در بازدید از یک ناوشکن روسی؛
رئیس جمهور فیلیپین خواهان اتحاد با روسیه شد
 بازدید «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین از یک ناو جنگی روسیه به نام «آدمیرال تریبیوتس» که در بندر «مانیل» پهلو گرفته است، نشانه دیگری از گرم شدن روابط دوجانبه مانیل- مسکو در بحبوحه افزایش تنشها میان مقامات فیلیپین و آمریکاست.

دوترته بعدازظهر روز جمعه با ورود به عرشه این ناوجنگی روسیه، مورد استقبال نیروی دریایی روسیه و «ایگور خووائف» سفیر مسکو در فیلیپین قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز به نقل از رئیس جمهور فیلیپین نوشت که «فیلیپین همواره از دوستان روس خود استقبال می کند و آنها [ناوهای روسیه] می توانند هر زمان که بخواهند و به هر منظور از تفریح و بارگیری گرفته تا حراست از متحد خود فیلیپین، در بنادر این کشور لنگراندازند».

دوترته پس از ادای این اظهارات دستان دریادار «ادوارد میخائیلوف» که رهبری ناوگان اقیانوس آرام روسیه را برعهده دارد، به گرمی فشرد.

گفتنی است که سفیر روسیه در مانیل روز چهارشنبه در یک نشست خبری از تمایل مسکو برای ارائه کمک به فیلیپین در جهت تقویت قابلیتها و ظرفیتهای نظامی این کشور به نفع همکاری متقابل خبر داد. وی همچنین هشدار داد که روابط میان دو کشور جزء امور داخلی آنهاست و از اینرو، نظرات و تفاسیری را که تقویت روابط دو جانبه فیلیپین با روسیه را تاکتیکی برای خشمگین ساختن مقامات واشنگتن می دانند، بی پایه و اساس خواند.

شایان ذکر است که این نخستین دیدار میان ناوگان دریایی دو کشور روسیه و فیلیپین است که در مدت زمانی کمتر از یکماه پس از اعزام وزرای خارجه و دفاع فیلیپین به مسکو جهت انجام مذاکراتی برای انعقاد قراردادهای تسلیحاتی صورت گرفت. این دیدار در حالی انجام شد که یک سناتور آمریکا تهدید کرد که از فروش ۲۶۰۰۰ قبضه اسلحه به دولت فیلیپین ممانعت خواهد کرد.

لازم به ذکر است که روابط میان دوترته و مقامات واشنگتن از زمان به قدرت رسیدن رئیس جمهور فیلیپین در ژوئن ۲۰۱۶ رو به وخامت نهاد. آمریکا ضمن انتقاد شدید از نحوه مبارزه دولت مانیل با قاچاق مواد مخدر، از موارد متعدد نقض حقوق بشر که ناشی از  رشد ناگهانی تیراندازی های خشونت بار در این کشور است، ابراز نگرانی می کند.