روحانی:بین وعده و عمل یکی را انتخاب کنیم/لایحه قانون کار را پس می گیریم

به گزارش خبرنگار سیاسی قلم نیوز حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم روز جهانی کارگر که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، افزود: همانطور که در خرداد 92 آمدید و ایران را آبادتر، آزادتر و پیشرفته تر کردید و زنجیرهای تحریم را از سر مردم برداشتید، باز هم برای 29 اردیبهشت ماه با هم پیمان می بندیم .
رییس جمهوری اظهار کرد: می خواهیم با مردان و زنان کارگر پیمان ببندیم که این دولت بود که فضا را برای کار کارگران، بانوان و زنان فراهم کرد و اعلام کرد کار مساوی بین کارگر همراه با حقوق مساوی باشد.
روحانی تصریح کرد: 29 اردیبهشت روز تصمیم ملت برای سرنوشت ایران عزیزمان است. دوباره ایران، دوباره اسلام، دوباره امید و دوباره اعتدال.
رییس جمهوری گفت: امروز روزی است که ما در برابر کشورمان و در برابر ملت و کارگران شجاع، غیور و سخت کوش پیمان می بندیم که برای عظمت بیشتر ایران و ایرانی بودنمان و برای پیشرفت کشور تلاش مضاعف کنیم.
روحانی افزود: ما باید در مساله کار، اشتغال و زندگی کارگران واقعیت ها را ببینیم و اگر کسی امروز مدعی است کارگران مشکل ندارند، آنها واقعیت زندگی کارگران را نمی بینند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های گذشته در زمینه بهبود زندگی کارگران تلاش خوبی انجام نشده است، ادامه داد: وقتی به هشت سال قبل از سال 92 می نگریم، در این سال ها فقط 76 هزار اشتغال خالص بوجود آمده است. آیا این معنایش رونق است؟ البته مفهومش برای همه روشن است. وقتی می بینیم صدها و هزاران کارگاه تولیدی چراغش خاموش شده، روشن است که چه مشکلاتی برای قشر کارگران جامعه پیش آمده است.
رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه دو راه بیشتر نداریم، اظهار داشت: یک راه، راه شعار و وعده است که مدام شعار دهیم و به مردم وعده بدهیم که فردا چنین و چنان خواهیم کرد و راه دیگر، راه دیدن واقعیت ها، طرح و برنامه برای مسیر بهبود و پیشرفت زندگی مردم و بویژه کارگران است.
روحانی اضافه کرد: اولین کاری که در این کشور باید انجام شود، افزایش فضای کار و مطالبه برای به کار گرفتن کارگر بیشتر است. آن روزی که آزادی برای کارگر برای انتخاب شغل وجود ندارد او مجبور است کاری را با شرایط سخت و حقوق کم بپذیرد.
وی خاطرنشان کرد: آزادی که از آن سخن می گوییم اولین مرحله آن آزادی در انتخاب راه، مسیر و آزادی در انتخاب تنوع شغل، متناسب بودن شغل با حقوق دریافتی و منصفانه بودن دستمزد با کاری که کارگران و کارکنان در سراسر کشور در کارگاه های تولید انجام می دهند، است.
رییس جمهوری افزود: من از شما کارگران می پرسم؛ آیا امروز در مقایسه با سال 91 کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی و کارخانه های متعدد و مزارع در مسیر گشایش و فعالیت بیشتر است یا در مسیر بسته شدن و بیکار شدن کارگران؟
روحانی ادامه داد: از شما کارگران می پرسم آیا امروز سرزمین و مزارع ما، گندم بیشتری را در اختیار مردم قرار می دهد یا برای واردات گندم دست ما به خارج و بیرون دراز است؟
وی تصریح کرد: اینکه رهبری فرمودند نگاهتان به بیرون باشد، از شما کارگران می پرسم سال 90 و 91 برای نان سفره ما، نگاه ما به بیرون بود یا خیر؟ در سال 90 و 91 چند میلیون تن گندم را از خارج وارد کردیم و در سال 95 وضع ما چگونه بود؟
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: آیا ما وارد کننده گندم بودیم یا صادرکننده آن؟ آرزوی ملت ایران این بود که روزی صادرکننده گندم باشیم. امروز ما سه میلیون تن گندم را به خارج صادر می کنیم و این فقط در سایه دستان پینه بسته کشاورزان است.
روحانی گفت: گندم 11.5 میلیون تنی که از کشاورزان خریداری کردیم در برابر 4.5 میلیون تن سال 92 زمین کمتری را تحت کشت قرار دادیم و با زمین کمتر، بذر درست تر و مکانیزه کردن کشاورزی توانستیم به خودکفایی برسیم.
وی افزود: دیروز که روز افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود و ما را در مسیر خودکفایی بنزین قرار می دهد، با دستان کارگران و مهندسان ایرانی ساخته شد و مایه افتخار بود؛ قبلا بنزین را از خارج وارد می کردیم اما امروز در مسیری قرار گرفتیم که بنزین را با دستان کارگران خود تولید می کنیم.
رییس جمهوری تصریح کرد: آن هایی که شعار می دهند امروز واقعیت های کشور را ببینند؛ با اینکه قیمت نفت نسبت به سال 91 به یک سوم و یک چهارم کاهش یافت ، آیا امروز افتخار نمی کنیم که دیروز وارد کننده گازوئیل بودیم و امروز صادرکننده هستیم. اگر می خواهیم کشور در مسیر پیشرفت و عظمت قرار گیرد، باید عمل کنیم.
روحانی افزود: دولت یازدهم عمل کرده و با عمل به کارگران و کشاورزان در سراسر کشور نشان داده که شرایط بهتر برای زندگی امکان پذیر است.
وی با اشاره به اینکه وعده دادن و سخن گفتن آسان است، گفت: برادران! در این دولت دو میلیون شغل جدید برای جوانان و میانسالان انجام شده است اما هنوز غصه و رنج ما تمام نشده است. اگر دو میلیون سرکار رفتند بیش از سه میلیون نفر بیکار هستند که درد و رنج بیکاران باید خواب را از چشم ما برباید.

**24 هزار واحد نیمه فعال یا راکد را به حرکت درآوردیم
رییس جمهوری با بیان این سوال که چطور اشتغال بوجود می آید؟ گفتک سال گذشته 24 هزار واحد نیمه فعال یا راکد را به حرکت درآوردیم، البته ده ها هزار واحد تولیدی دیگر هست که فعالیت نمی کنند که باید جذب سرمایه کنیم، باید به کارگران احترام کنیم و حقوق کارگران را به اندازه مخارج آن ها اضافه کنیم.
روحانی افزود: از کارگران سوال می کنم آیا در دولت یازدهم سالی بود که حقوق کارگران و کارمندان کمتر از تورم افزایش یافته باشد؟ در سال های گذشته که تورم 35 درصد بود، حقوق کارگران 15 درصد اضافه شده بود و در تورم 25 درصدی حقوق کارگران 12 درصد اضافه شد اما در دوره دولت یازدهم، حقوق کارگران بیشتر از تورم اضافه شده است.
وی اضافه کرد: ما تلاش کردیم در قدم اول تورم را مهارم کنیم و آن کسی که بیش از همه از تورم ضرر می کند، اقشار پایین جامعه است. این حقوق بگیران ثابت هستند که از تورم ضرر می بینند و زندگی آن ها را نابود می کند.
رییس دولت یازدهم گفت: از شما کارگران می پرسم، در مرداد سال 92 که تورم مواد خوراکی 51 درصد بود و در اسفند سال 95 تورم مواد خوراکی نسبت به 12 ماه قبل 7 درصد بوده است، آیا تورم بالا، زندگی مردم، کارگران و کشاورزان را مستاصل نکرده بود.

**آن هایی که امروز شعار می دهند چرا دیروز ساکت بودند
روحانی تصریح کرد: آنهایی که امروز شعار می دهند چرا دیروز ساکت مانده بودند و حرف نمی زدند و اگر به فکر کارگر هستند چرا دیروز از کارگر سخن نمی گویند.
وی ادامه داد: ما امروز اینترنت را به خانه مردم بردیم و مردم و خانم خانه دار از داخل خانه مشغول شغل است؛ روستایی ما امروز با اینترنت از گردشگر خارجی به خانه روستایی خود دعوت می کند و زندگی آن ها نسبت به گذشته بهتر شده است.

**دولت یازدهم نگذاشت وسایل ارتباطی خاموش شود
رییس جمهوری افزود: آنهایی که می خواستند همه ابزار ارتباطی را قطع کنند، امروز پاسخ دهند. این دولت بود که ایستادگی کرد در برابر قدرت های بزرگ و نگذاشت وسایل ارتباطی را خاموش کنند.
روحانی اضافه کرد: آنهایی که دیروز به فکر مردم و کارگران نبودند و رشد اقتصادی در سال 91 منفی 6.8 بود، یعنی هفت درصد تولید کاهش یافته و چرخ تولید به عقب بازگشته بود و همه ارقام این را می گوید، آیا آن سال که هفت درصد زندگی و تولید مردم و کشور کاهش یافت، بهتر بود یا در سال 95 که بیش از هشت درصد رشد اقتصادی داشتیم؟
وی گفت: آیا رشد منفی خوشحال کننده است یا رشد مثبت؟ از شما کارگران می پرسم 240 میلیون مترمکعب برداشت گاز از پارس جنوبی بهتر بود یا امسال که آن را به 570 میلیون مترمکعب رساندیم.
رییس جمهوری افزود: از شما کارگران می پرسم در سال 90 که کشور همسایه در زمستان گاز را قطع کرد و ناچار شدیم گاز را به 9 برابر قیمت بخریم تا خانه روستاییان سرد نماند؛ در سالی که گذشت همان کشور در زمستان گاز را قطع کرد به امید افزایش قیمت اما با تولید داخلی، مردم در زمستان توانستند زندگی را ادامه دهند و آن کشور دید و بعد از 15 روز پشیمان شد. این عزت برای ما بهتر است یا شرایط دیروز؟

**تامین مسکن برای خانواده های تک معلول
روحانی تصریح کرد: به کارگران می گویم تلاش و کوشش ما رفاه کارگران است و به وزیر رفاه که خود زندگی کارگری کرده است گفته ام باید کاری کنیم حقوق کارگران و مستمری بگیران هر سال بالاتر از تورم باشد.
وی گفت: در پایان سال اول دولت یازدهم به وزیر رفاه گفتم به هر قیمتی شده برای خانواده هایی که سه معلول دارند، مسکن فراهم کنید و وقتی خبردار شدم همه خانوار دو معلول مسکن دار شده اند خدا را شکر کردم و به وزیر رفاه گفتم از امروز به فکر باشید تا هر کسی یک معلول دارد باید مسکن و خانه اش فراهم شود.

**دولت شعار نبودیم و عمل کردیم/لایحه کار را از مجلس پس می گیریم
رییس دولت تدبیر و امید افزود: ما دولت شعار نبودیم و دولت عمل بودیم؛ دولت سخن نبودیم و دولت کردار بودیم. امروز باید بگوییم به فکر آینده بهتر کارگران باشیم.
روحانی افزود: از وزیر رفاه، کار و تعاون پرسیم لایحه ای که در دولت قبل برای مساله کارگری به مجلس داده شده آیا همه رضایت کارگران را دارد یا خیر، و او گفت رضایت ندارند. گفتم مقدمات پس گرفتن لایحه را فراهم کنند و اعلام می کنم لایحه را از مجلس پس خواهیم گرفت.