مجید انصاری:
فاجعه پلاسکو یعنی نادیده گرفتن گوشه‌ای از حقوق شهروندی
حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در نشست شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی که در مجموعه فرهنگی ورزشی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امیرالمونین (ع) در رابطه با حقوق الله و حقوق الناس اظهار کرد: هیچ کس نمی تواند مدعی شود که حقوق خداوند را به جا می آورد، در حالی که حقوق مردم را زیر پا می گذارد. یعنی هر جا حقوق الناس پایمال شود، قطعا حقی از حقوق الله پایمال شده است و رابطه ناگسستنی میان این دو وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه نقطه مشترک معاونت حقوقی ریاست جمهوری با معاونت حقوقی دستگاه های اجرایی در خصوص تدوین لوایح مورد نیاز است، توضیح داد: در مسیر تدوین لوایح مورد نیاز، معاونت حقوقی ریاست جمهوری آمادگی هر نوع همکاری را دارد تا در جلسات مشورتی در نهایت پیش نویس‌های خوبی از سوی معاونت‌های حقوقی دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد و ارائه شود.
 
مجید انصاری افزود: پیشنهاد من این است که معاونت‌های حقوقی دستگاه‌های اجرایی مشخصا وظیفه رصد، پیگیری و اجرای منشور حقوق شهروندی در دستگاه‌های متبوعشان را به عهده بگیرند، چرا که موضوع حقوق شهروندی بسیار اهمیت دارد و حتی می‌توان گفت انقلاب اسلامی برای تامین حقوق شهروندی ایجاد شده است.
 
وی همچنین ضمن عرض تسلیت به مناسبت حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو و شهادت جمعی از بهترین خدمت گزاران مردم و درگذشت تعدادی از هموطنانمان، افزود: اگر حقوق شهروندی در ساخت ساختمان پلاسکو رعایت شده بود، این فاجعه پیش نمی آمد و در واقع فاجعه پلاسکو به معنای نادیده گرفتن گوشه‌ای از حقوق شهروندی است.
 
معاون حقوقی رئیس جمهور همچنین با اشاره به پایان کار این دوره از مجمع تشخیص مصحلت نظام در 27 اسفند ماه سال جاری و همچنین با اشاره به تقدیم لایحه تعرض منافع و نهاد ملی حقوق بشر به رئیس جمهور گفت: از معاونت‌های حقوقی دستگاه‌های اجرایی درخواست دارم تا در مورد این موضوعات نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کنند تا با بررسی‌ها بتوانیم به نتایج مطلوب دست یابیم.
 
به گزارش ایسنا، مجید انصاری در ابتدای صحبت های خود ضمن تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: در طول 37 سال آشنایی و همکاری با آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس، دولت، خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با شناخت دقیق و شخصی از ایشان می گویم که آیت الله هاشمی رفسنجانی ذخیره بزرگ خداوند برای انقلاب اسلامی بود و بازوی توانا و یاری فداکار و پاک باخته برای  امام خمینی(ره) در مسیر انقلاب اسلامی به شمار می آمد.
 
معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به خاطرات مبارزات و از خود گذشتگی های آیت الله هاشمی رفسنجانی از دوران سربازی تا شکنجه در زندان های رژیم شاهنشاهی و بعد از انقلاب، تصریح کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی مرد بزرگی بود و اولین چیزی که با خدا معامله کرد هستی، جان و آبروی خودش بود.
 
وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی از نادر مدیرانی بود که شجاعت تصمیم گیری داشت، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب هیچ عرصه‌ای نیست که نشان از حضور فکر و اندیشه و مدیریت این مجتهد برجسته و مفسر قرآن نباشد و در همه عرصه‌ها ردپای ثابت و ماندگار اندیشه و برنامه‌های ایشان را شاهد هستیم.
 
انصاری با اشاره به صبر بالا و تحمل و حوصله آیت الله هاشمی در برگزاری جلسات و بررسی دقیق نظرات مختلف گفت: ایشان از قدرت جمع بندی بسیار بالایی در جلسات کارشناسی برخوردار بودند.
 
وی با اشاره به اینکه زیربنای سیاست‌های کلی نظام و سنگ اولیه تشکیل قوه مقننه مستقل و شجاع و پیشنهاد تشکیل مجمع تشخیص مصحلت نظام به  امام خمینی(ره) از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی اتفاق افتاد، افزود: آیت الله هاشمی پایبندی عمیقی به منافع ملی داشتند. بعد از رحلت  امام نیز نقش بی بدیل و تاریخی در تعیین رهبری و استقرار آرامش در کشور داشتند و با حمایت بی دریغ و مشاورت دلسوزانه و برادرانه به جایی رسیدند که حضرت آقا فرمودند هیچ کس برای من هاشمی نمی‌شود.