مرعشی: انتشار خاطرات سال ٨٨ آيت الله هاشمي/ روحاني محور تصميم گيري براي انتخابات رياست جمهوري/ تاكيد هاشمي براي حضور كانديداي كمكي در كنار روحاني
حسين مرعشي سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي در گفت و گوي تفصيلي به پرسش هايي پيرامون سبك سياست ورزي آيت الله هاشمي، آينده رهبري سياسي جريان اعتدال، انتخابات رياست جمهوري و ويژگي هاي مديريتي هاشمي رفسنجاني پرداخت. 


به گزارش قلم نيوز، مهم ترين بخش هاي اين گفت و گو در پي مي آيد:


در تمام این سال‌ها شخصیت‌های موثر و بزرگی در کنار آقای هاشمی بودند و ایشان تنها نبودند. یک رهبر سیاسی موفق تنها نیست بلکه یک مجموعه در کنار یکدیگر حرکت می‌کنند. امروز نیز کشور احزاب و شخصیت‌های موثری دارد، آقای روحانی، آقای خاتمی، حسن آقای خمینی و آقای ناطق نوری هریک نقاط اتکایی در کشور هستند.


با گذشت زمان مشخص می‌شود که چه کسی می‌تواند هدایت جریانی را بر عهده بگیرد که توسط آقای هاشمی راهبری می‌شد. باید دید در آینده و در کوران حوادث چه شخصیت‌هایی بیشتر می‌درخشند.

آقای هاشمی در آخرین صحبتی که با هم داشتیم به من گفتند که با آقای روحانی صبحت کردند و ایشان قول داده که کاندیدای ریاست جمهوری آینده ایران شود. آقای هاشمی از این امر راضی بود و گفت که توافق کلی بر این است که در کنار آقای روحانی، افراد دیگری نیز به عنوان کاندیدای در سایه وارد عرصه شوند تا دست این جبهه نیرومند مردمی در هیچ شرایطی بسته نباشد. تأکید آقای هاشمی این بود که در انتخابات پیش رو، در کنار آقای روحانی، افراد دیگری هم باشند که به ایشان در مسائل تبلیغاتی و در اختیار گرفتن فضاهای رسمی کمک کنند. از سویی بهتر است با یک برگ بازی را شروع نکنیم که خدایی ناکرده به هر دلیلی پشیمانی بیاورد.

اکنون همه ما تصمیم گرفتیم آقای دکتر روحانی درباره این مسائل تدبیر کند چون بعد از ارتحال آقای هاشمی، آقای روحانی محور تصمیم‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری است.

- آقاي هاشمي معمولاً پاسخ جفا را با وفا و پاسخ همه بدی‌ها را با خوبی می داد. آقای هاشمی هیچ گاه کسی را به این دلیل که با او مخالفت کرده از خود دور نکرد. اگر کسی نخواسته خودش نمی‌آمد.

یادم هست آقای ترکان در زمان وزارت راه، با یک سرمایه‌گذاری که قبل از انقلاب شهرک اکباتان را ساخته و از ایرانیان مقیم خارج از کشور بود، برای تکمیل آزادراه تهران- شمال قراردادی بست، به این نحو که آن فرد پول ارزی در بانک مرکزی سپرده می‌گذاشت، معادل آن سپرده از بانک‌های ایران ریال می‌گرفت، ‌ پروژه را اجرا می‌کرد، منافع پروژه را تبدیل می‌کرد و به بانک می‌داد و نهایتاً‌ پول خود را با سودی از صفر تا ۲۰ درصد دریافت می‌کرد. زمانی که این قرارداد امضا شد، آقای ترکان آن را برای آقای هاشمی فرستاد تا در دولت مطرح شود. ایشان پی‌نوشت خیلی خوبی خطاب به آقای حبیبی -معاون اول-  روی این نامه درج کردند مبنی بر اینکه این قرارداد با فوریت در دولت مطرح شود چون کار مهم و خوبی است. آن را برای پیگیری به من دادند اما گفتند که یادت باشد این کار انجام نمی‌ شود. سوال کردم که چرا؟ و ایشان گفت که چون نمی‌گذارند در ایران کارهای بزرگ انجام گیرد.

- آقاي هاشمي به هیچ وجه چیزی را به مدیرانش دیکته نمی‌کرد، کسی در دوران طولانی عصبانیت آقای هاشمی را ندید. ایشان با آرامش تمام، با طمأنینه و وقار افراد را قانع می‌کرد و اصلاً دستوری در کار نبود. ایشان خیلی خوب گوش می‌کرد، ‌یاد می‌گرفت، تجزیه و تحلیل می‌کرد و بسیار قاطع تصمیم می گرفت.

- در خصوص تشكيل حزب كارگزاران آقای هاشمی فکر می‌کردند که این کار اختلافاتی را به دنبال داشته باشد و توصیه می‌کردند که این کار انجام نگیرد. آقای هاشمی هیچ‌گاه در مسائل داخلی حزب دخالت نمی‌کردند و آنقدر بزرگ فکر می‌کردند که حتی ما اگر کارگزاران را منحل یا ادغام هم می‌کردیم ایشان خم به ابرو نمی‌آورد.

مجموعه فرزندان و خانواده آقای هاشمی همچون گذشته در خدمت انقلاب و نظام هستند و متناسب با شرایط در سیاست نیز حضور خواهند داشت و به نظام کمک می‌کنند و مسیر پدر را ادامه خواهند داد. امیدواریم فضا برای حرکت مثبت در چارچوب نظام و انقلاب نیز برایشان باز بماند.

ایشان مسئولیتی نداشتند که در رابطه با مسئله‌ای همچون حصر تصمیم‌گیری کنند اما نظرات خود را به مسئولین منتقل کردند و چون فکر نمی‌کردند انتشار آنها کمکی به حل مسأله کند، منتشر نکردند. به هر حال نظرات روشن و صریحی درباره حل معضل باقی مانده مشکلات ۸۸ داشتند. ان‌شاءالله به زودی با انتشار خاطرات ایشان، این موضوع هم بازتر خواهد شد.