آغاز به کار اولین انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری کشور در استان فارس

آغاز به کار اولین انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری کشور در استان فارسانجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری استان فارس


استاندار فارس  در این نشست جلسه که حدود دو ساعت به طول انجامید خبرنگاری را حرفه ای فراتر از یک شغل دانست که وظیفه‌ای انسانی و دینی آن  اصلاح‌ و هدایت‌ جامعه است .

سید محمدعلی افشانی با تاکید بر لزوم توجه به جایگاه و شان انجمن به‌عنوان تشکلی مستقل تاکید افزود: این خشت اول ساختمانی محسوب می‌شود که قرار است رفیع، استوار و محکم باشد.

وی خطاب به اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان فارس ادامه داد: قطعا اگر خشت و خشت‌های اول را درست بگذارید، ساختمانی ماندگار بنا خواهید کرد که برای همیشه استوار خواهد ماند؛ برای این مهم باید ابتدا خود را تقویت کرده و با چشم پوشی از منافع خود، به‌دنبال جذب حداکثری باشید .

استاندار فارس گفت: انتخاب شما نشان از مقبولیت اجتماعی شما دارد، این اعتماد را قدر بدانید و متوجه باشید که اعتماد یک جامعه صاحب فکر و اندیشه یعنی جامعه رسانه، فراتر از سایر اعتمادها و انتخاب‌ها است .

او با یادآوری این که نیاز جامعه حاکمیت قانون است، گفت: تا زمانیکه قانون حاکم باشد، قطعا جامعه در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت خواهد کرد، کسانیکه برای جامعه دل می‌سوزانند، قبل از هر چیز باید به‌دنبال حاکمیت قانون باشند؛ حاکمیت قانون ایستگاه نیست بلکه اولین گام برای حرکتی مستمر به سمت توسعه است، به سمت جامعه‌ای که برای مردم نشاط و امید را به ارمغان خواهد آورد .

استاندار فارس با تصریح اینکه انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان نباید تحت هیچ عنوان در سیطره دولت و دستگاه‌های دولتی قرار گیرد، گفت: نباید نگران قدرت‌مندی نهادهای اجتماعی باشیم، اینکه نهادهایی وجود داشته باشند که بتوانند مسئولان را نقد کنند، زمینه‌ساز رشد خواهد بود، اگر کسانیکه نقد می‌شوند با دقت به نقدها نگاه کنند، مسیر اصلاح خواهد شد .

افشانی تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد، از جمله انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان را ضروری دانست و تصریح کرد: این انجمن اول باید به‌دنبال رفع مشکلات خبرنگاران و عکاسان باشد بعد تلاش کند خود مشکل‌گشای جامعه شود؛ اگر خبرنگار مشکل‌داشته باشد، چگونه می‌تواند مشکل‌گشا شود، اگرچه تا انسانی درد نداشته باشد، درد را به‌خوبی نمی‌شناسد و نمی‌تواند انعکاس دهنده و درمانگر خوبی باشد .

او با انتقاد از پشت میز نشینانی که تنها کارشان دفاع از پست و میزشان است،‌ گفت: فلسفه وجودی تمام پست‌ها، پیگیری مشکلات مردم و حل آنها است؛ اگرنه هیچ پست و منصبی برای همیشه دوام نخواهد داشت .

استاندارفارس با بیان اینکه دو چیز در تاریخ ماندگار می شود افزود:در انجام یک کار بزرگ و ادبیاتی منحصر به فرد دو چیزی هستند که در تاریخ مدیریت ماندگار خواهند شد.

وی راه اندازی ورزشگاه میانرود و ساخت بزرگراه شیراز اصفهان را به عنوان دو کار بزرگ مثال زد و افزود:در تاریخ ورزش و راهسازی استان ثبت خواهد شد که این دو اتفاق خوب در دوران چه کسی به ووقع پیوسته است.

افشانی در عین‌حال لزوم ارتقاء دانش و آگاهی خبرنگاران را یادآور و متذکر شد که انجمن صنفی می‌تواند در این زمینه گام‌های اساسی بردارد .

استاندار فارس با تصریح اینکه خبرنگاران می‌توانند هدایتگران جامعه باشند، گفت: اگر خبرنگار و روزنامه‌نگاری به دنبال رسیدن به این نقش نیست، وقت خود را تلف کرده است؛ انسان گاه می‌نویسد، کاری انجام می‌دهد و قدمی بر می‌دارد که نتایج آن سال‌ها بعد مشهود خواهد شد .

او تاکید کرد: از مدیران و مسئولان تنها دو چیز باقی می‌ماند اول ادبیات و گفتار و کردار انسان‌ها و جهت‌گیری‌های آنان در مسائل مختلف و دوم اجرای پروژه و افتتاح پروژه‌ای است؛ اگر فردی در راستای آزادی بیان و قلم کار و تلاش کند، ماندگار می‌شود و اگر ساختمانی بسازد هم ماندگار خواهد شد اما ماندگاری اجتماعی قطعا بیشتر و تاثیرگذارتر خواهد بود .

افشانی با تصریح اینکه خبرنگار، روزنامه نگار و رسانه، هم هویت‌ساز و هم هویت‌زدا می‌تواند باشد، گفت: خبرنگاران می‌توانند و باید تربیت کنندگان جامعه باشند، مسئولیت‌پذیری را در جامعه نهادینه کرده و رواج دهند؛ وظیفه خبرنگار این نیست که امر و نهی کند؛ وظیفه خبرنگار آشناسازی تمام سطوح جامعه با حقوقشان است .

در ابتدای این نشست سهراب مختاری مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی فارس با ارائه گزارشی از روند شکل گیری این انجمن ضمن تاکید بر غیر سیاسی بودن آن گفت:تلاش های بسیاری انجام گرفت تا این انجمن برای اولین بار در استان فارس شکل بگیرد از این  رو خوشحال هستیم که این اتفاق خوب در دولت اول دکتر روحانی به وقوع پیوست.

وی درادامه به روند رو به رشد تشکیل انجمن های صنفی در دولت یازدهم اشاره کرد:درحال حاضر شاهد رشد حدود 50 درصدی آمار تشکیل انجمن های صنفی در استان فارس هستیم.

در انتخابات انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس که سال گذشته برگزار شد، علی‌محمد پشوتن، محمود شبان، زهرا جعفری، منوچهر اسدی‌پویا و رضا قادری به‌عنوان اعضای اصلی، محمدجواد شلتوک‌کار به‌عنوان بازرس و دانیال طهماسبی و عباس امیری به‌عنوان علی‌البدل انتخاب شدند .

photo 2017 06 26 15 52 59