وزیر نفت: آقای زنجانی 13 - 14 میلیارد برد و خورد و چیزی پس نداد
وزیر نفت که برای حضور در مراسم افتتاح طرح های بزرگ صنعت نفت به عسلویه سفر کرده است در جمع خبرنگاران توضیحاتی را موضوعات مختلف مرتبط با حوزه کاری اش ارایه کرد.

 مهمترین بخش های سخنان بیژن زنگنه به این شرح است.

- تحریم های واقعی 2.5  سالش را ما تحمل کردیم از نظر درامد و دسترسی به بانک ها

زنگنه وزیر نفت: آقای زنجانی پول ملت رو برد و خورد و چیزی پس نداد/ او  13 - 14 میلیارد برد و خورد/ برای صادرات گاز به امارات باید شرایط سیاسی فراهم باشد/ ما به هیچ وجه موافق الودگی هورالعظیم نبودیم/ از رهبری برای افتتاح طرح های عسلویه دعوت کردیم

- پارس جنوبی را من نماد اقتصاد مقاومتی می دانم.

- طرح های عسلویه حاصل 19 سال کار است از سال 76 تا الان.

- ما به هیچ وجه موافق الودگی هورالعظیم نبودیم.

- صادرات گاز به عراق قطعی است و 
 اردیبهشت صادرات گاز را شروع می کنیم.

- زنگنه در پاسخ به سوال عصرایران درباره صادرات گاز ایران به امارات: باید شرایط سیاسی برای صادرات گاز فراهم باشد

- اقای زنجانی پول ملت رو برد و خورد و چیزی پس نداد. او سیزده ، چهارده میلیارد برد و خورد. تاکنون پول مردم را پس نداده و زمین های موجود در خیایان ایران زمین و الهیه و شرکت قشم ایر کفاف بدهی او را نمی دهد و خریداری ندارد درمجموع زنجانی حدود 14 هزار میلیارد تومان پول مردم را خورده است .


- یک زمان مرا تا دم زندان بردند که چرا پتروپارس را ساختید اما 8 سال طول کشید که منع تعقیب برای ما زدند.

- امروز افتخار می کنیم که پتروپارس بوجود امد.

- حال مخالفان گذشته امروز می گویند پتروپارس کار ما بوده است.

- بنده از رئیس جمهور خواستم رهبری را برای افتتاح طرح های فردا ( یکشنبه) دعوت کنند چون این طرح ها ملی است 

- برنامه های فردا ( افتتاح طرح های پارس جنوبی) را برخی انتخاباتی تلقی می کنند اما ده ها هزار نفر در این طرح ها کار کرده اند که بنده از رئیس جمهور خواستم رهبری را برای افتتاح طرح های فردا دعوت کنند چون این طرح ها ملی است

- صادرات نفت ما دو برابر شد

- 9 هزار روستا گازرسانی شد

- گازوئیل کم گوگرد تولید کردیم

- بی انصافی ست که می گویند کار نکردید.
-  تثبیت قیمت نفت 55 دلاری برای هربشکه نفت نشان می دهد تصمیم اوپک به خوبی عمل کرده و اکثریت اعضای اوپک به آن پایبند هستند ایران نیز به این سهمیه بندی وفادار است 

- نگران فروش نفت خود نیز نمی باشیم زیرا تقاضا برای صادرات نفت ایران بیش از عرضه است و آمادگی داریم با اصول بازرگانی در بازار نفت جهانی رقابت کنیم. 

- ما هرچه پذیرفته ایم به آن پایبند هستیم هر چند که برخی منابع ثانوی اعلام می کنند ایران روزانه 3 میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید می کند اما تولید نفت ایران بیشتر از این مقدار است.

- درباره فروش نفت به روسیه، ایران در این قرار داد فروش روزانه 100 هزار بشکه نفت به قیمت متعارف به مسکو را آغاز کرده و پول آن را دریافت می کند اما بانک مرکزی ایران اعلام کرده نیمی از این پول برای خرید خدمات از روسیه استفاده می شود و ایران تاکنون به قرارداد خود عمل کرده است.

-  برای آماده سازی پنج فاز پارس جنوبی در چهار سال گذشته 10 هزار نفر کار کرده اند تا این پروزه به بهره برداری برسد.

- قراردادهای موجود مدل های مناسب و خوبی هستند و بنده همیشه مخالف عدم اجرای این قراردادها هستم.

- نیاز به واردات گاز نداریم و اگر عملیات سوآپ انجام می شود بخاطر منافع درازمدت کشور است.

- در موضوع حقوق های نامتعارف، به وزارت نفت فشار بسیاری وارد شد و در پرداخت حقوق محدویت ایجادکرد اما باید از این مرحله گذر کنیم در حالی که اقدامهای کارکنان وزارت نفت در مناطق عملیاتی بیش از حقوق دریافتی آنها ارزش دارد.

-  از سال 76 در پارس جنوبی حضور فعال داشته ام / به جای نفرت پراکنی و خشونت در ایران باید دست در دست هم داده و کشور را آباد کنیم زیرا تفرقه جز زیان فایده دیگری برای مردم و ایران ندارد.

- تمام دولت ها در گذشته و در زمان خود تلاش کردند تا کشور را درمسیر توسعه پیش ببرند.

-  ایران ذخایر نفتی روی دریا ندارد 

-  سال گذشته که میعانات گازی ایران بر روی دریا حدود 70 میلیون متر مکعب بود نیز پایان یافته است.

-  در آغاز به کار دولت یازدهم میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه های تولید برق 43 درصد بود اما هم اکنون این مصرف به 13در صد کاهش یافته است.

-  تا سال 92 تولید گاز در پارس جنوبی سالیانه 570 میلیون مترمکعب بود اما در پایان سال 95 تولید گاز ایران در این منطقه به هزار و 60 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

- در حال حاضر تولید گاز در پارس جنوبی نسبت به سال 92 به بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

- با افتتاح پنج فاز پارس جنوبی 150 میلیون متر مکعب گاز ، 200 هزار بشکه میعانات گازی، سه میلیون تن گاز اتان و سه میلیون تن گاز ال. پی. جی «گاز مایع » به تولید ایران افزوده است. 

- دو فاز پارس جنوبی سالیانه 3،5 تا چهار میلیارد دلار در آمد ارزی ایران را افزایش می دهد و در کمتر از دوسال تمام سرمایه گذاری ها در این پنج فاز به اقتصاد ملی باز می گردد.

-  برای آماده سازی این فازها بیش از 18 میلیارد دلار هزینه شده است. پیش از این نیز در پارس جنوبی 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده بود و در چند سال اخیر نیز حدود 6 میلیارد دلار در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند که در حال حاضر در پارس جنوبی به پیمانکاران بدهکار هستیم.

- طبق مصوبه شورای اقتصاد قرار است با برداشت حدود 15 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای دیگرفاز های پارس جنوبی سرمایه گذاری شود.

هم اکنون نیز از این اعتبارات مبالغی در اختیار وزارت نفت است تا دیگر فازها را آماده سازی کند. 

-  آورده دولت یازدهم در پارس جنوبی تدبیر بود، این منطقه را سرمایه نساخت بلکه عشق ،تدبیر ،مدیریت و دلسوزی به نتیجه رساندکه عقل و فداکاری نیز به دنبال آن بود.