افزایش نرخ اونس بر بازار داخلی تاثیر نگذاشت
نوسانات نرخ طلا در بازار
 انواع طلا در بازار داخلی در دومین ماه سال جاری با نوسانات نسبی همراه بود. طلای ۱۸ عیار و مثقال طلا در ابتدای اردیبهشت ماه در شیب افزایشی  گرفت، پس از آن در میانه‌های ماه نرخ طلا در جهت نزولی حرکت کرد و سپس در اواخر ماه بار دیگر سمت و سوی افزایشی به خود گرفت. همین وضعیت به طور نسبی برای اونس طلا در بازار جهانی نیز حاکم بود.

در میان انواع طلا هر گرم طلای ۱۸ عیار در اردیبهشت ماه، بین ۱۱۳ هزار تومان تا ۱۱۸ هزار تومان در نوسان بود تا در مجموع در این ماه ۵۰۰۰ تومان نوسان داشته باشد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی در اولین روزهای اردیبهشت ماه با نرخ ۱۱۸ هزار تومان روند خود را آغاز کرد. سپس در روزهای بعد و تا دهمین روز ماه نرخ طلا به حدود ۱۱۷ هزار تومان رسید.

در ادامه ماه روند نزولی طلای ۱۸ عیار ادامه داشت و ابتدا به ۱۱۴ هزار تومان و سپس در دهه پایانی ماه به حدود ۱۱۳ هزار تومان کاهش یافت. اما در آخرین روزهای ماه با شیبی ملایم نرخ این نوع طلا مجددا افزایشی شد و در آخرین روز ماه به ۱۱۵ هزار تومان رسید.

همین وضعیت تا حدودی زیادی برای مثقال طلا در اردیبهشت ماه وجود داشت. این نوع طلا در این ماه بین ۴۹۰ هزار تومان تا ۵۱۱ هزار تومان در نوسان بود. مثقال طلا در ابتدای ماه روند خود را با نرخ ۵۱۱ هزار تومان آغاز کرد. سپس در روزهای بعد قیمت طلا به ۵۰۷ هزار تومان رسید و در ادامه و در نیمه ماه به ۵۰۳ هزار تومان کاهش یافت.

سپس در ۱۶ اردیبهشت نرخ مثقال طلا به ۴۹۰ هزار تومان رسید که پایین‌ترین نرخ برای این طلا در اردیبهشت ماه بود. در اواخر ماه بار دیگر نرخ مثقال طلا سمت و سوی افزایشی پیدا کرد و به ۴۹۸ هزار تومان رسید تا در مجموع  این نوع طلا حدود ۲۰ هزار تومان در دومین ماه سال نوسان قیمت داشته باشد.

 اونس جهانی طلا برای معاملات در بازارهای جهانی در ابتدای اردیبهشت حدود ۱۲۸۵ دلار عرضه ‌شد. سپس در روزهای بعد با روند کاهشی به ۱۲۵۸ دلار و ۱۲۴۶ دلار رسید. در میانه‌های ماه این شیب کاهشی تندتر شد و به ۱۲۲۸ دلار و بعد هم ۱۲۱۷ دلار که پایین‌ترین قیمت اونس در اردیبهشت بود داد و ستد شد.

در ۱۰ روز پایانی ماه بار دیگر شیب قیمت اونس طلا افزایشی شد و ابتدا به ۱۲۳۸ تومان و در آخرین روز ماه به ۱۲۵۶ تومان رسید و در مجموع اونس جهانی در این بازه زمانی حدود ۶۸ دلار نوسان قیمت پیدا کرد.     

اما قیمت‌ها در هفته‌های اخیر در بازار جهانی نشان می‌دهد که در دو هفته قبل قیمت جهانی طلا روند کاهشی پیدا کرده بود اما در هفته‌ای که گذشت برخی تحولات سیاسی در عرصه بین الملل و همچنین تحول در برخی شاخص‌های اقتصادی باعث شد که مجددا قیمت جهانی طلا به سمت افزایش حرکت کند و در این مدت به طور متوسط طلا ۱۰ دلار افزایش قیمت داشت.

اما نکته قابل توجه در اینجاست که افزایش قیمت جهانی طلا تاثیر افزایشی بر روی طلا و سکه در بازار داخلی نداشت و بر خلاف جهت صعودی طلا در بازار جهانی، قیمت‌ها در بازار داخلی رو به کاهش رفت.