رایزنی سفیر کشورمان با مقام‌های هندی برای جلوگیری از اخراج دانشجویان ایرانی
خطر اخراج دانشجویان ایرانی از هند

سفارت ایران در دهلی‌نو در حال رایزنی با مقام‌های هندی برای حل مشکل دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی ایرانی است.

حسن نوریان، سرکنسول ایران در حیدرآباد در رابطه با انتشار خبری مبنی بر این که ️طبق حکم دیوان عالی هند تمام دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی و برخی دانشگاه‌های خاص باید آزمون سراسری ورودی در هند را گذرانده باشند و به این ترتیب ده‌ها دانشجوی ایرانی در این کشور با احتمال اخراج مواجه می‌شوند، گفت: سفارت کشورمان در دهلی در حال رایزنی با مقام‌های سیاسی و مسوولان وزارت بهداشت هند برای حل مشکل دانشجویان کشورمان هستند.

او با اشاره به گزارش منتشر شده در روزنامه ایندین اکسپرس در تاریخ ۱۰ اکتبر خاطرنشان کرد: در این گزارش گفته شده است که سرنوشت دانشجویان خارجی برای دوره‌های پزشکی عمومی و دندانپزشکی در سال تحصیلی ۲۰۱۷ - ۲۰۱۶ نامعلوم است.

وی ادامه داد: این روزنامه به این موضوع اشاره کرده است که از سوی دانشگاه و کالج‌های هند به دانشجویان خارجی از جمله کلمبو، نپال، مالدیو و... با وجود این که در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند، اعلام شد که باید تا هفته آینده کالج و کلاس خود را ترک کنند.  
سرکنسول کشورمان در حیدرآباد با اشاره به این که گفته می‌شود، موضوع تحصیل خارجی‌ها و شرکت در آزمون NEET در مکاتبات مراجع قانونی هند اصلا قید نشده است، گفت: طبق گزارش ایندین اکسپرس در این مکاتبات فقط به دانشجویان هندی و دانشجویان هندی مقیم خارج از کشور اشاره شده و همین سکوت بخشنامه‌ای باعث ایجاد سردرگمی و بلاتکلیفی برای دانشجویان خارجی شده است.  
نوریان با تاکید بر این که دولت هند کسی را اخراج نکرده است گفت: آن‌ها فقط تقاضای داوطلبان خارجی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی و پزشکی عمومی در سال تحصیلی جدید ٢٠١٦ را رد کرده‌اند و در حال حاضر هم ٢٠٠٠ دانشجوی ایرانی در کالج‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی راجیو گاندی بنگلور  که قبل از سال ٢٠١٦ پذیرش گرفته بودند مشغول تحصیل هستند.
او ادامه داد: این دانشگاه هم مشکلات متعددی داشت و وزارت بهداشت ایران آن را از فهرست دانشگاه‌های مورد تایید خارج کرد.            
نوریان تاکید کرد: در سال جاری تحصیلی تعداد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی هم با همین مشکل مواجه شده‌اند. در همین راستا به نظر می‌رسد که تاسیس دانشکده‌های دندانپزشکی و داروسازی توسط  بخش خصوصی در داخل کشورمان برای جلوگیری از خروج منابع ارزی کشور ضروری بوده و می‌تواند جلوی از بین رفتن وقت و هزینه دانشجویان ایرانی را بگیرد.

سرکنسول کشورمان در حیدرآباد در توصیه به دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند یا قصد عزیمت دارند، گفت: قبل از اقدام به پرداخت هر گونه وجهی به موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور و یا واسطه‌هایی که مدعی اخذ پذیرش هستند، حتما با رایزن علمی و یا کارشناسان امور دانشجویی سفارت و سرکنسولگری‌ها تماس گرفته و از اعتبار دانشگاه و نحوه پذیرش و مبلغ واقعی شهریه اطمینان حاصل کنید.
نوریان هم‌چنین از پیگیری‌های سفیر کشومان در هند خبر داد و افزود: آقای انصاری، سفیر ایران در دهلی‌نو با مقامات سیاسی و مسوولان وزارت بهداشت هند ملاقات‌هایی داشته و کماکان در تلاش برای حل مشکل دانشجویان کشورمان است.