آخرین اخبار روز هفتم فاجعه پلاسکو
پیکر ۲ آتش‌نشان توسط سگ‌های سپکا یافت شد/سگ‌ها محل دیگری را نیز نشان‌ داده‌اند


 امروز (چهارشنبه ۶ بهمن‌ماه) فاجعه فروریختن ساختمان پلاسکو در حالی وارد هفتمین روز شده که پزشکی قانونی هویت ۶ جان‌باخته این حادثه را اعلام کرد.

براساس اطلاعیه سازمان پزشکی قانونی احراز هویت شش فوتی حادثه پلاسکو به اتمام رسید و این افراد به شرح زیر اعلام هویت شده اند:

هویت آتش‌نشانان شهید: بهنام میرزاخانی، علی امینی و فریدون علی‌تبار.

هویت ۳ شهروند فوت شده: حیدر پهلوانی، جواد حسینقلی‌زاده و محمود محسنی.

 ۰۱:۰۵/ آواربرداری همچنان ادامه دارد

کار دشوار نیروهای امداد و نجات در محل ساختمان فرو ریخته پلاسکو همچنان ادامه دارد و تمام عوامل امدادی در پی یافتن اجساد قربانیان این فاجعه هستند.

این در حالی است که سخنگوی ستاد بحران فاجعه پلاسکو اعلام کرده چنانچه امروز آواربرداری در این ساختمان به پایان نرسد تدابیر تازه‌ای اندیشیده خواهد شد.

همچنین فردا پنج‌شنبه هم مراسم تشییع پیکر جان‌باختگان این فاجعه از محل دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

۰۷:۰۰/ آواربرداری تا پایان هفته به پایان می‌رسد

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در محل ساختمان پلاسکو، عملیات روز هفتم حادثه پلاسکو درحالی آغاز شد که همانند روز قبل هیچ خبری از پیدا شدن پیکرهای باقی‌مانده از زیر آوارها نیست.

مشاهدات عینی نشان می‌دهد که آواربرداری به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود و به‌نظر می‌رسد آواربرداری تا پایان هفته به پایان برسد.

از خبرهای جدیدی که می‌توان در محل حادثه به آن اشاره کرد؛ حضور دستگاه بتن ریز در محل حادثه است. به‌نظر می‌رسد مسئولان ستاد بحران قصد دارند با دیوارریزی در قسمت جنوبی ساختمان؛ ترددِ اتومبیل‌های شخصی را آزاد کنند. به این صورت آواربرداری از قسمت جنوبی ساختمان پلاسکو متوقف خواهد شد و طبق گفته مسئولان ستاد بحران؛ پس از این آواربرداری تنها از پارکینکی که در ضلع شمالی ساختمان پلاسکو قرار دارد؛ انجام شود.

۰۹:۳۹/ خبری از پیدا شدن پیکرهای باقی‌مانده از زیر آوارها نیست

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در محل ساختمان پلاسکو، عملیات روز هفتم حادثه پلاسکو درحالی آغاز شد که همانند روز قبل هیچ خبری از پیدا شدن پیکرهای باقی‌مانده از زیر آوارها نیست.

مشاهدات عینی نشان می‌دهد که آواربرداری به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود و به‌نظر می‌رسد آواربرداری تا پایان هفته به پایان برسد.

از خبرهای جدیدی که می‌توان در محل حادثه به آن اشاره کرد؛ حضور دستگاه بتن ریز در محل حادثه است. به‌نظر می‌رسد مسئولان ستاد بحران قصد دارند با دیوارریزی در قسمت جنوبی ساختمان؛ ترددِ اتومبیل‌های شخصی را آزاد کنند. به این صورت آواربرداری از قسمت جنوبی ساختمان پلاسکو متوقف خواهد شد و طبق گفته مسئولان ستاد بحران؛ پس از این آواربرداری تنها از پارکینکی که در ضلع شمالی ساختمان پلاسکو قرار دارد؛ انجام شود.

۰۹:۵۸/ چهارمین پیکر یافت‌شده همچنان در میان آوار است/آواربرداری از طبقه همکف پلاسکو طی روزهای آینده

جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: پیکر یافته‌ شده‌ای که در میان آوار ساختمان پلاسکو قرار دارد؛ همچنان قابلیت خروج از زیر آوار را ندارد و این کار باید در مراحل پایانی آواربرداری انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه آواربرداری همچنان ادامه دارد و تاکنون به مدت ۱۴۵ ساعت عملیات آواربرداری و امداد و نجات در محل حادثه انجام گرفته است، گفت: تاکنون بیش از ۱۵ هزار تن ضایعات شامل آهن شکسته، نخاله و بتن در قالب ۱۱۰۰ دستگاه کمپرسی از این محل خارج شده است.

ملکی با اشاره به اینکه در حال کشیدن دیواری در محل پاساژ قدیم پلاسکو هستیم تا خیابان جمهوری را از محل این ساختمان جدا کنیم، اظهار کرد: با این کار از روز شنبه محدوده خیابان جمهوری بازگشایی می‌شود و از ضلع شمال شرقی ساختمان کار دنبال خواهد شد تا کسبه محل نیز بتوانند به کار خود ادامه دهند.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران با تاکید بر این ظرف امروز و فردا کار آواربرداری به پایان رسیده و به طبقه همکف خواهیم رسید، افزود: پنج الی شش متر نیز از این طبقه آواربرداری خواهیم تا چنانچه فرد یا افرادی در این طبقه بودند به آنها دسترسی پیدا کنیم.

وی افزود: در شب گذشته با بررسی مجدد نقشه‌ها و مطالعات میدانی فرمانده عملیاتی میدان کانالی در ضلع شرقی ساختمان حفر کردیم که به اتاقک تاسیسات برقی ساختمان رسیدیم و پس از برش دیواره اتاقک دو آتش‌نشان وارد محوطه شدند اما هیچ فردی در آن نقطه حضور نداشت و عملیات همچنان ادامه دارد.

۱۱:۰۸/ ۱۵ درصد از عملیات آواربرداری باقی‌مانده/حرارت همه چیز را در طبقات پایین از بین برده‌است

جلال ملکی (سخنگوی ستاد بحران حادثه پلاسکو) درخصوص آخرین فعالیت‌ها و همچنین کاستی‌های عملیات به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه باید بگوییم که حرارت طبقات پایینی بسیار زیاد است به حدی که ما یکی از ستون‌های ساختمان را دیروز ساعت پنج و نیم عصر از زیر آوار بیرون کشیده‌ایم ولی هم‌اکنون هم این ستون حرارت دارد، این نشان می‌دهد که حرارت حاصل از آتش‌سوزی همه چیز را در طبقات پایین از بین برده است.

ملکی به عملیات حفر تونل و رسیدن به اتاقک برق ساختمان اشاره کرد و گفت: بامداد امروز در طی بررسی مجدد نقشه‌ها در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو تونلی حفر شد و آتش‌نشانان با حضور مقام قضایی وارد اتاقک برق شدند. در اتاقک هیچ جسدی وجود نداشت و راه ورودی اتاقک هم بر اثر ریزش آوار کاملا مسدود شده بود.

وی درخصوص دیگری عملیاتی که در دستور کار تیم ستاد بحران قرار دارد؛ بیان کرد: ما در حال پی‌ریزی و دیوارکشی در ضلع جنوبی ساختمان پلاسکو هستیم و سعی داریم تا روز شنبه این دیوار را نصب کنیم تا پس از آن با هماهنگی‌هایی که با پلیس راهنایی و رانندگی انجام خواهد شد؛ راه برای تردد خودروهای شخصی در خیابان مجاور ساختمان پلاسکو باز شود.

سخنگوی ستاد بحران پلاسکو در مورد برداشت آوارها گفت: ما تاکنون موفق شدیم ۸۵ درصد آوارها را از محل حادثه خارج کنیم و ۱۵ درصد باقیمانده هم در روزهای آینده کاملا تخلیه خواهد شد.

۱۱:۱۵/ افزایش تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به ۲۰۷ نفر

حسن عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در مورد آخرین تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو گفت: ۲۰۷ نفر مصدوم از ابتدای این حادثه تا صبح امروز گزارش شده‌است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۴۹ نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند.

۱۱:۴۲/ یک پیکر دیگر پیدا شد

دقایقی پیش به گفته سخنگوی آتش‌نشانی؛ پیکر یکی از آتش‌نشانانی که زیر آوار مانده بود، در ضلع شمال غربی پیدا شد.

جلال ملکی گفت: لحظاتی پیش پیکر یکی از شهدای آتش‌نشان در ضلع شمال غربی ساختمان پلاسکو پیدا و از زیر آوار خارج شد.

وی افزود: احتمال یافت شدن پیکرهای دیگری نیز در ساعات پیش رو وجود دارد.

لازم به ذکر است که پیکر کشف شده از طریق مدارکی که همراهش بوده، قابل شناسایی است.

۱۲:۰۳/ حضور نیروهای امدادی و انتظامی در اطراف پیکر

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در ساختمان پلاسکو؛ پس از آنکه پیکر یکی از آتش‌نشانان در ضلع شمال غربی ساختمان پلاسکو در زیر آوار کشف شد، عواملی انتظامی در آن محوطه حلقه زدند. نیروهای امدادی نیز دقایقی پیش بار دیگر تابوت حمل پیکر را به ضلع شمال غربی ساختمان پلاسکو بردند. هم‌اکنون عملیات آواربرداری متوقف و جستجو آغاز شده است.

۱۲:۱۸/ پیکر پنجمین آتش‌نشان کشف شد

پیکر یک آتش‌نشان دیگر یافت شد. با یافتن این پیکر؛ شمار آتش‌نشانان شهید به پنج نفر رسیده است.

۱۱:۰۳/ خط ۱ و ۴ مترو تهران فردا رایگان است

محمد احمدی بافنده ضمن تسلیت و تعزیت به خانواده داغ‌دیدگان و مردم شریف ایران گفت: ناوگان مترو تهران روز پنجشنبه آمادگی ارائه خدمات حداکثری به شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو را دارد.

وی با بیان اینکه این مراسم ساعت ٨:٣٠ از دانشگاه تهران آغاز می‌شود؛ افزود: از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا پایان مراسم پذیرش مسافر در تمام ایستگاه‌های خط ۱ و ۴ مترو تهران به صورت رایگان انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران تصریح کرد: برای انتقال شهروندان به سمت بهشت زهرا هم برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است و در این راستا تمام قطارهای خط یک به سمت ایستگاه حرم مطهر امام خمینی (ره) اعزام خواهند شد.

۱۳:۰۰/ پیکرهای ۲ شهید آتش‌نشان توسط سگ‌های سپکا یافت شد/سگ‌ها محل دیگری را نیز نشان‌ داده‌اند

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در ساختمان پلاسکو، طبق گزارش‌های به‌دست آمده سگ‌های سپکا (سگ‌های پلیس کارآزموده ناجا) ظهر امروز محلی که آتش‌نشانان در آن مفقود شده بودند را کشف کرده و ماموران امداد و نجات توانستند در یکی از دو محل کشف شده توسط این سگ‌ها؛ پیکر ۲ تن از آتش‌نشانان شهید را پیدا کنند.

در حال حاضر مربیان سگ سپکا در حال جستجو برای یافتن دیگر پیکرها هستند.

لازم به ذکر است این ماموران در محل یاد شده یک عدد ساعت، یک شارژر موبایل و یک چکمه سفید خدماتی را پیدا کردند و احتمال می‌رود در این محل پیکرهای دیگری متعلق به آتش نشانان یا شهروندان وجود داشته باشد.