آن چه ظريف نگفت

«من اعتراف مي‌كنم اشتباه كردم به حرف كري اعتماد كردم.» اين جمله را محمدجواد ظريف نگفته اما جواد كريمي‌ قدوسي از قول او گفته است. نكته جالب اين است كه كريمي‌ قدوسي محتويات جلسه محرمانه‌اي را فاش كرده كه خود در آن غايب بوده است!

«ماجرا از حضور وزير امور خارجه در جلسه روز دوشنبه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي آغاز شد. كريمي‌ قدوسي، نماينده اصولگراي مشهد كه در طول دولت يازدهم پاي ثابت سوال از ظريف بوده است، روز چهارشنبه جملاتي را به نقل از وزير خارجه در جلسه كميسيون رسانه‌اي كرد كه نقوي‌ حسيني، سخنگوي اين كميسيون، به خاطر محرمانه‌ بودن جلسه درباره آن چيزي نگفته بود. اين اقدام كريمي‌ قدوسي كه حتي سابقه درگيري لفظي با ظريف را نيز دارد، موجب شد تا بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امورخارجه درباره آن جلسه توضيح دهد. او با بيان اين كه «نامبرده از قضا در آن جلسه حضور نداشتند و نقل‌ قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و به منظور بهره‌برداری‌های خاص تحریر و تنظیم شده است»، تأكيد كرد: «نقل‌قول‌های منتشره وارونه جلوه‌ دادن واقعیات و اظهارات وزیر امور خارجه بوده و این ناراستی در بیان و نقل‌ قول با راستی سخنان وزیر امور خارجه در تضاد کامل قرار دارد.»

قاسمي افرود: «چنین اقدامی ناروا و دور از شئون اخلاقی است که تمامی ما باید به آن متخلق و پایبند باشیم.» او جناحی و سیاسی‌ کردن مسائل ملی را خلاف مصالح کلی کشور و امنیت ملی برشمرد و گفت: «نقل‌ قول مطالب صحیح از جلسات محرمانه هم بر خلاف مصالح و امنیت ملی کشور است؛ حال آن که نقل‌قول‌های نادرست، صددرصد خلاف اخلاق و مصالح کشور و نظام تلقی می‌شود.»

هيأت نظارت بررسي كند

اقدام كريمي‌ قدوسي علاوه بر وزارت خارجه صداي مجلس را هم درآورد. عليرضا رحيمي، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تكذيب اظهارات كريمي‌ قدوسي اقدام او را غيرمسئولانه و خلاف اخلاق خواند. او كه در جمع خبرنگاران درباره جلسه وزیر امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح مي‌داد، با بیان این که جلسه روز دوشنبه از جمله نشست‌های منظم و دو ماه یک‌ بار کمیسیون و وزارت امور خارجه بوده است، گفت: «با وجود این که جلسه جزء جلسات منظم ما بود ولی محتوای آن محرمانه محسوب می‌شد، ضمن این که ظریف هم تأکید داشت که مطالبی که مطرح می‌کنم در جهت آگاهی‌بخشی است و وظیفه من این است کمیسیون را در جریان بگذارم.» رحيمي همچنين تأكيد كرد: «کمیسیون سخنگو دارد و مطالب جلسات را مطرح می‌کند.»

فاطمه سعیدی، عضو هيأت‌رئيسه فراكسيون اميد نيز با طرح اين سوال كه آیا انتساب دروغ به رئيس دستگاه دیپلماسی کشور آن هم در شرایطی که نقش ایران در معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد تأکید دوست و دشمن قرار گرفته، بر اساس وظایف نمایندگی انجام می‌شود، گفت: «در شرایط پیچیده منطقه و بحث فنی و کارشناسی برجام برخی در کشور آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و با انتساب دروغ‌های عجیب‌ و غریب به وزیر امور خارجه به تضعیف ایران می‌پردازند و این در حالی است که بیان چنین اظهاراتی چه از روی بی‌اطلاعی و چه از روی غرض‌ورزی نتیجه‌ای جز آسیب‌زدن به منافع ملی ندارد.»

او همچنین با تأكيد بر اين كه «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید نسبت به انتشار مخدوش و غلط سخنان وزیر امور خارجه در جلسه محرمانه واکنش نشان دهد.»، گفت: «هيأت نظارت بر رفتار نمایندگان اگر بالاخره بررسی موضوع توییت یک نماینده را به پایان برد، در این موارد نیز ورود کند تا نشان دهد به دنبال انجام وظایف ذاتی خویش است.»

اظهارات عضو غايب كميسيون در جلسه روز دوشنبه در حالی تكذيب شد كه خود كريمي‌ قدوسي در پاسخ به ايلنا گفته با استناد به فايل صوتي جلسه، اقدام به توزيع برگه‌اي ميان خبرنگاران منتقد دولت كرده است. برگه‌ای كه ادعا شد محتوای آن اظهارات محمدجواد ظریف در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است.

دروغ مي‌گوييد

اين نخستين‌ بار نيست كه كريمي‌ قدوسي به نمايندگي از همفكران خود در مجلس سعي مي‌كند ظريف، تيم ديپلماسي دولت و به‌ طور‌ كلي دولت يازدهم را متهم كند. او پيشتر نيز اقداماتي از اين‌ دست داشت. بارزترين نمونه اين‌ گونه اظهارات او همان گفت‌وگو با كيهان بعد از يك جلسه محرمانه در كميسيون امنيت ملي بود كه موجب شد كيهان از قول ظريف تيتر بزند «مكالمه روحاني با اوباما و ديدار طولاني من با جان‌ كري نا‌به‌جا بود»؛ تيتري كه ظريف را راهي بيمارستان كرد و باعث شد در صفحه فيس‌بوك خود گلايه كند و بنويسد: «باعث تأسف است که یک‌ونیم ساعت بحث جدی، صمیمانه و خصوصی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که صراحتا توافق شده بود محرمانه و غیر قابل‌ نقل خواهد ماند، در چند جمله خلاصه شد که هیچ ارتباطی با بحث مفصل من نداشت و به مطبوعات درز داده شد... سخنگوی وزارت امور خارجه مطلب را تکذیب کرد ولی من درس مهمی را آموختم. دوستان عزیزی که مطالب جلسه محرمانه را بدون توجه به محتوای مطلب به سلیقه خود به بیرون منعکس کردند، من‌بعد تنها توقع اظهارنظر رسمی در جلسات علنی از بنده داشته باشند.»

نمونه‌ ديگر از اين‌ گونه اقدامات كريمي‌ قدوسي آن وقتي بود كه ظريف بعد از تفاهم سوئیس (فروردين ٩٤) به کمیسیون امنیت ملی رفت تا گزارشی از آخرین دور مذاکرات هسته‎ای ارائه دهد و با جواد کریمی‌ قدوسی درگيري لفظي پيدا كرد. جبار کوچکی‌نژاد اين درگيري لفظي را اين‌ طور تعريف كرده بود كه «کریمی‌ قدوسی به آقای ظریف گفت حضرت آقا به شما تذکر داده است ولی آقای ظریف به آقای کریمی‌ قدوسی گفت شما دروغ می‌گویید. به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و آقا به من تذکر ندادند.»

وجه مشترك آن درگيري لفظي و اقدام ديروز كريمي‌ قدوسي آنجاست كه هر بار درباره جلساتي افشاگري مي‌كند كه در آن حضور نداشته است. ظريف در آن جلسه منتهي به درگيري لفظي به كريمي‌ قدوسي و در پاسخ به اين ادعا كه از مقام معظم رهبري تذكر گرفته است، گفته بود: «شما در آن جلسه حضور نداشتید و چگونه وقتی در آن حاضر نبودید، می‌توانید اين‌ قدر راحت دروغ بگویید؟» كريمي‌ قدوسي آن دفعه نيز در پاسخ به ظریف گفته بود: «من در آن جلسه نبودم اما شنیده‌ام که چه گذشته است.»

ادعاهاي تكراری

كريمي‌ قدوسي كه با انتقادات تند خود به مذاكرات هسته‌اي و دولت در مجلس نهم خيلي مورد توجه قرار گرفت، مخالفت‌هاي خود با دولت يازدهم را از همان خرداد ٩٢ و همزمان با افزايش رأي روحاني در نظرسنجي‌ها شروع كرد و خواستار رد صلاحيت او شد. بعد از روي‌ كار آمدن دولت تدبير و اميد نيز از پرچم‌داران مخالفت با سياست خارجي دولت شد. حتي يك بار در نطق ميان‌دستور خود و بدون ارائه سند و مدرك مدعي شد كه روحاني در رساله دکترای خود در دانشگاه گلاسکو «اطلاعات محرمانه فقهی را به انگلیسی‌ها داده است.» يك بار ديگر نيز سخنراني روحاني درباره وظايف پليس در راستاي اجراي اسلام را بهانه كرده و اصرار داشت كه «روحانی اگر حرف خود را پس نگیرد و در محضر علما و شهدا استغفار نکند و از مردم عذرخواهی نکند، همان اتفاقاتی که در گذشته اسلام بر سر پیشینیان آورد، بر سر او می‌آورد.»

كريمي‌ قدوسي از ابتداي مذاكرات هسته‌اي تاكنون بارها و بارها از تريبون‌ مجلس استفاده كرده و بر دستگاه ديپلماسي دولت تاخته است. اظهارات و ادعاهايي تكراري كه ديگر صبر و حوصله ظريف را سر آورده؛ چنان كه همين چند ماه قبل (مهر ٩٥) وقتي به مجلس رفته بود تا يكي از سؤالات كريمي‌ قدوسي (سؤال درباره دليل جابه‌جايي حسين اميرعبداللهيان) پاسخ دهد، گفت: «به شما اجازه نمی‌دهم دروغ بگویید و به اعضای وزارت خارجه تهمت بزنید. شما چگونه به خود جرات می‌دهید دروغ بگویید. برای منافع کوتاه‌نظرانه وجهه نظام را خدشه‌دار نکنید.»