معاون وزیر نیرو:
سهم انرژی تجدیدپذیرازظرفیت نیروگاهی کشوربه 5هزارمگاوات می رسد
سهم فعلی انرژی های تجدیدپذیر از 75 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشورفقط دو درصد و معادل 1500 مگاوات است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هوشنگ فلاحتیان عصر امروز (دوشنبه) در حاشیه پنجمین همایش بین المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی (E-TEC) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز ذخیره سازی انرژی یکی از راهکارهای اجرایی مهم در کشورهای توسعه یافته و صنعتی است و فعالیت های زیادی در این زمینه در دانشگاه ها و مراکز سازنده تجهیزات انجام می شود.
به گفته وی، انجام این مهم با کاهش مصرف برق در اوقات شب و نیمه شب و ذخیره آن در باتری و شارژ آنها، امکان استفاده از انرژی را در ساعت های پیک مصرف روز فراهم می کند.
فلاحتیان افزود: استفاده از نیروگاه های موجود کشور به شیوه فعلی کمتر شده و برق تولیدی ذخیره می شود که ضمن ارتقای بهره وری نیروگاه ها، پایداری بیشتر محیط زیست را نیز به همراه خواهد داشت.
به گفته این مقام مسئول، براساس نظرسنجی انجام شده از کارشناسان امر در کشورهای توسعه یافته، رویکرد آنان برای تامین انرژی برق مورد نیاز مردم در آینده مبتنی بر توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، ارتقای بازده و بهره وری نیروگاه ها و ذخیره سازی انرژی است و پس از آن به سراغ ساخت نیروگاه های جدید می روند.
وی به برنامه پنجساله ششم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: براساس این برنامه قرار است با توسعه ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی، سالیانه یک هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود.
معاون وزیر نیرو همچنین با اشاره به نیروگاه تلمبه- ذخیره ای «سیاه بیشه» در استان مازندران، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور ذخیره سازی انرژی در این نیروگاه با ظرفیت یک هزار مگاوات به انجام رسید.
وی ادامه داد: وزارت نیرو و سازمان بهره وری انرژی ایران مطالعات ذخیره سازی را مبتنی بر باطری در کشور آغاز کرده اند و پیشنهادهایی نیز در همین زمینه ارایه شده است.
فلاحتیان افزود: سرمایه گذاران خارجی در دوره پساتحریم با حضور در ایران، رغبت زیادی برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر نشان داده اند و وزارت نیرو نیز به شرط انتقال دانش و فناوری و بومی سازی این نیروگاه ها، از طرح های مربوطه استقبال می کند.
به گفته وی وزارت نیرو امسال در تعرفه های برق انرژی های تجدیدپذیر بازنگری و اعلام کرده است. این امر افزایش مراجعه های شرکت های خارجی را در ماه های گذشته بدنبال داشته است.
این مقام مسئول تصریح کرد: ساماندهی اقتصاد خرید انرژی های تجدیدپذیر موضوعی است که باید در دستور کار قرار گیرد و دولت در هفته های گذشته با تصویب آیین نامه ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف، نحوه ساماندهی آنها را تعیین تکلیف کرده است.
به گفته وی، منابع مورد نیاز خرید انرژی های تجدیدپذیر از سه متغیر اساسی میزان صرفه جویی سوخت در این نیروگاه ها، کاهش آلاینده های زیست محیطی و کاهش هزینه های تبدیل انرژی در نیروگاه های حرارتی تامین می شود.
فلاحتیان گفت: تاکنون قراردادی در این زمینه با خارجی ها منعقد نشده و پیش از هر چیز باید پرداخت بهای برق تولیدی به آنها تضمین شود که با هماهنگی دولت و شورای اقتصاد در حال انجام است.

** جایگزینی نیروگاه های فرسوده در یک بازه زمانی 10 ساله
وی با بیان اینکه حدود سه هزار مگاوات نیروگاه فرسوده با بازده کمتر از 30 درصد در کشور وجود دارد، گفت: برنامه هایی نظیر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی با بازده بالا برای جایگزینی این نیروگاه ها در دستور کار است که به تدریج و در یک برنامه زمانبندی 10 ساله به انجام می رسد.
محورهای این همایش دو روزه شامل موضوع هایی چون ارتقای بهره وری انرژی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای رسیدن به توسعه پایدار، نقش نیروگاه های بازیافت و ذخیره انرژی - تولید همزمان توربین های انبساطی در بهره وری انرژی، نقش آینده انرژی های تجدیدپذیر در توسعه پایدار، پیلهای سوختی و سوختهای زیستی و آینده مصرف سوختهای مدرن، استفاده از پسماندهای شهری، بیومس و ضایعات کشاورزی در تولید انرژی، نگهداشت انرژی با اصلاح مصرف آب و حامل های انرژی در کشاورزی و صنعت، اهداف جهانی توسعه پایدار و نقش ذخایر آب است.
این همایش فردا (سه شنبه) با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان می دهد.