مشاور رئیس جمهوری:
تدوین منشور حقوق شهروندی مخالفان نظام را خلع سلاح کرد برجام اقتصاد کشور را نجات داد
 «محمد علی نجفی» پنجشنبه شب در نشستی در انجمن اسلامی معلمان استان قم خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون همیشه یکی از تبلیغات منفی دشمنان علیه ما این بود که جمهوری اسلامی به حقوق بشر و حقوق شهروندی پایبند نیست.
وی اظهار داشت: در زمینه حقوق شهروندی ما می خواهیم یک جامعه ای داشته باشیم که کسی با زور و پول نتواند حقوق مردم را زیر پا بگذارد و در مرحله اول مردم باید با حقوق خود آشنا شوند، نبود این منشور از نظر داخلی جزو نواقص کشور بود.
وی ادامه داد: در عرصه بین الملل نیز از ابتدای انقلاب تاکنون یکی از تبلغات دشمنان این است که آنها به حقوق بشر و حقوق شهروندی پایبند نیستند درحالی که این منشور مخالفان نظام را خلع سلاح کرد.
نجفی بیان داشت: ممکن است این منشور ایراد و نواقصی داشته باشد ولی قابل اصلاح است، متاسفانه برخی از ما به جای این که دفاع کنیم و از این که یک مرحله به سمت دموکراسی و حقوق شهروندی پیش رفتیم خوشحال باشیم، می گویند، این کار انتخاباتی است.
وی ادامه داد: جالب این است اولین کسی که این حرف را زده و اعلام کرده منشور حقوق شهروندی انتخاباتی است، رادیو بی بی سی بود.
وی ادامه داد: سه سال پیش کمیته تدوین حقوق شهروندی تشکیل و مدت ها روی آن کار کار شد و رئیس جمهوری بند بند آن را مطالعه، امضا و رونمایی کرد، ولی برخی می گویند انتخاباتی است و اگر رئیس جمهوری این منشور را تدوین و اعلام نمی کرد، همین افراد می گفتند دکتر روحانی به وعده های خود که به مردم در زمینه حقوق شهروندی داده بود، عمل نکرد.
وی گفت: متاسفانه برخی دنبال این هستند که از نقاط قوت دولت، نقطه ضعف درست کنند، و این بی انصافی است.
منشور حقوق شهروندی روز دوشنبه هفته جاری توسط رئیس جمهوری رونمایی شد. در 29 ماده و در بندهای این منشور حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، کرامت و برابری انسانی، آزادی و امنیت شهروندی، مشارکت در تعیین سرنوشت، اداره شایسته و حسن تدبیر، آزادی اندیشه و بیان، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به فضای مجازی، حریم خصوصی، تشکل، تجمع و راهپیمایی، تابعیت، اقامت وآزادی رفت وآمد، تشکیل و برخورداری از خانواده، برخورداری از دادخواهی عادلانه، اقتصاد شفاف و رقابتی، مسکن، مالکیت، اشتغال و کار شایسته، رفاه و تأمین اجتماعی، دسترسی و مشارکت فرهنگی، آموزش و پژوهش، محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار و صلح، امنیت و اقتدار ملی مورد تاکید قرار گرفته است. 

*دستاوردهای برجام
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که برجام کشور را از نظر اقتصادی نجات داد، گفت: برجام از نظر سیاسی و استقلال، به صورت واقعی به کشور خدمت کرده و تولید نفت ما از یک میلیون بشکه به بیش از 3 میلیون بشکه رسیده است و این دستاورد بسیار مهمی است.
نجفی افزود: ما در دولت قبل به خاطر تحریم ها، بیش از 1 میلیون بشکه نمی توانستیم تولید نفت داشته باشیم، ولی امروز از آثار برجام این است که توانستیم با شکستن تحریم ها، خود تعیین کنیم که چه اندازه نفت تولید کنیم و بفروشیم.
وی یادآورشد: با دیپلماسی قوی، گام های مهمی در زمینه اقتصاد کشور آغاز شده و هر روز روند رو به بهبود است.

*بی توجهی منتقدان به منافع ملی
وی گفت: متاسفانه عده ای از مخالفان دولت در مخالفت با دولت حتی منافع ملی را نیز نادیده می گیرند، در حالی که منتقدان باید تنها مشکلات و نقطه ضعف ها را ارائه دهد و سیاست گزاران و مسئولان دنبال رفع مشکل باشند.
نجفی بیان داشت: این که می گویند انتقادها باید باشد و یا سازنده باشد، من قبول ندارم، منتقد تنها باید نقطه ضعف ها و مشکلات را بیان کند، همه باید انصاف و عدالت را در برخورد با مخالفان داشته باشیم، ولی متاسفانه برخی ها از ترازوی انصاف عدول کرده و منافع ملی را زیر سوال می برند.

*مقایسه وضعیت اقتصادی دولت نهم و دهم با دولت یازدهم 
وی هم چنین با مقایسه اقتصاد دولت های نهم و دهم با دولت یازدهم و دستاوردهای برجام خاطرنشان کرد: تولید نفت ما برخلاف دولت قبل از 1 میلیون بشکه به بیشتراز 3 میلیون بشکه رسیده و امروز قرائن روشنی از حرکت مثبت اقتصادی کشور وجود دارد و نسبت به آینده نیز بسیار امیدوار هستیم.
نجفی گفت: متاسفانه بعد از انقلاب یک مسیر مستقیمی در ارتباط با توسعه کشور طی نکردیم بلکه با فراز و نشیب هایی در مراحل مختلف مواجه بودیم و از نظر سیاسی نیز پارادیم ثابتی برای اداره و توسعه کشور وجود نداشت.
وی ادامه داد: همیشه انحراف ها و مشکلاتی وجود داشت که اوج آن را می توان در دولت نهم و دهم مشاهده کرد، به عنوان نمونه رهبر معظم انقلاب چشم انداز را در قالب برنامه های پنج ساله ترسیم کردند ولی رئیس دولت دهم در زمان مسئولیت اعلام کرد، توان ما از این برنامه بالاتر است و آن را کنار گذاشتند.
وی گفت: رشد اقتصادی در قالب برنامه های توسعه همیشه هشت درصد بود، ولی در دوره دولت های نهم و دهم که اعلام کردند توان دولت ما از برنامه ها بیشتر است، متوسط رشد اقتصادی کشور برخی سال ها منفی، گاهی مثبت و در نهایت صفر بود.
نجفی اظهار داشت: در برخی سال ها رشد اقتصادی کشور در آن دوره به منفی شش هم رسیده بود.
وی ادامه داد: دکتر روحانی زمانی که دولت را تحویل گرفت رشد اقتصای کشور منفی، اشتعال خالص بویژه در طول پنج سال آخر دولت دهم نیز صفر بود و بسیاری از فارغ التحصیلان کارشناسی به دلیل وضعیت بیکاری کشور، به سمت ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد و دکترا رفتند.
نجفی بیان داشت: امروز چون محدودیت هایی برای دوره های کارشناسی ارشد و دکترا ایجاد شده، جمعیت بیشتر به سمت اشتغال روی آوردند، البته محدودیت ارشد و دکترا به حق بوده و اگر قدرت داشتم آن را محدودتر می کردم چرا که بیشتر مدرک گرایی شده است.

*خطر مدرک گرایی برای کشور
وی گفت: مدرک گرایی برای آینده کشور خطر است و چیزی به سرمایه انسانی کشور اضافه نمی کند.
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری ادامه داد: در طول سال، 850 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که 650هزار تن آنها وارد بازار کار می شوند.
نجفی افزود: در زمان آغاز به کار دولت روحانی، تورم بیش از 40درصد بود و ما از نظر بالا بودن نرخ تورم، بالاترین کشور از نظر تورم بعد از کشور دوست و برادرمان 'ونزوئلا' بودیم و دولت یازدهم در این شرایط وارد کار کرد.
وی ادامه داد: دولت نهم و دهم بیش از 800 میلیارد دلار درآمد ارزی داشت یعنی به صورت میانگین هر سال 100میلیارد دلار درآمد داشت و قرار بود پول نفت را سر سفره مردم بیاورند.
نجفی گفت: 117 هزار واحد مسکونی مسکن مهر متاسفانه متقاضی ندارد و از جیب مردم صرف این ساخت و سازها شده و این یکی از علت های تورم بود، آنها بدون پشتوانه از بانک مرکزی درخواست چاپ پول داشتند و این باعث بی نظمی اقتصادی شد.
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری بیان داشت: در 6 ماهه نخست امسال رشد اقتصادی کشور بالاتر از هفت درصد رسیده و تورم در سال 95 نیز زیر 9درصد خواهد آمد و تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 700 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.
نجفی بیان داشت: باید در زمینه اشتغال به این وضعیت بسنده نکنیم و در برنامه ششم باید یک میلیون و 200 هزار شغل ایجاد شود و این اقدام تنها با سرمایه گذاری داخلی محقق نخواهد شد و در این زمینه نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم.
وی ادامه داد: سرمایه گذار نیز باید در کنار امنیت اقتصادی، پیش بینی درستی از سیاست اقتصادی کشور در آینده داشته باشد، بسیاری از کشورها با فراهم کردن شرایط مناسب، دنبال جذب سرمایه گذار هستند و باید شرایطی مانند امنیت اقتصادی را ایجاد کنیم.
نجفی بیان داشت: ما اگر شرایط مناسب را برای سرمایه گذاری فراهم نکنیم آنها نیز به سمت ما نخواهند آمد، اگر بخواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل کنیم بدانیم مسائل سیاسی و اجتماعی نیز روی اقتصاد تاثیر دارد.
وی ادامه داد: امسال 11 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و این نشانه رشد کشاورزی است.
وی گفت: در سال 92 تراز تجاری مواد غذایی ما هشت و یک دهم میلیارد دلار بوده و واردات ما بیش از صادرات بود، درسال 94 این تراز به منهای سه و چهار دهم میلیارد دلار رسیده و واردات ما کاهش و صادرات افزایش پیدا کرد.
وی گفت: عملکرد دولت یازدهم نسبت به آنچه که در سال 1392 تحویل گرفته، بسیار خوب و رضایت بخش است.

*مطالبات فرهنگیان 
وزیر سابق آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فرهنگیان کشور گفت: فرهنگیان کشور انتظارات به حقی از دولت یازدهم داشته و دارند و بخش بزرگی از این انتظارها باقی مانده و امید است دولت بتواند آنگونه که شایسته نظام تعلیم و تربیت است مشکلات این قشر را برطرف کند.
وی ادامه داد: معلمان باید شرایط و ابزارهای لازم را برای انجام ماموریت سنگین خود در اختیار داشته باشند و ما به خاطر دغدغه هایی که برای موفقیت اسلام و نظام جمهوری اسلامی داریم در مرحله اول باید آموزش و پرورش توسعه پیدا کند.
وی یادآورشد: توسعه آموزش و پرورش باید به صورت ملی محقق شود، نمی توان گفت یک کشور در همه زمینه ها توسعه یافته است ولی در آموزش و پرورش آن مشکلاتی داشته باشد و این همخوانی ندارد.
نجفی گفت: فرهنگیان در کنار مسئولیت و دغدغه های فکری خود، باید به مسائل توسعه به عنوان خاص آن توجه و تحلیل های درستی از شرایط کشور داشته باشند و تهدید و فرصت ها را به خوبی بشناسند.
وی ادامه داد: اگر ما امروز می بنیم فرهنگیان هنوز از وضعیت معیشت خود راضی نیستند، از سوی دیگر در کشور مساله اشتغال یک موضوع اساسی است و برخی آسیب های دیگر مانند اعتیاد نیز در کشور وجود دارد و باید بررسی کنیم که ما برای رسیدن به اهداف اصلی نظام و رفع مشکلات کشور باید چه کار کنیم و در این زمینه همه دست به دست هم دهیم.
در این نشست برخی فعالان سیاسی حضور داشتند.