دهند، دو و نیم برابر احتمال کمتری دارد به بیماری آلزایمر مبتلا شوند.

باز کردن کتاب ذهن شما را باز می کند

مطالعه موجب باز شدن ذهن انسان می شود و می تواند دیدگاه فرد نسبت به موضوعات مختلف از نژاد تا ملیت، رنگ پوست و ... را تغییر دهد. یکی از بزرگترین فواید مطالعه شناخت افراد دیگر، در جوامع دیگر، و خارج از حباب فردیتی است که یک نفر دور خود شکل می دهد.