از یک فرمانده جنگ بعید بود!
بسیاری از ناظران سیاسی بر این باور هستند که محمد باقر قالیباف بازنده بزرگ مناظره سوم بود. مناظره‌ای که اصول‌گرایان فکر می‌کردند  برنده نهایی آن هستند. بعد از این مناظره ستاره درخشان رقابت آخر کسی نبود جز حسن روحانی. نه قالیباف و نه رییسی نتوانستند از فرصت مناظره سوم استفاده کنند.

سوالی که در این میان مطرح است این مسئله است که چطور قالیباف باتجربه حضور در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری نتوانست از این فرصت استفاده کند؟

برای پاسخ به این سوال باید رفتار انتخاباتی او را مورد بررسی قرار داد.

قالیباف از فرماندهان جنگ بوده است. او می‌داند که در یک جنگ تمام عیار هر تکی با یک پاتک روبرو خواهد شد. بر همین اساس در جنگ‌ها تلاش می‌کنند به گونه‌ای حمله کنند که دشمن نتواند به راحتی جواب حمله آنها را بدهد. 

از یک فرمانده جنگ بعید بود!

رفتار شهردار تهران در مناظره اما نشان از رفتار یک فرمانده با سابقه در جنگ را نداشت. بعد از اینکه نامزدها فهمیدند بر روی چه صندلی خواهند نشست. مشخص شد که قالیباف در قسمت دوم مناظره اول حرف خواهد زد و بعد از او روحانی و جهانگیری حرف خواهند زد. روحانی و جهانگیری حتی به خوبی قدرت فکر کردن را داشتند چون بعد از قالیباف، مصطفی میرسلیم باید سخن می‌گفت.

با دیدن این فضا به نظر می‌رسید قالیباف فهمیده است که هر حمله او با دو پاتک جهانگیری و روحانی روبرو خواهد شد. قالیباف بدون توجه به این معنا تلاش کرد تمام توپخانه‌ها خود را به سمت روحانی و جهانگیری بگیرد. او هرچه تیر داشت به سمت این دو پرتاب کرد. فرمانده سابق نیروی انتظامی اما فراموش کرده بود که تیرهای او تمام خواهد شد و توپ‌های او دیگر گلوله‌ای برای پرتاب نخواهند داشت. اینجا بود که روحانی وارد صحنه شد و فرمانده سابق جنگ را آچمز کرد.

قالیباف در حالی که دیگر حق برای سخن گفتن نداشت و از تمام وقت خود استفاده کرده بود، رییس جمهور روحانی خطاب به او گفت:« اگر پرونده سال 84 آقای قالیباف که دست من بود و نگذاشتم منتشر شود و گفتنم نباید دم انتخابات منتشر شود، اگر آن مردانگی را نمی‌کردم امروز اینجا نبودید.آقای قالیباف! شما که همیشه طرحت لوله کردن بود و همیشه می‌گفتید من این دانشجویان را ظرف دو ساعت لوله می‌کنم. اگر جلوی شما را نمی‌گرفتم که امروز دانشگاه‌ها پر از لوله بود. شما نمی‌خواهد راجع به اموال و املاک مردم صحبت کنید. شما بهتر است باید درباره زمین‌های طرقبه هم توضیحاتی می‌دادید. ما که اموالمان را اعلام کردیم و شما هم باید طبق قانون به قوه قضائیه اعلام می‌کردید. این کار را نکردید و امروز اینجا ریاکاری می‌کنید.»

قالیباف در حالی که فکر می‌کرد فاتح مناظره است در راند آخر و با سخنان روحانی قافیه را به رییس جمهور مستقر واگذار کرد. روحانی سال 92 نام قالیباف را با «گازنبر» گره زد و در سال 96 از رفتار «لوله‌»ای قالیباف سخن گفت. 

شاید قالیباف فراموش کرده بود که روحانی خود زمانی معاون فرمانده جنگ بوده است. کسی که به خوبی از قواعد یک جنگ تمام عیار آگاه است و می‌داند با رقبا چگونه برخورد کند. 

قالیباف میدان جنگ مناظره را به رقیب واگذار کرد. رفتار او در مناظره مانند فرماندهان جنگ نبود و بیشتر مانند تازه کاران سیاسی تنها آمده بود با پرخاشگری و حمله خود را نشان دهد شاید مردم در روز انتخاب به او رای دهند.

شاید مناظره سوم، زمینه سومین شکست قالیباف در انتخابات را فراهم کند.