رییس سازمان امور دانشجویان عنوان کرد
شیوع مصرف دخانیات در بین 8 درصد دانشجویان

 
دکتر مجتبی صدیقی با اعلام این مطلب اظهار کرد: طرح دانشگاه عاری از دخانیات از سال جاری در دانشگاه‌ها اجرایی شده و براساس این طرح تلاش داریم با بکارگیری راهکارهایی نظیر فرهنگ سازی، آموزش و غیره از استعمال دخانیات در دانشگاه‌ها یعنی محوطه‌های آموزشی، سلف و خوابگاهی جلوگیری کرد.  در این طرح به جای اجبار و تنبیه، مضرات دخانیات و مشکلات آن به دانشجویان گفته می شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه استعمال دخانیات در فضاهای بسته دانشگاهی ممنوع است، تصریح کرد: بحث عدم مصرف دخانیات بین دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی در آیین‌نامه انضباطی به صراحت ذکر شده است، اما این آیین‌نامه فقط مصرف دخانیات در فضاهای بسته اشاره دارد و آن را ممنوع کرده است.   
 
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: اگرچه توجیه این است که دخانیات در فضاهای باز دانشگاه‌ها استعمال نشود اما بر اساس طرح دانشگاه عاری از دخانیات، دنبال این هستیم که بتوانیم استعمال دخانیات را از محیط‌های آموزشی، خوابگاهی، سلف و غیره دور کنیم.
 
وی گفت: فعلا تفسیر آیین‌نامه فوق این نیست که اجباری برای ممنوعیت استعمال دخانیات در دانشگاه‌ها داشته باشیم و باید این موضوع با فرهنگ‌سازی بین دانشجویان رایج شود، تنها در مواردی که دخانیات در محیط‌های بسته دانشگاهی استعمال شود با دانشجویان برخورد خواهد شد.
 
دکتر صدیقی ادامه داد: در حال حاضر طرح عاری از دخانیات به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و برخی از  دانشگاه‌ها این طرح را اجرایی کردند.اما بطور کلی میزان مشارکت دانشگاه‌ها در اجرای آن متفاوت است.
 
رئیس سازمان امور دانشجویان  در پایان گزارشی از میزان و نحوه استعمال دخانیات در دانشگاه‌ها ارائه داد و گفت: بحث استعمال دخانیات در بین دانشجویان را باید به دو صورت تفننی و مداوم مورد بررسی قرار دارد. اما در مجموع مصرف مداوم دخانیات بین دانشجویان نگران‌کننده است. زیرا براساس نظرسنجی که اردیبهشت‌ماه امسال انجام شد حدود 8 درصد دانشجویان به طور مداوم سیگار مصرف می‌کنند و نظر سنجش بعدی اوایل سال آینده انجام خواهد گرفت.