انتقاد یک حقوقدان به تفاهم وزارت ارشاد و قوه قضاییه
نعمت احمدی تاکید می‌کند حضور دوربین اهمیتی ندارد، بلکه پیامدها یا مقصود استفاده از این تکنولوژی مهم است.

وی گفت: «بدون تردید این روزها دوربین‌ها جزئی از زندگی ما شده‌اند. بنابراین حضور دوربین در روزمره و زندگی ما تبدیل به امری اجتناب ناپذیر شده است. بنابراین ما نمی‌توانیم این حقیقت را نادیده بگیریم».

احمدی در همین رابطه اضافه کرد: «حضور دوربین اجتناب ناپذیر است؛ نحوه استفاده از دوربین شرط است. هدف دوربین می‌تواند تامین امنیت یا مچ‌گیری؛ بین این دو مورد تفاوت بسیار زیادی وجود دارد».

این حقوقدان یادآور شد: «پیشگیری از جرم جزو وظایف ذاتی قوه قضاییه است اما این مسأله محل سوال خواهد بود که آیا آنها می‌توانند دامنه پیشگیری را تا حدی گسترش دهند که به مسائل خصوصی و خرد افراد نیز ورود پیدا کند».

وی معتقد است که موافقت وزارت ارشاد در حقیقت به دادستانی این مجوز را می‌دهد که هر وقت اراده کنند بتوانند این تصاویر دسترسی داشته باشند. نعمت احمدی در این باره می‌گوید: «اعلام موافقت وزارت ارشاد به دادستانی این اجازه را می‌دهد که بدون نیاز به هیچ مجوز و ذکر دلیلی تصاویر کنسرت‌ها را بازبینی کند».

این حقوق‌دان درباره تمایز این قبیل دوربین‌ها با دیگر دوربین‌های سطح شهر و مثلا معابر و بانک‌ها تاکید کرد، در بانک‌ها وقتی کسی شکایتی را طرح می‌کند دوربین‌ها بازبینی می‌شوند اما با موافقت وزارت ارشاد، حتی بدون دلیل موجه و طرح شکایتی نهادهای امنیتی به تصاویر دسترسی خواهند داشت.

وی در همین باره تاکید کرد ممکن است تصاویر دوربین‌ها به محلی رأی کشف جرم تبدیل شوند و افراد با مشاهده تصاویر به دنبال جرم باشند و این متفاوت از دوربین‌‌های بانک‌هاست که تا طرح نشدن شکایت تصاویرش قابل انتشار نیست.

احمدی درباره نتایج چنین تصمیماتی گفت: «این عمل از آن جهت نیتی نادرست دارد که در نهایت مانع از برگزاری کنسرت‌ها خواهد شد.» به عقیده وی در آینده همواره این احتمال وجود خواهد داشت که با بازبینی کنسرت‌ها در میان تماشاچیان چند نفری پیدا شوند که از نظر آنها مشکل دارند.

این حقوق‌دان مهچنین معتقد است در آینده با مستمسک قرار دادن همان چند نفر، مانع از برگزاری یک کنسرت خواهند شد.

بر اساس این گزارش، نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به چنین موضوعی نیز اشاره کرده و گفته بود: «این پیشنهادها یک نوع تأکید بر سلامت اجرای برنامه‌های موسیقی است، تا شاهد لغو کنسرت‌ها نباشیم.»

وی همچنین تأکید کرده بود: «اگر مجریان کنسرت بخواهند تعهدات خود را اجرایی نکنند، ممکن است در طول برنامه، خودمان کنسرت را لغو کنیم. کما این‌که این اتفاق افتاده و برنامه‌ای که ضوابط و معیارها را رعایت نکرده، اجازه اجرای دوباره نگرفته است».