آلمان اعتبار مالی پروژه های تحقیقاتی-علمی ایران را عهده دار می شود
 ایران در زمینه تحقیقات علمی گام های بلندی برداشته و موسسات آلمانی مشتاق همکاری و تامین اعتبار پروژه های علمی در این کشور هستند. بنیاد 'رابرت بوش' آلمان به تازگی با تعدادی از موسسات ایرانی دیدار کرده تا به بررسی زمینه های همکاری بپردازد. 
تامین اعتبارکنندگان پروژه های علمی در آلمان از وجود دانشمندان و استعدادهای عالی علمی در ایران آگاه هستند و مشتاق استفاده از زمینه های همکاری با ایران هستند. 
دراین ارتباط ، 'موسسه ماکس پلانک' و 'جامعه فران هوفر' نمایندگانی به ایران اعزام کرده اند در حالی که 'سرویس مبادلات آکادمیک آلمان' - سازمان حمایت از همکاری های دانشگاهی بین المللی ، در سال 2014 دفتری در تهران گشود. 
نمایندگانی ازبنیاد رابرت بوش - موسسه خصوصی متمرکز بر حمایت از علوم طبیعی و اجتماعی و پیوندهای بین المللی - در این ماه در تهران بودند تا با شریکان بالقوه ایرانی دیدار و زمینه قراردادهای علمی برای آلمان را بررسی کنند. 
'یواخیم روگال' رییس این بنیاد بر این باور است که در پی تحولات سیاسی اخیر در آمریکا و بریتانیا - دو پایگاه تحقیقات علمی جهان - فرصت های جدیدی را در این زمینه ایجاد کرده است. 
وی گفت: در پی برگزیت و روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا ، همکاری با آمریکا و بریتانیا دشوارتر خواهد شد و آلمان به شریک جذاب تری برای دانشمندان بین المللی تبدیل خواهد شد. 
این بنیاد آلمانی جدول زمانی بلندپروازانه ای برای خود در نظر گرفته و مسئولان آن در مدت دو روز با مقام های چهار دانشگاه ایران و همچنین با مقام هایی از وزارت علوم ، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ، اتاق بازرگانی تهران و انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر ایران دیدار کردند. 
نمایندگان این بنیاد آلمانی ابتدا در دانشگاه صنعتی شریف با 10 تن از اساتید این دانشگاه دیدار کردند؛ پس از این دیدارها از آزمایشگاهها دیدار کردند . این درحالی است که در سالهای اخیر به علت تحریم ها واردات فناوری سطح بالا دشوار شده بود و محدودیت های اقتصادی نیز موجب شده بود که این کشور نتواند از ذخایر نفت و گاز خود بطور شایسته استفاده کند. در نتیجه ، این کشور روی سرمایه انسانی سرمایه گذاری کرد و به ترویج علم و تحقیقات پرداخت که یک رویکرد منحصر به فرد در منطقه بود و منجر به افزایش فعالیت های علمی شد. بین سالهای 2005 و 2015 سهم ایران در انتشارات علمی در سطح جهان تقریبا چهاربرابر شد و ایران بخصوص در زمینه فناوری نانو قدرتمند شد و شمار محققان در این زمینه افزایش یافت. 
به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران ، این شکوفای به علت برنامه تامین اعتبار دولتی بوده و ابتکارهای مشابهی هم در زمینه بیوتکنولوژی برنامه ریزی شده است. 
به گزارش ایرنا ، اواسط بهمن ماه سال گذشته نیز راه های گسترش همکاری های مشترک علمی و فناوری بین مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ایران و آلمان در دیدار وزیر علوم با سفیر آلمان بررسی شد.
در این دیدار، محمد فرهادی با اشاره به روابط دیرینه دو کشور در زمینه های علمی ، آموزشی و فرهنگی به میشاییل کلوربرشتولد اظهار داشت: حدود شش هزار دانشجوی ایرانی در مراکز آموزش عالی آلمان تحصیل می کنند و بر اساس تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و فناوری بین دو کشور ، تعدادی از دانشجویان دکترا فرصت های مطالعاتی شان را در مراکز آموزش عالی آلمان می گذرانند.
وزیر با تاکید برعملیاتی شدن تفاهم نامه ای که با معاون وزیر علوم آلمان به امضا رسیده است گفت : در ماه های آینده هیاتی چهار نفره از ایران برای عملیاتی کردن مفاد این تفاهم نامه و همچنین ایجاد ارتباط بیشتر با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی آلمان به این کشور سفر می کنند.
در این دیدار میشاییل کلوربرشتولد سفیر آلمان در ایران ، اولویت های ایران در گسترش همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور ، مطابق با اولویت های آلمان برشمرد و گفت : از نظر ما توافق برجام فرصت خوبی است تا روابط علمی بین دو کشور گسترش یابد. 
سفیر آلمان زمینه های همکاری علمی مشترک با پژوهشگران ایرانی را در زمینه هایی همچون پزشکی ، مهندسی ، انرژی های تجدید پذیر ، محیط زیست و آب اعلام کرد و گفت : از دیدگاه ما برای موفقیت در امور اقتصادی ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای بسیار مهم است و ما آمادگی کامل داریم تا تجربیات مان را در این زمینه به طور کامل انتقال دهیم .
وی درپایان سخنان خود با بیان اینکه دانشمندان ایرانی درمراکز آموزش عالی آلمان جزو برترین های علمی جهان محسوب می شوند، حمایت خود را از توسعه علوم اسلامی و ایران شناسی در مراکز آموزش عالی آلمان اعلام کرد.