گرانترین گنج های کشف شده ی تاریخ +(تصاویر)
 شاید هنوز هم برخی از افراد تصور می کنند که پیدا کردن گنج و اشیای قیمتی فقط در قصه ها و داستان ها هستند، اما این طور نیست.
 
در طول تاریخ جواهرات، سکه ها، تاج ها و اشیای قیمتی بسیاری در دل خاک فرو رفته اند، برخی از آنها کشف شده و در فهرست گرانقیمت ترین آثار قرار گرفته اند و بعضی دیگر هنوز کشف نشده اند، و روزی فردی آنها را پیدا خواهد کرد و بر شگفتی های بی پایان تاریخ خواهد افزود.
 

 
در این گزارش، تنها با چند نمونه از آثار تاریخی گرانبهایی که تاکنون کشف شده اند همراه خواهید بود.
 
گنج CUERDALE
 
این گنج در سال ۱۸۴۰ میلادی پیدا شد، قیمت آن نزدیک ۳.۲ میلیون دلار برآورد می شود. این گنج در زمان بازسازی پل رود ریبل انگلستان یافت شد. کارگران، یک صندوق سربی را از درون حفره ای پیدا کردند که در داخل آن بزرگترین گنجینه وایکینگ ها حاوی ۸۶۰۰ قطعه تاریخی از جمله سکه، نقره، جواهرات مختلف و اشیای نقره ای بود.
تاریخ این گنج به سرزمین های تحت سیطره وایکینگ ها بازمی گشت و ریشه برخی از آنها به مناطقی در اسکاندیناوی، ایتالیا و بیزانس، امپراتوری روم شرقی متعلق بود. این گنج به ملکه ویکتوریا تسلیم شد، و برخی قطعات آن در حال حاضر در موزه بریتانیا نگهداری می شود، کارگران پس از یافتن گنج هر کدام یک سکه از آن را صاحب شدند.
 
 
 
 
گنجینه هاکسن
 
گنج هاکسن در سال ۱۹۹۲ میلادی کشف شد و قیمت آن نزدیک به ۳.۸ میلیون دلار برآورد می شود. یک کشاورز به نام پیتر واتلینگ وقتی چکش خود را گم کرد، به پیشنهاد دوستش برای پیدا کردن آن از یک دستگاه فلزیاب استفاده نمود تا چکش را پیدا کند، اما به جای آن یک جعبه از جنس بلوط را یافت که درون آن مجموعه ای از قاشق های نقره ای، جواهرات، طلا و سکه هایی بود که به قرن چهارم و پنجم میلادی بازمی گشت. باستان شناسان توانستند گنج های مدفون دیگری را نیز در همان منطقه پیدا کنند که از جمله آنها قاشق ها و بشقاب های رومیان باستان بود. 
 
 
 
 
گنج استافوردشایر 
 
این گنج در سال ۲۰۰۹ میلادی یافت شد. قیمت آن در حدود ۴.۱ میلیون دلار برآورد می شود. فردی به نام تری هربرت زمانی که از یک دستگاه فلزیاب در مزرعه ای نزدیک استافورد شایر استفاده می کرد آن را یافت. این گنج بزرگترین گنج یافت شده از آنگلوساکسون ها است و شامل ۳۵۰۰ اثر نظامی، اسلحه از جمله شمشیر و آثار دینی از جمله صلیب اسقف ها می باشد. آثار طلایی تزیین و دکوراسیون از دیگر چیزهایی هستند که در این گنج می توان دید. گنج استافوردشایر به قرن هشتم بازمی گردد و بر نگرش مورخان درباره تاریخ انگلستان در آن بازه زمانی اثرگذار بوده است. 
 
 
 
 
گنج ŚRODA   
 
فرآیند یافتن این گنج مابین سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ میلادی بوده است. در حدود ۱۲۰ میلیون دلار قیمت دارد. زمانی که کارگران در حال تخریب و بازسازی خانه ای قدیمی در Sroda  لهستان بودند در سال ۱۹۸۵ میلادی آن را پیدا کردند که تاریخ اشیای یافت شده به قرن چهاردهم باز می گشت و حاوی ۳۰۰۰ قطعه و سکه نقره ای بود. زمانی که ساختمان های مجاور نیز تخریب شد آثار باستانی و گنج های بیشتری یافتند که شامل سکه های طلا و نقره و کلکسیونی از جواهرات، تاج طلایی، و انگشتری با سر اژدها بود.کارشناسان سعی دارند تا قیمت این گنج را تعیین کنند، گنجی که حقیقتا بی نظیر است.
 
 
 
گنج پاناگیوریشته
 
این گنج در سال ۱۹۴۹ یافت شد و قیمتی بر آن گذاشته نشده است. این گنج را سه برادر به نام های پاول، پتکو و میشاییل دیکوو کارگران یک کارخانه در بلغارستان که در حال حفر زمین بودند یافتند. ظرف آشامیدنی طلای آن به چهار قرن قبل از میلاد باز می گشت. آنها همچنین ظرف های طلایی و گلدان هایی را که گفته می شود در مراسمات مذهبی مورد استفاده قرار می گرفته است را به علاوه شش کیلوگرم طلای خالص پیدا کردند.
 
 
 
 
گنج باختر افغانستان 
 
این گنج در سال ۱۹۷۸ میلادی یافت شد و قیمت ندارد و بسیار با ارزش است. گنج باختر در «طلا تپه» افغانستان و توسط باستان شناسان افغانستان و روس به سرپرستی «ویکتور ساریاندی» و در سال ۱۹۷۸ کشف گردید. گنج باختر حاوی ۲۰ هزار قطعه از جواهرات و آرایه های طلا می باشد و به یک قرن پیش و پس از میلاد باز می گردد. گنج باختر حاوی آثاری از چین، یونان و هند است، جواهرات دقیق و ریزه کاری شده ای که در اغلب موزه های جهان به نمایش گذاشته شده اند.  
 

 
کمربند طلایی از گنج باختر افغانستان