نعمت زاده اعلام کرد:
فروش سنگ خام باید متوقف می‌شد/پیگیری راه اندازی پژوهشکده ذغال
 محمدرضا نعمت‌زاده در نشست با فعالان صنایع و معادن طبس با بیان اینکه بیش از ۶۰ نوع مواد اولیه در خراسان جنوبی وجود دارد، بنابراین عین اقتصاد مقاومتی این است ارزش افزوده ایجاد کنیم و مواد خام صادر نکنیم، گفت: فروش سنگ خام در کشور باید متوقف می‌شد که این کار علی‌رغم جبهه‌گیری‌های برخی دلالان انجام شد و در واقع طبق فرموده رهبر معظم انقلاب که یک ماه قبل به بنده اعلام کرده بودند، سعی داریم این ماده را تبدیل به فرآورده‌های مورد نیاز کنیم.

وی در خصوص راه‌اندازی کارخانه فولاد در طبس افزود: با توجه به مشکلات آبی طبس راه‌اندازی مجتمع فولاد امکان‌پذیر نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بحث پژوهشکده ذغال را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: باید توسعه معدن که مستقیم با فناوری و دانش و اقتصاد دانش‌بنیان مرتبط است، توجه ویژه‌ای شود و از طرفی صنایع همجوار معدنی زغال‌سنگ نیز نیازمند مطالعه و بررسی است که باید روی مدل‌های اقتصادی پیشنهادی بررسی شود.

نعمت‌زاده با توجه به تاکیدات معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس در خصوص پرداخت سهم دو درصد به بافق و عدم پرداخت سهم طبس، افزود: در خصوص پرداخت دو درصد سهم فروش محصولات معدنی موافقم و واحدهای مرتبط در حوزه معدنی این مهم را عملیاتی کنند چرا که در مسائل اجتماعی و رفاهی مردم منطقه بسیار تاثیرگذار است.

وی در خصوص اعتبار جهت تجهیز معادن ذغال‌سنگ هیچ اعتباری وجود ندارد و هر چه در این حوزه هزینه می‌شود از درآمد معادن موجود است، اظهار داشت: طرح جامع ذغال‌سنگ چنانچه نیاز به بازنگری دارد اقدام و در دستور کار قرار گیرد و  و در خصوص شرکت کک براساس اطلاعات موجود نیاز به تولید کنسانتره ذغال بیشتری است و باید این تولید افزایش یابد.

نعمت زاده تصریح کرد: صنایع پایین دستی ذغال باید بیشتر افزایش پیدا کند و کار اقتصادی ملاک امروز است و از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دعوت می‌کنم از پتانسیل‌های شهرستان طبس استفاده کنند.

همچنین امید فلاح در این نشست با بیان اینکه ۴ محدوده پروده، مزینو، نای‌بند و آبدوغی از حوزه‌های ذغال‌دار طبس است که وسعت آن به حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع می‌رسد و بیش از ۵۸ درصد تولید ذغال‌سنگ کشور را تامین می‌کند، گفت: ذخایر این چهار محدوده حدود ۲.۷۵ میلیارد تن ذغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی است.

وی افزود: وجود ذخایر عظیم ذغال‌سنگ به لحاظ کیفی و کمی در حوزه طبس برای واحدهای کک‌سازی کشور، هزینه سرمایه‌گذاری پایین در زمینه اکتشاف و تجهیز و تکمیل زیرساخت‌ها، حفظ و توجه به منابع طبیعی و محیط زیست، امکان مکانیزاسیون معادن و ایجاد معادن با ظرفیت مناسب و دسترسی آسان به صنایع پایین دستی کک و فولاد از جمله ویژگی‌های طبس است.

مجری طرح ذغال‌سنگ طبس تصریح کرد: نواحی پروده و نای‌بند دارای ذغال کک‌شو و مزینو و آبدوغی دارای ذغال حرارتی هستند و ناحیه پروده نیز اهمیت زیادی دارد. منطقه پروده با حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع مشتمل بر ۵ منطقه پروده یک، دو، سه، چهار و پروده شرقی می‌شود که دارای ذخیره‌ای حدود معادل ۱.۱ میلیارد تن ذغال‌سنگ کک‌شو است.