سخنگوی وزارت ارشاد:
موسیقی مقامی و مقاومت مجوز اجرا در مشهد را دارند


حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در سی و دومین نشست خبری خود درباره شایعه‌هایی که در خصوص پذیرش شرایط دادستانی برای برگزاری کنسرت‌ها شنیده می‌شود، گفت: شایعه امضای تفاهم‌نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادستانی در خصوص اجرای کنسرت‌های موسیقی و پذیرش شروط این نهاد مثل ضبط برنامه صحت ندارد و تاکنون هیچ تفاهم‌نامه‌ای درخصوص کیفیت برگزاری کنسرت‌ها با دادستانی امضا نشده است. خبری که در این رابطه منتشر شده است را تکذیب می‌کنیم.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: البته عدم پذیرش برخی شروط دادستانی به معنای عدم همکاری و هماهنگی میان وزارت ارشاد و این نهاد نیست و ما در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری خود به همکاری و همیاری مسئولان محترم قضایی و نیروهای انتظامی نیاز داریم. انشاءالله این مشکلات حل و فصل می‌شود اما همچنان صدور مجوز و نظارت محتوا برعهده وزارت ارشاد خواهد بود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد سپس با اشاره به اصلاح آیین‌نامه ماده 20 قانون اجرایی اماکن عمومی یادآور شد: خوشبختانه در آیین‌نامه اجرایی جدید وظایف نیروهای انتظامی و تامینی به صورت شفاف‌تر و عملی‌تر بیان شده است. امیدواریم بتوانیم با هماهنگی بیشتر با مسئولان قضایی نیز به چنین نتایج روشنی دست یابیم. انتظار داریم تمامی دستگاه‌ها به تکالیف خود عمل کنند و ما همچنان نیازمند همکاری مسئولان قضایی و انتظامی هستیم. وظیفه نظارت بر محتوای اجراها نیز برعهده وزارت ارشاد است و اجازه نمی‌دهیم فضای سالم فرهنگی کشور دستخوش آسیب‌های اخلاقی شود.

نوش‌آبادی سپس در پاسخ به سوالی درباره موضع‌گیری دولت و وزارت ارشاد در قبال توهین‌ها و بی‌ادبی‌هایی که برخی رسانه‌ها نسبت به شخص رئیس جمهور منتشر می‌کنند، گفت: متاسفانه شاهد هستیم برخی عبارات و الفاظ رکیک که حتی می‌تواند بار مجرمانه نیز داشته باشد در برخی رسانه‌ها به کار برده می‌شود. گاهی حتی توهین به اشخاص جنبه جرم عمومی پیدا می‌کند و مدعی‌العموم می‌تواند نسبت به شخص خاطی اعلام جرم کند به عنوان مثال وقتی افترایی به رئیس‌جمهور زده می‌شود متهم می‌تواند تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد البته برخی می‌گویند پیگیری این مساله نیاز به داشتن شاکی خصوصی دارد.

وی ادامه داد: فارغ از تمام این مسائل نباید اجازه بدهیم بی‌اخلاقی‌ها در جامعه ما نهادینه شود چون فرهنگ عمومی کشور لطمه می‌بیند فضای تهمت و افترا یک سم برای جامعه است که آفتی جبران‌ناپذیر به حساب می‌آید.

معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام کرد: اگر این تهمت‌ها به رئیس جمهور ادامه پیدا کند براساس قانون مجازات اسلامی علیه متخلفان اقامه دعوا می‌شود.

او همچنین تاکید کرد: نباید اجازه بدهیم حقوق عمومی مورد تعرض قرار بگیرد. برخی نمی‌خواهند بپذیرند رئیس‌جمهور پس از رهبری عالی‌رتبه‌ترین مقام کشور است. اصل 113 قانون اساسی صراحتا تصریح کرده و شورای نگهبان هم نظر تفضیلی در این‌باره دارد که می‌گوید باتوجه به این اصل رئیس‌جمهور حق اخطار و تذکر در چنین مواردی را دارد و این مساله منافاتی با اصل 156 قانون اساسی که نظارت بر حسن اجرای قوانین را جزو اختیارات می‌داند؛ ندارد البته خود رئیس‌جمهور شخصا تمایلی به پیگیری حقوقی این تهمت‌ها ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی ممنوع‌التصویر بودن جهانگیر و باران کوثری گفت: ممنوع‌التصویر بودن آقای کوثری و دخترشان ارتباطی با وزارت ارشاد ندارد و مساله باید از مسئولان صداوسیما پرسیده شود. سازمان صداوسیما ضوابط و قوانین خاص خودش را دارد که براساس آن اقدام می‌کند. به عبارت دیگر تاکنون هیچ حکم ممنوع‌التصویری برای این افراد از سوی وزارت ارشاد صادر نشده است.

نوش‌آبادی درباره برنامه‌های درنظر گرفته شده برای روز ملی صنعت چاپ نیز بیان کرد: صنعت چاپ و نشر از صنایع زیربنایی و از بخش‌های مهم و تاثیرگذار فرهنگ محسوب می‌شود. اصولا شاخص‌های رشد فرهنگی را براساس کیفیت و توسعه صنعت چاپ و نشر می‌سنجند. ما اذعان داریم که باید توجه بنیادینی به این صنعت شود و سرمایه‌گذاری‌ها را بیشتر کنند تا هم دغدغه‌های این بخش کم شود و هم فعالان این عرصه با دلگرمی بیشتری به کار ادامه دهند. شکی نیست که صنعت چاپ ما در قیاس با معیارهای جهانی فرسوده است و سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی لازم برای این صنعت نداشته‌ایم. همین امروز صبح نشست خبری شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ برگزار شد و وزارت ارشاد هم از زحمات تمام کسانی که با بیشترین فشارها و کمترین امکانات چرخ‌های این صنعت را سرپا نگه داشتند، تشکر می‌کند.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ارشاد اضافه کرد: رسیدن به نقطه مطلوب برای صنعت چاپ تنها وابسته به اقدامات وزارت ارشاد نیست و نهادها و ارگان‌های صنعتی ازجمله وزارت صنعت و معدن نیز باید در این مسیر با ما همکاری کنند تا این صنعت مظلوم به نقطه مطلوب نزدیک شود.

او با اشاره به افزایش 50 درصدی بودجه سنواتی برای هنرهای نمایشی و تئاتر متذکر شد: خوشبختانه امسال اعتبارات قابل توجهی به بخش تئاتر اختصاص یافته و بودجه هنرهای نمایشی تا 50 درصد افزایش داشته. دولت و مجلس در بودجه‌بندی اهتمام جدی داشتند تا این افزایش اعتبارت محقق شود. در دو سه سال اخیر نیز تحولات جدی‌ای در هنرهای نمایشی را شاهد هستیم که منجر به بهبود شرایط سخت‌افزاری و سالن‌های اجرا شده است. اصولا با پیگیری معاونت هنری و شخص آقای جنتی افزایش بودجه برای هنرهای نمایشی محقق شد که نشان از اهمیت دادن ویژه به این هنر مادر است. همچنین در این چند سال شاهد حضور پررنگ‌تر مسئولین و مقامات در سالن‌های اجرا هستیم. البته اینکه تاکنون بودجه کاملا در اختیار نهادهای مرتبط قرار نگرفته به معنی عدم تامین این مبلغ نیست به‌طور معمول تخصیص بودجه و اعتبارات در طول سال با کندی صورت می‌گیرد اما ما امیدواریم این افزایش بودجه شرایط را بهتر کند. هرچند می‌دانیم این مبلغ نیز پاسخگوی تمام نیازها نیست.

نوش‌آبادی درباره سرانجام آغاز فاز دوم بازسازی تئاترشهر نیز گفت: از سال گذشته مرمت و بازسازی سالن‌های اصلی تئاتر در دستور کار قرار گرفته است. بازسازی تئاترشهر نیز با اعتباری بیش از 20 میلیارد تومان آغاز شد که می‌دانیم کافی نبوده است. سالن اصلی این مجموعه در حال حاضر در حال مطالعه برای نوسازی است و امیدواریم فاز دوم که سالن اصلی این ساختمان را پوشش می‌دهد؛ به زودی نهایی شود و نگرانی اهالی تئاتر درباره سرانجام این مکان تاریخی مرتفع گردد.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ارشاد همچنین درباره موضع این وزارتخانه نسبت به قرار گرفتن در لیست FATF که به تعبیر برخی‌ منجر به خودتحریمی می‌شود، اظهار داشت: بحث‌های FATF یک بحث حقوقی و اقتصادی است که باید از طرف افراد ذیصلاح پیگیری و دنبال شود. در همین رابطه نظرات مختلفی وجود دارد که آیا پیوستن ما به این پروتکل به صلاح است یا خیر؟ تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه نیز برعهده مسئولان مربوطه است. در کل می‌توان گفت بحث تحریم‌ها براساس توافق هسته‌ای باید از بین برود و انتظار داریم بعد از برجام فضایی آزادتر در رابطه با تعامل با سایر کشورها داشته باشیم. در همین مسیر توسعه رایزنی فرهنگی با سایر کشورها و افزایش رفت‌وآمد هنرمندان و اهالی فرهنگی ما به جشنواره‌های خارجی یکی از اقداماتی است که انجام داده‌ایم. البته بدعهدی‌های طرف مقابل و کارشکنی‌هایی که وجود داشته و دارد؛ شاید در مواردی ما را از رسیدن به نقطه مطلوب دور کرده باشد اما بخش فرهنگ و هنر از هر روزنه و فرصتی استفاده می‌کند تا تعاملات با دنیا را بیشتر کند.

وی افزود: بسیاری از مخالفان و معاندان ما تمایل به برقراری رابطه و حضور هنرمندان و آثارمان در جشنواره‌های خارجی ندارند چون آثار و فیلم‌های ما هرگاه در جشنواره‌ای شرکت کرده بیشترین جوایز را به خود اختصاص داده است پس طبیعی است که کشورهای معاند و مخصوصا صهیونیست‌ها از این مساله ناراضی باشند و سنگ‌اندازی کنند اما ما کار خود را با قوت ادامه می‌دهیم و مسئولین هم برای باز کردن راه‌های ارتباطی بیشتر تلاش خواهند کرد.

نوش‌‌آبادی سپس در پاسخ به سوالی درباره شرایط حضور فیلم 50 کیلو آلبالو در شبکه نمایش خانگی تصریح کرد: هر فیلمی که از شورای اکران مجوز دریافت کرده باشد به صرف نمایش در سینماها نمی‌تواند بدون مجوز بعدی به شبکه نمایش خانگی نیز وارد شود. تهیه‌کنندگان می‌دانند بعد از پایان نمایش فیلم در سینما چنانچه مایل هستند اثرشان در شبکه نمایش خانگی نیز به نمایش دربیاید؛ باید به صورت جداگانه درخواست مجوز کنند.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ارشاد درباره چرایی عدم برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت در دو سال اخیر گفت: مطمئنا وقتی پای مقاومت در میان باشد هر جشنواره‌ای چه تئاتر چه موسیقی و چه فیلم مورد حمایت ما قرار دارد. اصولا دولت به تمام حوزه‌ها به ویژه حوزه مقاومت توجه جدی دارد و این سال‌ها جشنواره‌های متعددی در این حوزه برگزار شده است و حتی در جشنواره‌های مردمی و استانی شرکت کردیم و حضورمان نیز با مساعدت و همکاری همراه بوده است. ممکن است در این میان برخی جشنواره‌های مردمی به اتکای منابع و درآمدهای مردمی بدون درخواست از دولت به اجرا دربیایند. این مساله یک حسن برای جشنواره‌ها به شمار می‌آید و باید مورد تقدیر قرار بگیرد. بنابراین بحث بی‌توجهی به جشنواره‌های موسیقی مقاومت نیست منتهی موسیقی این روزها به شدت در کشور چالش‌برانگیز شده و برخی نام موسیقی را تنها مترادف مطربی و ولنگاری می‌دانند هر چند همان‌هایی که تاکید داشتند بر عدم برگزاری کنسرت‌های موسیقی؛ خودشان اذعان داشتند که موسیقی را قبول دارند و به برخی از انواع آن گوش می‌دهند. هرچه هست که ما خودمان را موظف به حمایت از جشنواره‌های مقاومت می‌دانیم.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره موضع وزارت ارشاد در قبال فیلترینگ چندین سایت، خبرگزاری و پایگاه خبری و اینکه آیا این مساله در تناقض با تاکیدات دولت در مورد دسترسی آزاد به اطلاعات قرار نمی‌گیرد، بیان کرد: احکامی که دیروز از طرف کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمان به دست این سایت‌ها رسیده و مشخصا تصمیم این کارگروه و نه ارشاد و نه هیئت نظارت بوده است. در واقع کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بعد از دریافت حکمی از مقام قضایی و دادستانی تنها این حکم را به استناد ماده 23 قانون جرایم رایانه‌ای به آنها ابلاغ کرده است. براساس قانون جرایم رایانه‌ای برخی اقدامات مثل دسترسی غیرمجاز به داده‌های امنیتی و حفاظت شده، شنود غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی، جاسوسی داده‌های سری که افشای آنها به امنیت کشور یا منابع ملی لطمه می‌زند جرم است و احتمالا هم مقام قضایی با استناد به همین موارد حکم مذکور را به کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ابلاغ کرده است.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره آخرین اصلاحات انجام شده در لایحه جامع رسانه‌های همگانی نیز یادآور شد: اصلاح قانون مطبوعات نیازمند تصویب مجلس است در لایحه جامع رسانه‌های همگانی که به صورت دقیق و کارشناسی شده و با دریافت نظرات و آرای اهالی حقوق و رسانه تنظیم شده در آستانه تصویب در دولت قرار دارد تا نهایتا به مجلس ارائه شود. این لایحه در واقع اصلاح آیین‌نامه اجرایی بخشی از قانون مطبوعات محسوب می‌شود و دولت براساس قانون اساسی اختیار ارائه چنین لوایحی را دارد.

او در ادامه مجدد به بحث همکاری وزارت ارشاد و نیروهای قضایی و انتظامی در امر برگزاری کنسرت‌ها بازگشت و گفت: همکاری و تعامل بین وزارت ارشاد و نیروهای قضایی و انتظامی در برگزاری کنسرت‌ها طی این سه سال نیز وجود داشته و مساله‌ای نیست که امروز به سراغش رفته‌ باشیم. منتهی برخی شروط یا اظهارنظرهای شخصی وجود داشت که باید حل و فصل می‌شد و به یک جمع‌بندی نهایی در این باره می‌رسیدیم. در بحث صدور مجوز و نظارت بر محتوای کنسرت‌ها نه اجازه صدور مجوز به نهاد دیگر را می‌دهیم و نه اجازه نظارت به محتوای برنامه‌ها را. سایر دستگاه‌ها باید به تناسب جایگاهی که دستگاه‌ها برای آنها تعیین کرده با ما همکاری کنند. البته لغو برنامه‌های عمومی نسبت به تعدادی اجرا می‌شود زیاد نیست اما همین تعداد اندک نیز در افکار عمومی تاثیر منفی می‌گذارد و امیدواریم دیگر شاهد پایان دادن به این بحث که وقت و انرژی بالاترین مقام رسمی از رئیس جمهور تا مقامات مذهبی را گرفته است، باشیم.

وی افزود: اظهارات وزیر درباره عدم برگزاری کنسرت در مشهد به هیچ وجه عقب‌نشینی نیست بلکه تنها درنظر داشتن مصلحت سیاسی، دینی و امنیتی است نه کوتاه آمدن و نقض قانون. طی این 11 سال نیز تنها موسیقی مقامی و مقاومت در مشهد برگزار می‌شده و حتی با موسیقی سنتی نیز مثل موسیقی پاپ رفتار شده است.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان در فرم‌های مرتبط با سرشماری نفوس و مسکن آبان‌ماه سوالاتی برای درآوردن سرانه مطالعه کشور قرار داد و اینکه اصولا چرا بسیاری از نهادها و دستگاه‌های فرهنگی هنری هیچ آماری از بازدهی‌های اقتصادی خود منتشر نمی‌کنند، گفت: یکی از مشکلات ما درباره آمارگیری از سرانه مطالعه نبود یک رویکرد مشخص در جمع‌آوری داده‌هاست. به همین دلیل معمولا ناچار می‌شویم معدلی از تمام آمارهای موجود بگیریم که مطئمنا چندان به واقعیت نزدیک نخواهد بود. قطعا داشتن یک آمار دقیق می‌تواند در بحث سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بسیار کمک کند و سرشماری نفوس و مسکن شاید بتواند بستر مناسبی برای این آمار باشد البته محتوای فرم و سوالات را نمی‌دانم ولی اگر بتوان سوالاتی برای آمارگیری سرانه مطالعه در آن گنجاند ایده خوبی است و حتی اگر لازم باشد پیشنهادهای خاصی نیز از طرف ما به نهادهای مربوطه ارسال می‌شود. در خصوص آمارهای بازدهی اقتصادی نهادهای فرهنگی هنری نیز قطعا این آمارها وجود و ثبت و ضبط می‌شود چراکه باید به سازمان‌های نظارتی و مقامات بالاتر پاسخگویی شود. این آمار فقط منتشر نمی‌شوند ولی ثبت و نگهداری یکی از مهم‌ترین برنامه‌‌هاست.

معاون پارلمانی وزارت ارشاد برای چندین هفته متوالی بازهم اظهارات خود درباره واگذاری ممیزی کتاب به ناشران را تکرار و بیان کرد: قانون ممیزی کتاب هیچ تغییری نکرده است بلکه در تلاشیم با تفویض اختیار صدور مجوز به استان‌ها و برخی ناشران شرایط را برای اهل قلم و صنعت نشر تسهیل کنیم. در هر دو بخش نیز افراد شایسته بعد از تایید شدن از سوی وزارت ارشاد می‌توانند به عنوان یک ممیز شروع به کار کنند. ناشران هم در صورتی که حرفه‌ای بدون تخلف و دارای هیئت علمی باشند، می‌توانند درخواست دریافت تفویض اختیار صدور مجوز را داشته باشند. این مساله نه دور زدن ممیزی است و نه نقد آن. تاکنون هم تنها تعداد معدودی از ناشران برای قبول مسئولیت ممیزی اعلام آمادگی کردند.

نوش‌آبادی سپس ابزار امیدواری کرد که مساله به وجود آمده برای فیلم رستاخیر از قالب یک پرونده حقوقی قضایی خارج شده و مجدد در حوزه فرهنگ قرار بگیرد.

او در همین رابطه افزود: مجدد تاکید می‌کنیم کلیت فیلم از نظر وزارت ارشاد مورد تایید است و حتی مجوز ساخت و نمایش نیز گرفته است. مساله فقط به نمایش چهره حضرت عباس (ع) در برخی صحنه‌ها برمی‌گردد که براساس برخی فتواها حرمت شرعی دارد. نهایتا نیز به دلیل احترام به نظر مراجع عظام اکران فیلم فعلا متوقف است اما در صورت اصلاح حتی همین محرم می‌تواند روی پرده برود. رستاخیز فیلمی بود که شخص وزیر ارشاد برای به ثمر رساندن آن و همین‌طور جذب سرمایه برایش بسیار تلاش کرد. متاسفانه تاکنون اصلاحیه‌های پیشنهاد شده از طرف عوامل فیلم مورد قبول قرار نگرفته و حتی علیه وزارت ارشاد شکایت و ا علام خسارت کرده‌اند منتهی بحث خسارت زمانی می‌تواند مطرح شود که یک فیلم به‌صورت قطعی توقیف شده و امکان نمایش آن وجود نداشته باشد اما در مورد فیلم رستاخیر با چند اصلاح کوچک شرایط نمایش فراهم می‌شود. پس چنین شکایتی جایی ندارد. واقعا انتظار نداشتیم که موضوع به بحث قضایی و کیفری ورود پیدا کند و امیدواریم مجدد عوامل فیلم را به حوزه فرهنگی بازگردانند.

معاون پارلمانی حقوقی وزارت ارشاد همچنین با اذعان به کاهش تولید فیلم‌هایی که با نام پروژه فیلم فاخر در کشور ساخته می‌شد،‌ گفت: قبول داریم که تولید فیلم‌های پروژه کمی کند شده و انگیزه برای تولید چنین فیلم‌هایی به دلیل نیاز به سرمایه بالا و زمان زیادی که باید صرف شود؛ کاهش داشته است. متاسفانه سرمایه‌گذاری خصوصی برای پروژه فیلم‌های فاخر بسیار کم به میدان می‌آیند و ما اعلام می‌کنیم اگر چنین سرمایه‌گذاری ورود کند؛ حاضریم همین بودجه اندک را نیز در اختیارش قرار دهیم. متاسفانه تولیدکنندگان سینما بیشتر تمایل به ساخت فیلم‌های زودبازده دارند که هم به سرعت ساخته شود و هم سریع بودجه را بازگرداند. البته با رونقی که سینمای ما امثال شاهد آن است و حتی فیلم‌های با کیفیت پایین نیز مورد استقبال قرار می‌گیرند، امیدواریم انگیزه تولیدکنندگان برای سرمایه‌گذاری در فیلم‌های فاخر افزایش پیدا کند.

نوش‌آبادی در پایان از احتمال بازگشت قریب‌الوقوع تعدادی از بازیگران پیوسته به شبکه‌های خارجی خبر داد و گفت: بسیاری از هنرمندانی که به شبکه‌های خارجی رفته‌اند در همین زمان کوتاه متوجه شدند که سرابی که ما از آن صحبت کردیم، واقعیت دارند و عزم بازگشت کرده‌اند. ما هم حرفی نداریم و صحنه برای کسانی که نادم هستند؛ مهیا است. اما باید بدانند که بازی را باخته‌اند و در این مدت هیچ منفعتی نبردند و تنها خودشان را بدنام کردند. به زودی خبرهایی می‌آید که تعدادی از این بازیگران به کشور بازمی‌گردند.