انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه؛
ایران ـ ازبکستان با طعم افطار/ شب تقدیر فوتبال ایران
 تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران روز دوشنبه (فردا) در یکی از حساس‌ترین دیدارهای خود در مرحله انتخابی جام جهانی فوتبال روسیه به مصاف تیم‌ ‌ملی ازبکستان می‌رود و در صورت برتری بر حریف در فاصله دو هفته‌ باقی‌ مانده به پایان این مرحله از مسابقات به عنوان سومین تیم پس از روسیه (میزبان) و برزیل حضورش در جام جهانی را برای دومین بار متوالی قطعی خواهد کرد.

موفقیت تیم‌ ‌ملی در صعود به جام جهانی دو رکورد جدید را برای این تیم به ارمغان می‌آورد. تیم ملی برای نخستین بار به صورت متوالی به جام جهانی صعود می‌کند و همچنین راحت‌ترین صعود خود به این مسابقات را در طول ادوار گذشته تجربه خواهد کرد.

این دیدار حساس پس از اذان مغرب، ساعت ۲۱:۱۵ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. برگزاری بازی در ساعات پایانی روز دوشنبه به دلیل ماه مبارک رمضان است و زمانی برای صرف افطار توسط هواداران روزه‌دار در نظر گرفته شده است.

ایران و ازبکستان، مهر ماه سال ۹۵ بازی رفت این مرحله را برگزار کرده بودند که شاگردان کارلوس کی‌روش موفق شدند در تاشکند این تیم را با یک گل شکست دهند. در حال‌ حاضر در جدول رده‌بندی گروه A همه تیم‌ها هفت دیدار برگزار کرده‌اند که ایران با ۱۸ امتیاز در رده نخست، کره جنوبی با ۱۴ امتیاز در رده دوم و ازبکستان با ۱۳ امتیاز در رده سوم جدول رده‌بندی قرار دارند و هر تیم تا پایان این مرحله سه دیدار خواهد داشت و از میان سه تیم ایران، کره جنوبی و ازبکستان، دو تیم به صورت مستقیم مرحله بعد صعود می‌کنند.  

* ایران

شاگردان کارلوس کی‌روش اردوی خود را از اواخر اردیبهشت ماه آغاز کرده‌اند که با حضور کی‌روش در اوایل خرداد اردو شکل رسمی به خود گرفت و از روز پنجم خرداد ماه تیم‌ ‌ملی با تعدادی از بازیکنان برای برگزاری اردو راهی اتریش شد. در ادامه‌ بازیکنان لژیونر به این تیم ملحق شدند. تیم‌ ‌ملی روز ۱۲ خرداد ماه به مونته نگرو رفت و در دیداری دوستانه که روز ۱۴ خرداد ماه برگزار شد توانست این تیم را در پایتختش با حساب ۲ بر یک شکست دهد.

در ادامه‌ ملی‌پوشان فوتبال ایران به جای برگزاری اردو در دوبی به تهران باز گشتند و تمرینات خود را تا آغاز این دیدار ادامه‌ دادند تا تیم‌ ‌ملی در بهترین شرایط ممکن به مصاف ازبکستان برود.

* ازبکستان

ازبک‌ها در این دوره جزو بخت‌های صعود به جام جهانی محسوب می‌شوند و به دنبال جبران حسرت صعود نکردن به جام جهانی هستند. آنها در دوره گذشته این رقابت‌ها تنها به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به کره جنوبی به این رقابت‌ها صعود نکردند و یک بار دیگر تقدیر، سه تیم ایران، کره جنوبی و ازبکستان را در یک گروه قرار داده است اما شرایط جدول رده‌بندی فعلا اتفاقات دوره گذشته را رقم زده است، مگر این که ازبک‌ها بتوانند در سه دیدار باقی‌ مانده حداکثر امتیازات را کسب کنند و مسافر جام جهانی شوند. آنها برای دیدار با ایران اردوی خود را از چند هفته‌ قبل آغاز کرده‌اند و در آخرین دیدار تدارکاتی خود توانستند تایلند را با حساب ۲ بر صفر شکست دهند.

ازبکستان سابقه غافلگیر کردن تیم‌ ‌ملی ایران در تهران را دارد؛ این تیم چهار سال قبل توانست در ورزشگاه آزادی تیم‌ ‌ملی ایران را با یک گل شکست دهد. در حال‌ حاضر تیم‌ ‌ملی ایران در رده ۳۰ رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال و ازبکستان در رده ۶۸ این رده بندی است.