اعتراض وکلای «رضا ضراب» رد شد


 وکلای «رضا ضراب» تاجر ایرانی-ترکیه‌ای که چند ماه پیش به اتهام نقض تحریم‌های ایران در آمریکا بازداشت شده بود، اعتراض کردند که دادستان در اقدامی بی‌سابقه، رضا ضراب را که بنا بر مقررات کشور خودش جرمی مرتکب نشده است را دادگاهی کرده‌اند و به همین دلیل از رئیس دادگاه خواسته بودند تا این کیفرخواست را رد کند.

«ریچارد برمان» یک قاضی منقطه «منهتن» آمریکا درخواست وکلای ضراب را رد کرد و اعلام کرد که آمریکا، به پرونده و اتهامات رضا ضراب در دادگاه رسیدگی خواهد شد.

ضراب 33 ساله اعلام بی‌گناهی کرده است و از ماه مارس بعد از دستگیری در فرودگاه «میامی» در بازداشت به سر می‌برد. وی قبلاً درخواست کرده بود که با سپردن وثیقه 50 میلیون دلاری آزاد شود، اما قاضی برمان این درخواست را رد کرد. او در حال حاضر در یک واحد آپارتمانی در منهتن در بازداشت به سر می‌برد.

وکلای ضراب پیش از این تلاش کرده بودند «ریچارد برمان» قاضی پرونده را به بهانه عدم بی‌طرفی کنار بگذارند. با این حال، سیستم قضایی آمریکا این مسئله را رد کرد.

پرونده ضراب به مسئله‌ای مهم در عرصه سیاسی در آمریکا بدل شده و علاوه بر مسئله گستره تحریم‌ها، ممکن است بر روابط واشنگتن-آنکارا هم اثرگذار باشد.

بنا بر گزارش شبکه «بی بی سی»، جلسه بعدی دادگاه ضراب قرار است 23 ژانویه 2017 (4 بهمن) برگزار شود.

ضراب متهم است که از طریق یک شبکه بانکی در ترکیه و امارات، به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران کمک کرده و همچنین تلاش داشته بانک‌های آمریکایی را وادار به معاملاتی کند که یک طرف این معاملات در ایران است.

برمان در یک حکم مکتوب اعلام کرد که دادستان‌ها به اندازه کافی در خصوص اتهامات ضراب توضیح داده‌اند و در خصوص ارتباط وی به آمریکا توضیح کافی داده‌اند که این ارتباط به اندازه‌ای هست که شرایط را برای تشکیل دادگاه ضراب در نیویورک ممکن می‌سازد.

برمان ادامه داد: «دادگاه پی برده است که اتهامات به درستی تأکید می‌کند که ضراب و همدستان وی قصد داشتند، بانک‌های آمریکا را قربانی کنند و آنها را در معرض خسارات بالقوه یا واقعی قرار دهند».

ضراب در سال 2013 در یک پرونده فساد دولت ترکیه دستگیر شد و همچنان بر بی‌گناهی خود تأکید کرد و از اتهامات تبرئه شد.