اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس افشا کرد:
تحلیل هیلاری کلینتون از چرایی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری در سال 92


 تنها یک ماه بعد از تماس تلفنی باراک اوباما با حسن روحانی بعد از انتخابش به عنوان رییس جمهور در ایران، هیلاری کلینتون که در آن زمان بر مسند وزارت امور خارجه آمریکا نشسته بود، در محافل خصوص هشدار داده بود که حسن روحانی که خود را رئیس جمهوری معتدل میداند، تنها به این دلیل انتخاب شده که رهبری در ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وی اجازه پیروزی در انتخابات را داده اند.

بر اساس اسنادی که اخیرا توسط ویکی لیکس منتشر شده است، هیلاری کلینتون در 28 اکتبر سال 2013 به مقامات بنیاد اتحادیه یهودیان شیکاگو گفته است: من معتقدم که به روحانی از سوی دو منبع قدرت در ایران اجازه داده شده تا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، رهبری در ایران و روحانیون وابسته به سپاه پاسداران ... بخشی از این موضوع به این خاطر است که تحریم ها تاثیرات مخربی بر اقتصاد ایران گذاشته است.

وی ادامه داده است: من فکر نمیکنم هیچ کس همانند رهبران ایران در مورد انگیزه ها دچار وهم و خیال باطل باشد. آنچه آنها در واقع خواهان انجام آن هستند این است که تحریم ها برداشته شود و در قبال این برداشته شدن تحریم ها تا جایی که ممکن است امتیازات اندکی بدهند.

تحلیل هیلاری کلینتون از چرایی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری در سال 92

این سخنان به واقع بیانگر دیدگاه های توهمی هیلاری کلینتون در رابطه با ایران و ناشی از عدم شناخت کافی وی در مورد روندهای سیاسی و تحولات درونی ایران است. پیش از این نیز اسناد ویکی لیکس به خوبی دیدگاه های هیلاری کلینتون درباره توافق هسته ای با ایران را نشان داده بود.

همچنین بدبینی و توهم هیلاری کلینتون در باره روحانی بیش بیانگر یک اختلاف شدید میان تفکرات وی و تفکرات باراک اوباما و دولت وی و تلاش های آنها برای به تصویر کشیدن روحانی به عنوان یک نیروی سیاسی معتدل در ایران است. برای مثال بعد از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور در ژوئن 2013 میلادی وزارت خزانه داری آمریکا روند تحریم و اضافه کردن نام افرادی که برای دور زدن تحریمهای ایران تلاش میکردند به لیست سیاه را متوقف ساخت.

همچنین در سال 2015 دولت اوباما با طرح کنگره برای بازرسی و بازجویی مضاعف از توریست هایی که پیش از این سفری به ایران داشته اند، مخالفت کرد و استدلال وی آن بود که این طرح منجر به تضعیف نیروهای معتدل در ایران میشود.

این دیدگاه توهمی کلینتون چنانچه گفته شد تنها محدود به موضوعات و مسائل سیاسی داخل ایران نیز نمیشود و در رابطه با وضعیت سیاست خارجی که خود وی زمانی مسئولیت مدیریت آن را در کاخ سفید بر عهده داشت هم صادق است. برای مثال آخرین اسناد افشا شده از سوی ویکی لیکس نشان دهنده بدبینی مضاعف کلینتون به برنامه هسته ای ایران و نزدیکی بیش از حد وی به رژیم اسرائیل است.

در ایمیل رد و بدل شده ای بین استوارت آیزنشتات یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه در دوره بیل کلینتون و مشاور ارشد امنیت ملی هیلاری کلینتون جیک سولیوان، آیزنشتات اعتراف کرده است که مقامات اسرائیلی به وی گفته اند نخست وزیر اسرائیل – بنیامین نتانیاهو – روابط بسیار خوبی با هیلاری کلینتون دارد و کار کردن با وی بسیار راحت است و همچنین وی به شکل غریزی بیش از کاخ سفید به همکاری با اسرائیل تمایل دارد.

در نتیجه میتوان به خوبی درک کرد که صرف نظر از عدم شناخت کلینتون نسبت به مسائل داخلی در ایران، بخش مهمی از توهم وی در رابطه با ایران برآمده از همین نزدیکی نگاه و روابط حسن خود با سران رژیم اسرائیل است و سخنان وی روی و عبارت دیگری از سخنان مقامات این رژیم است.