/دومین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی/
متهم: تحت فشار بودم/ قاضی: علیه نظام سخن نگویید، دادگاه را قانع کنید
دادگاه با قرائت کلام‌الله مجید آغاز شد و سپس قاضی مقیسه گفت: دومین جلسه رسیدگی به اتهامات اخلالگران نظام اقتصادی و شرکای بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علنی در حال رسیدگی است.

وی افزود: دادگاه با حضور نماینده دادستان، متهمان مهدی شمس و حمید فلاح هروی، وکلای مدافع آنان، وکلای بانک مسکن، وکلای سازمان تأمین اجتماعی، وکلای شرکت نفت و کارشناسان بانک مرکزی رسمیت جلسه را اعلام می‌کنم.

قاضی مقیسه اضافه کرد: در جلسه امروز به اتهامات مهدی شمس پیرو جلسه دیروز رسیدگی می‌کنیم. اتهامات مهدی شمس که نماینده دادستان قرائت کرد افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی با علم به موثر بودن ضربه زدن اقدامات به نظام جمهوری اسلامی ایران، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل گروهی که آقای زنجانی از سران آن است و محکومیتش قطعی شده و دو متهم دیگر آن فلاح هروی و شمس مرتکب جعل شده‌اند و با استفاده از اسناد مجعول، کلاهبرداری و پولشویی کرده‌اند.

رییس دادگاه پس از بیان اظهارات خود از مهدی شمس متهم ردیف دوم خواست که در جایگاه قرار گیرد و به دفاع از خود بپردازد و افزود: در جایگاه قرار بگیرید و در خصوص اتهام اخلال در نظام اقتصادی و اینکه چگونه یک ارزفروش را در شبکه خود قرار دادید و با معرفی به مسئولان شرکت نفت، مبلغ کلانی در اختیارش گذاشته شد و هنوز نفت فروخته شده، پولش پیدا نشده توضیح دهید.

وی اظهار کرد: چهار سال از زمان بازداشت‌تان می گذرد و همچنان با زنجانی و فلاح هروی می گویید که پول‌ها را باز می‌گردانید، ولی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. توضیح دهید که نفت‌ها کجا رفته و پولش را کجا بردید. شما یک ارزفروش ساده را با شرکت ملی نفت به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی آشنا کردید که موجب شد قراردادی امضا کند تا نفت تحویلش بدهند. در حالی که بانکی در مالزی وجود نداشت.

مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از خود گفت: دیروز خیلی از موارد از مسائل حاشیه‌ای گفته شد، امروز مورد هجمه هستم و انتظارم از رئیس دادگاه این است که بگذارند از کیفرخواست دفاع کنم و پیشداوری، تحکم و محکومیت قبل از دفاع وجود نداشته باشد.

وی افزود: از دادستان محترم آقای جعفری دولت‌آبادی تشکر می‌کنم که امکاناتی مانند تلفن را در اختیارم گذاشتند تا رد مال را پیگیری کنم، این کار را انجام دادم و نتایج خوبی به دست آوردم که آن را اعلام می‌کنم. اگر بازداشت هم نمی‌شدم این کار سه سال پیش به ثمر می‌رسید.

متهم ادامه داد: مطرح کردید که سه سال پیش گفته بودم اگر رها شدم پول را از فال پس می‌گیرم و قول دادید با دادستان صحبت کنید، ولی من دو سال حبس انفرادی بودم، چگونه باید این کار را انجام می‌دادم. در جلسه پیش هم سعی کردم با مستندات سخن بگویم و قصد جسارت نداشته‌ام. از من خواستند که به ایران بازگردم و کمک کنم.

قاضی مقیسه خطاب به اظهارات متهم گفت: جایی که شما اکنون دارید من در خانه‌ام ندارم، ملاقات دارید،‌ فشاری روی شما نیست. به شما امان‌نامه دادند؟ خیر ندادند. شما اعضای اصلی باند اخلال‌گری در نظام اقتصادی هستید. شما یک فرد ارزفروش را در مسیر فروش نفت قرار دادید. شما کاری کردید که سه وزیر به او نفت بدهند و نفت را به شما می‌دهند، مدتی در مالزی وقت تلف می‌شود و بعد در امارات آن را به فروش می‌رسانید. مقداری از عواید این فروش را خرج اموال خود می‌کنید و مابقی هم مشخص نیست که کجا هست. شما یکی از متهمان واقعی این پرونده هستید. دادستان هم باید همه را در این باره دستگیر کند و هر که یک ریال هم خورده از گلویش بیرون کشیده شود. جای تأسف است که پول بیت‌المال در اختیار کسی گذاشته شده که تابعیت خارجی دارد.

شمس در پاسخ به گفته‌های قاضی اظهار کرد: من با اجازه مقامات این کار را انجام دادم که نمی‌توانم دلایلش را هم اکنون در دادگاه بگویم. اگر لازم می‌دانید به صورت خصوصی به شما بگویم. من به مملکتم پشت نکرده‌ام و به خاطر این موضوع هم در همان خارج از کشور تحت تعقیب هستم. درباره 6 ماه گذشته هم به خاطر اقداماتی که به دستور دادستان انجام شده، تشکر کردم.

قاضی مقیسه گفت: دو سال قبل آن هم هیچگونه فشاری نبوده است.

متهم مدعی شد: من دو سال قبل سه بار به درجه خودکشی رسیدم.

قاضی مقیسه خاطرنشان کرد: خانواده شما می توانستند از خارج از کشور به ملاقات شما بیایند چون شما امکان ملاقات داشتید. نظام کوچکترین فشاری به شما نیاورده، شما بگویید فردی که متهم است جز زندان به کجا برود. قانون این موارد را مشخص می‌کند.

مهدی شمس در پاسخ به قاضی مقیسه گفت: کجای قانون می‌گوید فردی دو نیم سال در انفرادی باشد؟ کجای قانون می‌گوید وکیل نداشته باشم؟ بازپرس پرونده می‌گفت شما نباید وکیل در دسترس داشته باشید.

قاضی مقیسه اعلام کرد: شما اکنون وکیل دارید. این موضوعی که می‌گویید مربوط به تحقیقات مقدماتی است.

در این حین وکیل‌مدافع مهدی شمس با اشاره به اینکه در ابتدای دادگاه قصد داشته برای چند دقیقه با موکلش ملاقات کند که او را از این کار منع کردند، گفت: آقای قاضی من امروز حتی نتوانستم چند دقیقه‌ای با موکلم ملاقات کنم.

مهدی شمس نیز در ادامه سخنان وکیلش گفت: در واقع حرف اصلی من این است که شما با یک ذهنیت پیشین وارد دادگاه شدید، شما می‌گویید بزرگترین فساد قرن را انجام داده‌اید.

قاضی در پاسخ به این گفته متهم گفت: تنها کسی که ذهنیت غلطی نسبت به شما و ذهنیت نادرستی از پرونده ندارد، من هستم. من از این پرونده شناخت کامل دارم. علیه نظام سخن نگویید و پشت تریبون نگویید که تحت فشار بودید. در بهترین حالت از شما پذیرایی می‌شود. می‌توانید دادگاه را قانع کنید که اینگونه نیست. من حرفی ندارم، نه با نماینده دادستان اخوت دارم نه موضوع دیگری. دفاع قانونی کنید، مدرک بدهید که این کارها را انجام نداده‌اید.

متهم ردیف دوم پرونده مدعی شد: عوامل صیانت از بیت المال را رها کرده‌اند و افراد نگون‌بخت را محکوم کرده اند. اگر بابک زنجانی دروغگو است پس چرا بر اساس اظهاراتش محکوم می شوم. عده‌ای عافیت طلب گوشه‌ای می‌نشینند و عده‌ای دیگر را به سوی تیغ می فرستند. برای آن زمان شرایط اقتصادی و اضطراری کشور نادیده گرفته شده است.

قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: شما گفتید عوامل اصلی را رها کرده اید و افراد عافیت طلبی در گوشه ای نشسته‌اند. شما که قصد خدمت داشته اید امروز اینجا هستید. شما مسئولان قضایی را به افراد عافیت طلب محکوم می‌کنید. به ما بگویید افراد اصلی چه کسانی هستند، برای نظام که تفاوتی ندارد.

مهدی شمس بیان کرد: من کسی را متهم نکردم. این سخنانم بر اساس کیفر خواست است. عوامل اصلی مشخص هستند، کسی را هم متهم نکرده‌ام.

قاضی مقیسه گفت: نظام با کسی تعارف ندارد، هر کس که به بیت المال دست درازی کند دستش قطع می شود.

متهم در دفاع از ادعای خود گفت: به کسی افترایی وارد نکرده‌ام، سخنان وی بر اساس گزارشات واصل شده و حکم دیوان است و افرادی را در این‌باره معرفی خواهند کرد.

قاضی مقیسه خطاب به این اظهار نظر متهم گفت: اگر بدون دلیل اتهام بزنید باید پاسخگو باشید.

مهدی شمس با اشاره به اتهام مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی گفت: باید ببینیم که مفهوم شراکت چیست؟ آیا من از سهم‌ آقای زنجانی چیزی برای خود برداشته‌ام یا عضو هیات مدیره‌ای بودم؟ من سئوال دارم که در کدام شرکت آقای زنجانی شریک و عضو هیات مدیره بوده یا سهام داشتم؟

در این میان نماینده دادستان از قاضی اجازه خواست تا اظهاراتی را ارائه کند و خطاب به متهم ردیف دوم گفت: در این جلسه به جای اینکه به دفاع از اتهامات پرداخته شود به شایعه ها پرداخته می شود. در این چند سال علیرغم همکاری ها هیچ نتیجه ای در راستای استرداد اموال انجام نشد. آقای شمس در ایران و خارج از کشور علیه ایران و اموال ایران هجمه بردند. گناه زنجانی به جای خودش گناه شما هم به جای خودش. قرار نیست حتما سهامدار باشید. هر کسی با اشخاصی در عملیاتی مجرمانه شرکت کند که در قانون هم اشاره شده مجرم است. مشارکت ممکن است در میزان مجازات تاثیر بگذارد ولی  اینکه بگوییم مشارکت نیست خیر، مشارکت وجود داشته. می گویید کیفرخواست بدون سند است و بر اساس اظهارات دیگریست، در حالی که بر اساس اظهارات خود شماست.

وی افزود: بابک زنجانی در بازجویی در سال 92 می گوید همه ال سی‌ ها بیمه شده و اگر پرداخت نشود پول ها را از بیمه می گیرد. پس چرا پول مردم داده نمی شود؟ ارزش 11 محموله که به شرکت ایزو داده شد 1 میلیارد و 105 میلیون یورو بود. بابک زنجانی مبلغی را به پیمانکاران داد. 700 میلیون دلار به پیمانکاران داد و مابقی آن چه شد؟ شما در جایی گفتید بازپرس دانشمند است ولی او را به گمراهی کشیدند. در این خصوص 227 نفر فعال بودند و در مسیر بازجویی کارها را به صورت دقیق انجام می دادند.

نماینده دادستان با اشاره به رای دیوان عالی گفت: دیوان شما را بی گناه ندانسته و شما را موثر در کمک به بابک زنجانی و در باند اخلالگری دانسته است. آقای زنجانی در مراکز مهم دولتی و غیردولتی حضور پیدا می‌کرد و به گونه‌ای نشان می داد که در خارج از کشور پول دارد.

قاضی مقیسه بیان کرد: شما کسی هستید که با مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت رابطه داشتید، شما بودید که گفتید آقای زنجانی توانایی دارد و او را به شرکت نفت معرفی کردید. شما نفت را تحویل گرفته اید. بابک زنجانی به شما گفته بود این نفت را به فروش برسانید. چند ماه این نفت را در کشتی ها در کشور مالزی سرگردان نگه می‌دارید و بعد به امارات می برید و این نفت را به فال می دهید.

شمس بار دیگر تاکید کرد: من کارگزار بودم، شما از پیش محکوم می‌کنید. اینگونه که می گویید معرفی کرده ام خیر این چنین نبوده است. گفته می شود کیفرخواست اقرارنامه است، من این اقرارها را قبول ندارم. به اعتقاغد من متن کیفرخواست دروغ است. به من می گفتند شما جهاد می کنید و پشت بابک زنجانی را خالی نکنید. به خدا قسم که من کارگزار بودم و بر حمل نظارت داشتم. بانک اف‌ ای‌ ای‌ بی‌ را هم بانک مرکزی تایید کرده بود. تمام بانک ها در آنجا حساب داشتند. من خودم از قربانیان ال سی های جعلی بودم که اینها را توضیح می‌دهم.

قاضی مقیسه افزود: ما نمی‌گوییم شما در موضوع اف‌ ای‌ ای‌ بی‌ نقش داشتید. شما تحویل گیرنده نفت بودید. شما یک هیولای تاجر نفتی از بابک زنجانی ساختید و اینگونه او را به مدیرعامل صندوق بازنشستگی نشان دادید. حدود 500 میلیون دلار حاصل از فروش را گرفته اید، در سال 1391 مکاتبه‌ای ایمیلی درباره سوابق پرداخت ها وجود دارد. جواب بابک زنجانی این بود که خیلی سعی کردم نامه نگاری نداشته باشم، لازم دانستم توضیح بدهم که به خود بیایید و متوجه باشید. شما و گروه تان، گروه های گرفتاری هستید و خداشناس هم نیستید.

مهدی شمس گفت: یک زمان شما دریافت های نفتی را می گویید دو میلیارد و در کیفر خواست می گویید یک میلیارد؛ این موارد باید حسابرسی شود.

قاضی مقیسه پاسخ داد: اصل شراکت را قبول کنید، بعد حسابرسی می کنیم.

متهم ردیف دوم بیان کرد: چرا نامه من که در پاسخ به آقای زنجانی داده‌ام در کیفر خواست وجود ندارد. من پاسخ دادم و گفتم که تمام این ال سی ها دروغ است. من پولی از فال نگرفته ام، تمام اسناد پرداختی از فال مشخص است. به شما هم گفتم هر آنچه انجام دادم به دستور بابک زنجانی انجام دادم.

وی افزود: شما می فرمایید هر که کمک کرد شریک است، پس چرا فقط من محکوم می شوم؟ اگر ال سی‌ها جعلی بود امکان سنجش هم وجود نداشت؟

قاضی مقیسه تاکید کرد: به شما اطمینان کردند، برای مثال فلاح هروی 30 سال در این نظام کار کرد و بعد منحرف شد.

شمس اضافه کرد: سئوال من این است که من چه کسی را غیر دو نفر می شناختم؟ آیا من وزرا را می شناختم؟ مسئولین را می شناختم یا اینکه مدیران بانک مرکزی را می شناختم؟ شریک به کسی می گویند که سهام داشته باشد یا منافعی که می برد با مسئولیتش مطابق باشد. من به عنوان کارگزار کار می کردم، مسئولین و خیلی از مقامات آقای زنجانی را تایید کردند. این جمله را کسی به من نقل کرد که نمی توان نام آن را ببرم که یکی از مسئولان گفته اند زنجانی مورد اعتماد است.

متهم مدعی شد: چهار وزیر، مقامات و دوستان مشترک من، ایشان را تایید کرده بودند. من به ایشان کمک کردم و قصدم خدمت بوده است. اگر پول ها را بازنگردانده گناه من چیست؟ قراردادهای من با بابک زنجانی نمایندگی و کارگزاری بود.

بعد از اظهارات مهدی شمس، قاضی مقیسه اتمام جلسه امروز را اعلام کرد و گفت که جلسه بعدی دادگاه، 25 تیرماه برگزار می‌شود.