وعده وزیر ارشاد برای افزایش ۱۰ میلیاردی بودجه تئاتر
سیدرضا صالحی امیری عصر پنجشنبه هفتم بهمن پس از تماشای نمایش «پوستر» در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیان کرد: در سال آینده بنا داریم مجموعه تئاتر کشور را تقویت کنیم و برآورد کرده‌ایم که بودجه سال ۹۶ را ۱۰ میلیارد تومان بودجه حوزه تئاتر را افزایش دهیم چون تئاتر نیاز جامعه ایران است و برای توسعه فرهنگی جامعه ایرانی نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به مضامین جشنواره امسال گفت: این مجموعه در انتقال فرهنگ ایرانی به مجموعه جامعه می‌تواند نقش بی‌بدیل داشته باشد. تئاتر در دهه چهارم انقلاب در حال یک جهش است و آینده خوب و امیدبخشی را برای آن می‌بینم.

صالحی امیری همچنین اضافه کرد: بازسازی تئاتر شهر در سال آینده تکمیل می‌شود، مخصوصا اینکه تئاترشهر یک مکان نوستالژیک برای تهرانی‌هاست.

وی که با حضور در مجموعه تئاتر شهر به تماشای نمایش «پستو» از شهرستان بیجار نشسته بود با اشاره به این اثر گفت: علاقه‌مند بودیم در جمع هنرمندان باشیم و کار نمایشی استان کردستان را که فرهنگی غنی دارد تماشا کردیم. امسال مجموعه تئاتر فجر با همت معاونت هنری و دست‌اندرکاران این جشنواره حرکت بسیار خوبی را آغاز کرد و در این دوره ۱۸۷ اجرا به همراه ۱۹ اجرای خارجی از ۱۲ کشور حضور دارند که تهران و شهرستان‌ها نیز بیش از صد اجرا را در جشنواره دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال استان‌ها حضور فعال و خوبی در جشنواره داشتند و میانگین سنی کارگردان‌ها نیز ۳۶ سال بوده که حضور نسل جدیدی را نشان می‌دهد.

تئاتر ریشه سینما و هنر است

صالحی امیری خاطرنشان کرد: تئاتر ریشه سینما و هنر و اساساً مادر هنر است. هویت هنر از تئاتر گرفته می‌شود و از این نظر این هنر دارای سابقه و علایق خاصی نزد مردم است.

وی با اشاره به بیش از ۹۰ اجرا در طول سال که در تهران به شکل روزانه به صحنه می‌روند گفت: تئاتر نیاز جامعه ایران است و مضامینی که در این جشنواره به کار گرفته شده از جمله سبک زندگی، مسئولیت و اخلاق اجتماعی، روابط انسانی، ادبیات و هنر ایرانی از اتفاقات خوب این رویداد است.

او با بیان اینکه استفاده بیش از ۹۳ درصد نمایش‌ها از متن ایرانی نشان از بلوغ کارگردانان دارد گفت: در دهه چهارم انقلاب اسلامی تئاتر ایران در حال جهش است و آینده تئاتر را رضایت‌بخش و امیدبخش می‌دانم.

باز هم به تئاتر می‌آیم اما غیررسمی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه آیا اولین حضورش در حوزه تئاتر ادامه‌دار خواهد بود یا خیر بیان کرد: من قبلاً هم به تئاتر می‌آمدم و به آن علاقه‌مند بودم. از این به بعد هم می‌آیم اما سعی می‌کنم غیررسمی بیایم که جذابیت بیشتری برایم داشته باشد. بخشی از مصرف فرهنگی بنده فیلم، موسیقی و تئاتر است که البته علقه ما فرهنگی‌ها به هنر ذاتی و درونی است.

او با تأکید بر اینکه تئاتر مربوط به دیروز و امروز ایران نیست و تعزیه به عنوان یکی از برنامه‌های آیینی ما قدمتی طولانی دارد ادامه داد: تئاتر در دل خود همه هنرها از جمله موسیقی را دارد و ما نیازمند توجه و توسعه بیشتر آن هستیم که انشاءالله در سال ۹۶ شاهد خواهیم بود که تئاتر جهش امیدبخشی خواهد داشت.

تئاترشهر متحول می‌شود

صالحی امیری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر وضعیت بازسازی تئاتر شهر و این که آیا بودجه‌ای جدا از ۱۰ میلیارد وعده داده شده به آن اختصاص داده خواهد شد گفت: بخشی از بازسازی تئاتر شهر انجام شده و تمام تلاش ما بر این است که این اقدام تکمیل شود بنابراین سال آینده شاهد تحولی در این مجموعه خواهید بود. همه ملت خوشحال خواهند شد که تئاتر شهرشان زیبا، جذاب و پرمخاطب باشد. از آنجا که این مجموعه برای تهرانی‌ها یک مجموعه نوستالژیک است حتماً به آن توجه بیشتری خواهیم داشت.

جهت‌گیری وزارت ارشاد بر توجه به استان‌ها است

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تئاتر شهرستان‌ها نیز اظهار کرد: طبق گزارشی که از مدیرکل هنرهای نمایشی (مهدی شفیعی) و آقای مرادخانی (معاون هنری) گرفته‌ام متوجه شده‌ام که امسال سال خوبی برای تئاتر استان‌ها است به طوری که ۴۵ درصد آثار جشنواره هم مربوط به همین بخش است که رقم خوبی است.

او ادامه داد: با این حال جهت‌گیری وزارت ارشاد در این دوره توجه بیشتر به استان‌ها، شهرستان‌ها و حتی روستاها به منظور توسعه عدالت برای استفاده از فرصت‌های فرهنگی است. این توجه هم نه فقط در حوزه تئاتر بلکه در حوزه سیاست قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود و دلیل قطعی آن هم حضور ۸۰ درصدی جمعیت کشور در استان‌هاست.

صالحی امیری همچنین درباره ساخت سالن‌های تئاتری نیز گفت: در این‌باره ۴۰۰ پروژه را در سطح کشور در دست داریم ولی باید مردم و سرمایه‌گذاران کمک کنند چرا که دولت به تنهایی توانایی تکمیل آن را ندارد. البته امسال ۴۰ پروژه را به بخش‌های مردمی و نهادهای صنفی هنر واگذار کردیم و این حرکت در سال ۹۶ هم ادامه خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: ما زیرساخت‌ها را در حدی که لازم باشد تکمیل می‌کنیم اما باید به دنبال افزایش جلب مشارکت‌ها نیز باشیم.

پاسخ مرادخانی درباره شایعه استعفایش

به گزارش ایسنا، در زمان حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر علی مرادخانی (معاون هنری)، مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) و پیمان شریعتی (مدیر مجموعه تئاتر شهر) نیز وی را همراهی می‌کردند که پس از صحبت‌های صالحی امیری با خبرنگاران، مرادخانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبر استعفایش از معاونت هنری و همچنین پلمپ دفترش صحت دارد ضمن رد این مسئله تأکید کرد: هروقت یک مسئول جدید می‌آید چنین شایعاتی مطرح می‌شود و من امروز در دفتر خود بوده‌ام.