نماینده شیراز:
حکم عادلانه برای سعید مرتضوی اراده سیاسی می‌خواهد

مسعود رضایی، با اشاره به انتشار نامه عذرخواهی سعید مرتضوی درمورد حوادث کهریزک که منجر به فوت سه‌نفر از بازداشت‌شدگان حوادث سال ۸۸ شد، اعلام کرد: به‌لحاظ حقوقی هنگامی که یک متهم جرمی را بپذیرد، درواقع به‌نوعی برای پاسخگویی و جبران خسارت‌های مادی و معنوی اعلام آمادگی کرده است.

او گفت: درصورتی که این جبران خسارت، سیاسی باشد باید عذرخواهی کند و درصورتی که درپی فعل خطایی که از این فرد سر زده، شاکی یا شاکیان دچار لطمه‌های مادی شده باشند، متهم باید نسبت به جبران این خسارت‌های مادی اقدام کند.

دادگاه می‌تواند عذرخواهی مرتضوی را مستند حکم خود قرار دهد

نماینده حقوقدان مردم شیراز در مجلس دهم خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در خصوص این نامه که مربوط به حوادثی است که حدود ۷ سال از وقوع آن می‌گذرد، این است که هیچ جرمی مشمول گذر زمان نمی‌شود و هر زمان جرمی به‌واسطه اقرار، شهادت شهود یا عوامل دیگر به اثبات برسد، بلافاصله قابل پیگرد قانونی است و دادگاه صالحه می‌تواند همین مسئله را مستند حکم خود قرار دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم یادآور شد: با این حال، مهم این است که تا چه میزان اراده برخورد قاطع و انجام وظیفه در قبال این جرائم نزد دادگاه وجود دارد.

هر زمان که جرمی به اثبات برسد، بلافاصله قابل‌پیگرد است

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که باتوجه به صدور احکام سنگین حبس و حصر برای برخی از اصلاح‌طلبان به دلیل مدعیاتی که امروز توسط مرتضوی مورد پذیرش قرار گرفته، آیا امکان جبران خسارت وجود خواهد داشت، یادآور شد: به هر حال، امکان حقوقی پیگرد قانونی این مسئله وجود دارد و هر زمان که جرمی به اثبات برسد، بلافاصله قابل پیگرد است و اثراتش به گذشته نیز رسوخ خواهد یافت.

صدور حکم عادلانه درباره مرتضوی نیاز به اراده سیاسی و حاکمیتی دارد

رضایی تصریح کرد: با این حال، از آن‌جا که جنبه سیاسی این پرونده بر جنبه حقوقی آن می‌چربد، باید منتظر بمانیم و ببینیم که اراده سیاسی و حاکمیتی تا چه میزان بر رسیدگی این پرونده قرار گرفته تا حکمی عادلانه صادر شود، چرا که صدور حکم عادلانه درباره مرتضوی نیاز به اراده سیاسی و حاکمیتی دارد.

مرتضوی انگیزه‌اش از نگارش نامه را صریح‌تر بیان کند

او در پاسخ به سوال دیگری درباره انگیزه‌های سیاسی مرتضوی از انتشار این پوزش‌نامه خاطرنشان کرد: از آن‌جا که آقای مرتضوی در قید حیات است، باید خودش روشن‌تر انگیزه‌های خود را بیان کند که تفسیر و تعبیر دیگران نباشد.

مرتضوی احساس می‌کند پشتوانه سیاسی‌اش تضعیف شده است

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس دهم یادآور شد: به نظر می‌رسد، مرتضوی احساس می‌کند پشتوانه‌ای که تا پیش از این از او حمایت می‌کرد، تضعیف شده و امکان دارد به این دلیل اقدام به نگارش این نامه کرده است، با این حال، بهتر آن است که خود او انگیزه‌اش از نگارش نامه را بیان کند و ابهام‌هایی که در افکار عمومی به‌وجود آمده را برطرف کند.

نگارش این نامه دال بر چرخش کامل حاکمیت نیست

او در پاسخ به سوال دیگری در این باره که فارغ از نگرش مرتضوی، آیا فضای سیاسی کشور به آن میزان تغییر کرده که شاهد تغییر نگرش به آسیب‌دیدگان و محکومان حوادث سال ۸۸ باشیم، گفت: هنوز آثار این تغییر را نمی‌بینیم و کسانی که مدعیاتی داشتند همچنان بر مشی و نگرش قبلی خود استوار هستند و این نامه را نمی‌توان به‌تنهایی دال بر چرخش کامل بدانیم.

باتوجه به عقلانیت حاکم بر نظام، باید پاسخی درخور به افکار عمومی داده شود

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم اضافه کرد: با این حال به لحاظ افکار عمومی، نگاه جامعه به این جهت حرکت می‌کند که تغییری رخ دهد و از آن‌جا که عقلانیت بر حاکمیت و نظام حاکم است، می‌تواند با توجه به افکار عمومی و گذشت زمان، از این موقعیت استفاده کند و پاسخی شایسته به خواست اذهان عمومی بدهد.

صلاح حاکمیت ایجاد تغییر در قبال مسائل سال ۸۸ است

رضایی در پایان تصریح کرد: صلاح حاکمیت و مملکت نیز بر این استوار است که پس از گذشت چندین سال از حوادث سال ۸۸ تغییری ایجاد شود و باتوجه به انتظارهایی که مردم دارند، شایسته است این تغییرات صورت گیرد.