جزییات تازه قراردادهای نجومی تابلوهای تبلیغاتی پایتخت


محمدمهدی تندگویان، در مورد قراردادهای مبهم سازمان زیباسازی شهرداری تهران در واگذاری تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر، این قراردادها را نجومی خواند و با بیان اینکه در خصوص شفاف سازی قراردادهای سازمان زیباسازی 26 بار مکاتبه داشته و دو تذکر رسمی به شهردار تهران در این خصوص ارائه کرده‌ام، گفت: با استناد به ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و ماده 73 قانون مذکور در خصوص نظارت بر شهرداری و با عنایت به "لزوم حساسیت شورا در مورد تابلوهای تبلیغاتی شهرداری تهران"من بعنوان عضو شورای شهر تهران از سال 1392 تا کنون در مورد "لزوم شناسایی و ممیزی اعلانات منصوب در معابر شهر تهران" تذکراتی را ارائه کردم و پیگیری هایی انجام داده‌ام.

وی با بیان اینکه در طی سه سال و نیم اخیر 26 مکاتبه با مجموعه شهرداری داشته ام که 8 مکاتبه آن مربوط به ریاست شورای اسلامی شهر تهران و 11 مکاتبه مربوط به بنده بوده که 3 جوابیه از سوی شهردار تهران و 4 جوابیه از سوی سازمان زیباسازی در این خصوص دریافت کردم گفت: هدف از این مکاتبات و تذکرات ایجاد سامانه ای در راستای شفافیت در قراردادها و شناسایی منابع درآمدزای موجود در شهرداری و نظارت مستقیم بر آنها توسط اعضای شورای شهر تهران بوده است.

تندگویان با بیان اینکه متاسفانه بارها در پیگیری‌ها، یا نامه‌ها بی‌پاسخ مانده یا با پاسخهای گنگ و غیرشفاف از سوی شهرداری تهران مواجه شده‌ایم! گفت: با این حال بالاخره طی پیگیری‌های انجام شده مقرر شد سامانه‌ای برای کنترل و نظارت اعضای شورای شهر بر "تابلوهای اعلانات منصوب در معابر شهر تهران " راه‌اندازی شود که این سامانه نیز بعد از مدت زمان طولانی با پیگیری شورای شهر ایجاد شد، اما سازمان زیباسازی طی نامه‌ای در تاریخ 23 آبان 95 و بعد از گذشت سه سال با نص صریح اعلام کرد که «ایجاد دسترسی به اطلاعات آماری و مالی ابزارهای تبلیغاتی و اطلاعات کارگزاران تبلیغاتی به تمامی اعضای شورا به لحاظ امنیت شبکه میسر نیست».

شهرداری نمی‌خواهد اعضای شورای شهر از درآمد تابلوها باخبر شوند


وی با بیان اینکه شورا نهاد بالادستی و نظارتی شهرداری است، اما حالا نه تنها بااین نامه، وظیفه اعضای شورا را زیر سوال برده؛ بلکه مایل به شفاف سازی اقدامات خود در شهر تهران هم نیست، گفت: صدالبته مایه بسی تعجب است که اعضای شورای شهر تهران که وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری تهران را دارند نمی‌توانند به دلایل امنیت شبکه بر روی اعلانات شهر تهران نظارت کنند! با این حال مشخص نیست آیا واقعا دلیل آن امنیت شبکه است یا موضوعات دیگری که شهرداری نمی‌خواهد اعضای شورای شهر از آن اطلاع داشته باشند؟ و در اینجا سوالاتی مطرح است که باید شهرداری به آن پاسخ دهد که آیا شهرداری تهران قراردادهایی نجومی با شرکت‌هایی خاص دارد که نمی‌خواهد اعضای شورای شهر از آن مطلع گردند؟ آیا مبالغ قراردادها به صورتی است که مصلحت شهرداری تهران بر آن است که مردم از آن اطلاع نداشته باشند؟

وی با بیان اینکه از تذکرات و پاسخ های شهرداری قانع نشدیم و به دلیل عدم همراهی اعضای شورا نمی توانیم حتی به فکر استیضاح شهردار باشیم گفت: من اطلاعات را در اختیار سازمان های مختلف و مردم قرار خواهم داد تا آنها اظهارات من را در این خصوص بررسی کنند.

تندگویان با اشاره به توضیحات معاون شهردار در این مورد با طرح این سوال که چرا وقتی حرف حق گفته می شود،ناراحت می شوند گفت: مگر درخواست من ناحق بود؟ سه سال و نیم است که به دنبال شفافیت در موضوعی خاص و 26 بار نامه نوشتم اما به درخواستم توجه نمی شود و در آخر هم قید می کنند که بنا به دلایل «امنیتی» گذر واژه در اختیار شما قرار نمیگیرد!

وی با بیان اینکه من دو سوال مشخص از مجموعه شهرداری دارم که چه تعداد تابلو تبلیغاتی در شهر است و به چه قیمتی واگذار می شود، ادامه داد: معاون شهردار فرافکنی می کند و در پاسخش عنوان کرده که این تابلوها از طریق مزایده واگذار می شود، خب این نکته درست اما واقعیت این است که چون ما به عنوان عضو شورای شهر اطلاعی از تعداد و قیمت تابلوهای در حال واگذاری نداریم، نمی‌دانیم چه چیزی در حال مزایده است، حجم کار را نمی‌دانیم و اگر اطلاعی از تعداد و قیمت نداشته باشیم، نمی توانیم ادعایی در مورد هزینه و درآمدها داشته باشیم و حتی نمی توانیم اظهارنظری در مورد عملکرد مثبت یا منفی آن سازمان در حوزه درآمدها و جذب سرمایه داشته باشیم.

وی افزود: شورای شهر تهران باید درهمه زمینه های درآمدی شهرودارییهای شهرتهران باید ورود کند و درشهرتهران بررسی امکان سنجی تبلیغات محیطی و محاطی شهر انجام شود بعد متوجه خواهیم شد میزان درآمد واقعی شهر از ابلوها چقدر است وما اکنون چه میزان درآمد داریم؟

وی همچنین تاکید کرد: باید به تبلغات درون ایستگاها وخط مترو هم توجه کرد و درآمد حاصل از تابلوهای مراکزتجاری هم به این موضوع افزوده می‌شود در آن صورت به این جمع بندی خواهیم رسید که ۱۵۰ میلیارد تومان تنها بخشی از درآمد واقعی سازمان زیباسازی شهرتهران است که به دلیل عدم آگاهی ما ازحجم دارایی‌ها اعلام می‌گردد.

تندگویان با بیان اینکه سازمان زیباسازی درآمد زا است اما اطلاعی از درآمدهای اصلی آن نداریم گفت: یک لیست از سوی سازمان زیباسازی به شورا ارائه می شود که میزان هزینه و درآمدها اعلام شده و دلمان خوش است که این سازمان حداقل درآمدز است اما واقعیت این است که چون اطلاع دقیقی از کل درآمد نداریم حتی نمی‌توانیم نظری بدهیم و باید آن را قبول کنیم.

وی با بیان اینکه هر سازمانی که در راستای شفافیت مقاومت کند حیاط خلوت شهرداری است گفت: اعضای شورا هیچ چیز خاصی از شهرداری در مورد این سازمان نخواسته بلکه فقط خواستم شفاف سازی شود و جای سوال است که اگر شهرداری حسابش در این زمینه پاک است چرا مقاومت می کند؟؟؟

تندگویان با بیان اینکه مدیرعامل سازمان زیباسازی طی نامه ای در پاسخ به پیگیری های ما برای ارائه گذرواژه دسترسی به این سامانه اعلام کرده که به لحاظ امنیتی این مهم میسر نیست گفت: شورای شهر نهاد نظارتی شهرداری است و ضمن تاسف از این نوع برخورد یک سازمان کوچک در شهرداری با نمایندگان شورا باید بگویم که وقتی سازمانی پاک باشد چنین پاسخی در قبال یک درخواست معقول نمی دهد و چه ایرادی دارد تمام مردم تهران به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و این شرکت های خاص را بشناسند و چه ایرادی دارد که به عنوان شهروند بدانند که درآمد پایدار شهرشان توسط چه کسانی و چه شرکت هایی چگونه کسب می شود؟ و جالب است بدانید که ما در کمیسیون ماده 100 به پرونده شخصی افراد و تخلفات آنها دسترسی داریم و هیچ وقت نیز مشکل امنیتی یا بهتر بگویم بهانه امنیتی نداشته‌ایم!

وی با بیان اینکه متاسفانه باید به مردم شهرم اعلام کنم که تمام تابلوهای شهر با قراردادهای نجومی در اختیار تعداد محدودی است و تنها چند شرکت خاص از مزایای این تابلوها بهره می‌برند در پاسخ به این شائبه که آیا ردپای عضوی از شورا نیز در این قراردادهای نجومی است گفت: خدا کند که نباشد اما اگر عضوی از شورا نیز در این قراردادهای نجومی نقش داشت بعدا آقایان به ما گلایه نکنند که شما قبلا مطرح نکردید و قصد کار سیاسی و رسانه ای داشتید چراکه من سه سال و نیم صبر کرده و تنها مکاتبه کردم تا مسئله حل شود اما وقتی بهانه می آورند که بنا به دلایل «امنیتی» به عضو شورا دسترسی نمی دهند یعنی باید مردم باخبر شوند.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه شورای شهر نماینده‌ای در سازمان زیباسازی دارد و چرا این موضوع از طریق وی مطرح و پیگیری نشد گفت: نماینده شورا نیز اعلام کرده که به اطلاعات مالی دسترسی ندارد و به اوهم اطلاعات را نمی دهند چه بسا نماینده شورا عمدتا بروی محتوای تابلوهای سطح شهر نظارت دارد.

تندگویان با بیان اینکه میزان درآمدهای شهرداری از محل تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر مبهم است و نمی دانیم در پس قراردادهای نجومی چه مبالغی رد و بدل می شود؟ گفت: تعداد تابلوها باید براساس متراژ و محله تقسیم شود و ضرایبی احصاء شود تا بتوانیم رقم دقیق درآمد را مشخص کنیم اما مشکل اینجاست که حتی تعداد تابلوها را نیز نمی دانیم.

وی با بیان اینکه طی گزارش سازمان زیباسازی به کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر،این سازمان اعلام کرده که تنها 150 میلیارد تومان درآمد از محل تابلوها داشته است، گفت: امکان ندارد رقم 150 میلیارد تومان واقعی باشد چرا که مجموعه هایی همچون شهرآفتاب، باشگاه ورزشی انقلاب و سایت نمایشگاهی سئول که حجم تابلوهایشان یک هزارم شهرداری نیست رقم های درآمدیشان از این محل با سازمان زیباسازی برابر می کند و مگر می شود سازمان زیباسازی با این حجم تابلو تنها 150 میلیارد تومان درآمد داشته باشد؟

تندگویان با بیان اینکه میزان درآمدشهرداری از محل تابلوهای تبلیغاتی مبهم و غیر شفاف است گفت: این در حالی است که شورا بر موضوع تابلوهای تبلیغاتی مناسبتی که در موضوعات مختلف هر ازچندگاهی در سطح شهر رونمایی می شود نیز اطلاعی ندراد و این موضوع حتی قابل رصد هم نیست!
وی با بیان اینکه پس از 26 بار مکاتیه با شهرداری و عدم ارائه پاسخ درست تنها راه باقی مانده ارائه مدارک به سازمان بازرسی کل کشور است گفت: هیات رئیسه شورا نیز یا در این راه همراه می شود یا نه! البته نباید از این هیات رئیسه انتظار داشت چراکه وقتی موضوع واگذاری املاک توسط شهرداری به برخی افراد خاص را که موضوعش در قوه قضائیه در حال پیگیری است را کلا کذب می داند نباید انتظاری در همراهی این موضوع داشت و البته این در حالی است که 11 نامه رسمی من برای ارائه پاسخ از سوی شهرداری با امضای چمران بوده و رئیس شورا کاملا در جریان این موضوع است.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی تندگویان در جلسه سه شنبه گذشته شورای شهر تهران درباره  قراردادهای نجومی در پشت تابلوهای تبلیغاتی سازمان زیباسازی تذکراتی را بیان کرده گفته بود که ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران با تاکید بر شفاف بودن بودجه سازمان زیباسازی شهرداری تهران به وی پاسخ داده و اظهار کرده بود: برای سال ۱۳۹۵ بودجه این سازمان براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران ۱۰۱ میلیارد تومان تعیین شده که از این میزان ۴۳ میلیارد تومان بابت هزینه‌های این سازمان صرف خواهد شد و ۵۷ میلیارد تومان نیز درآمدهای مازاد این سازمان پیش‌بینی شده است. از ۵۷ میلیارد تومان درآمدهای مازاد سازمان زیباسازی ۳۰ میلیارد تومان به خزانه واریز می‌شود و ۲۷ میلیارد تومان نیز در مسیر ماموریت‌های این سازمان سرمایه‌گذاری می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران در تشریح قراردادهای سازمان زیباسازی در حوزه تابلوهای تبلیغاتی تاکید کرده بود: تمامی قراردادهای واگذاری تابلوهای تبلیغاتی براساس مزایده‌ها انجام می‌شود و اگر موردی خارج از مزایده انجام شود، حتما با آن برخورد خواهد شد. نماینده شورای اسلامی شهر تهران در تمام جلسات سازمان زیباسازی حضور دارد و شرح جلسات را به اطلاع اعضای شورا می‌رساند.