سخنگوی‌وزارت‌خارجه:
استفاده روسیه از پایگاه‌همدان پایان‌یافت

 سخنگوی جدید وزارت‌خارجه ایران در اولین کنفرانس خبری خود گفت که استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان عجالتا پایان یافته است.

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست مطبوعاتی خود که امروز دوشنبه برگزار شد با تبریک هفته دولت و یاد شهدای دولت گفت: امیدوارم این نشست‌ها به ارتقای تعامل ما کمک کند چراکه من خود را بخشی از شما و شما را بخشی از خودمان می‌دانم. علاقه دارم از جلسات رسمی بکاهم و بر جلسات دوستانه اضافه کنم. در دستور کارم است که از سفرا در نقاط مهم برای جلسه با دوستان استفاده کنم.

وی با بیان اینکه ما کشوری چند صدایی هستیم و شاید برخی بگویند ایران در سیاست خارجی فعال نبوده است، گفت: بعد از شروع کار دولت جدید ما با توجه به مسائل گذشته با فضای بازی روبرو شدیم که البته پیشرفت مورد نظر ما را نداشته اما به معنی خوب کار نکردن ما نیست. برخی کشورها مثل عربستان تصور نمی‌کردند ما دوباره به جایگاه بهتری در دنیا بر گردیم و نگران شدند و دست به اقداماتی زدند که البته این یک توهم بود. ما به سمت هر کشوری که دست دوستی دراز کرده دست دراز کرده و به گرمی می‌فشاریم.

قاسمی در خصوص اظهارات یکی از اعضای کمیسسون قضایی مجلس در خصوص لزوم پرداخت طلب ایران از سوی آمریکا گفت: باید دید کدام طلب مطرح است. پس از انقلاب دعاوی محتلفی داشته‌ایم و بهتر است دقیق مطرح شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه درباره دستگیری افرادی که گفته می‌شود دوتابعیتی بوده‌‌اند نیز گفت: علت دستگیری آنها دو تابعیتی بودنشان نیست و مقامات قضایی علت را چیز دیگری می‌دانند. درباره دوتایعیتی برخی مقامات هم باید بگویم که این موضوع در ایران ممنوع است.

ظرفیت‌های سفر ظریف به آمریکای لاتین


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به سفر اخیر وزیر خارجه ایران به آمریکای لاتین هم اشاره کرده و در این باره گفت: روابط سیاسی انتها ندارد و می‌تواند تا مقدار زیادی پیش برود یا به دلیل برخی مسائل روند آن متوقف شود. قرابت ما با آمریکای لاتین بسیار است. تنظیم دیدار 6 کشور کار دشواری است که با استقبال طرف آمریکای لاتین انجام شد. بیش ار 80 شرکت خصوصی وزیر خارجه را همراهی می‌کنند که در راستای کمک به صادرات غیرنفتی است. هر چه پیش رویم باز هم ظرفیت این منطقه بالاست و جا دارد.

عربستان به‌دنبال سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود در یمن، سوریه و منطقه است

قاسمی در واکنش به ادعای سفیر عربستان در بغداد مبنی بر تلاش ایران برای ترور وی نیز گفت: از این حرف‌ها بخصوص از سوی عربستان زیاد زده می‌شود تا بر مشکلات و شکست‌های خود در یمن، سوریه و منطقه سرپوش بگذارد.

خبر بازداشت سفیر ژاپن را تایید نمی‌کنم

سخنگوی وزارت خارجه در بخشی دیگری از سخنان خود به انتشار اخباری درباره بازداشت سفیر ژاپن در تهران اشاره کرده و افزود: خبر بازداشت سفیر ژاپن را تایید نمی‌کنم، اما وی به دلیل نداشتن کارت  شناسایی برای مدتی مورد سوال قرار می‌گیرد اما بلافاصله با تماس با وزارت خارجه وی سریعا آزاد می‌شود.

روابط ایران و روسیه راهبردی است


قاسمی در خصوص روابط با روسیه هم گفت: در بعضی حوزه‌ها روابط ما راهبردی و بسیار نزدیک است از جمله مبارزه با داعش؛ و چیزی که برای ما مهم است که برای آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و در این خصوص تفاهمی برای اقدامات مشترک داشتیم، استفاده از فضای ما با اطلاع و اجازه قبلی برخورد با تروریسم بوده است.

سفر اردوغان به تهران مطرح است اما هنوز هیچ تاریخی برای آن مشخص نشده است

وی در خصوص سفر اردوغان گفت: ما روابط خوبی با ترکیه داشته‌ایم، پس از ماجرای کودتا ایران اولین کشوری بود که موضع گیری کرد و در ساعت یک بامداد تماس گرفت. قرار بر سفر وزیر خارجه ما بود که با اردوغان بیش از 3 ساعت صحبت کرد و بر آن اساس قرار شد رایزنی‌های فشرده دنبال شود که پیامد آن سفر وزیر خارجه ترکیه و مذاکرات 5 ساعته بود و قرار است که در سطوح مختلف دنبال شود. سفر اردوغان مطرح است اما هنوز هیچ تاریخی برای آن مشخص نشده است.

قاسمی در خصوص سفر اردوغان و حل مسئله سوریه گفت: این بحث بسیار پیچیده است که حاصل آن کشتار و ناامنی در منطقه و فرامنطقه است. با ترکیه درباره سوریه اختلاف نظرهایی داشتیم که در مدت اخیر تعاملات و مذاکرات را بیشتر کرده‌ایم برای برگرداندن ثبات به منطقه.

در خصوص همکاری ایران و ترکیه برای کمک به وضعیت سوریه نیز گفت: ترکیه از گذشته همسایه مهم ماست و از اهمیت همسایه کم نمی‌شود و باید با آن کار کرد. بخش‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را داریم. در برخی مسائل اشتراک نظر و در برخی از آنها اختلاف نظر داریم ولی این مانع تعامل ما نیست. ما مواضعمان را به کسی دیکته نمی‌کنیم و اجازه هم نمی‌دهیم کسی مواضعش را دیکته کند. ما می‌توانیم مواضع خود را تشریح کنیم. برخی دنبال جانشین برای اسد بودند که طی 5 سال اخیر کسی را برای آن پیدا نکردند.

امیدواریم روابطمان با انگلیس به سطح سفیر برسد


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره روابط دیپلماتیک با انگلیس گفت: یکی از اهداف سیاست خارجی ما ارتقای روابط با کشورهاست که می‌تواند یکی از آنها انگلیس است. ما اکنون کاردار داریم و امیدواریم به سطح سفیر برسد.

عربستان دست به اعمال نابخردانه و هیجانی می‌زند


بهرام قاسمی در خصوص اخباری مبنی بر دعوت از سرکرده منافقین به عربستان و اقدامات ضد ایرانی عربستان گفت: عربستان متاسفانه علیرغم میل باطنی ما دچار یک توهم جدی است که با توجه به مسائل درونی و خارجی خود دست به اعمال نابخردانه و هیجانی می‌زند که راه به جایی نخواهد برد. از نظر ما این موضوع هیچ جای تعجب ندارد و امیداورم به عقلانیت باز گردد.

موضوع بدعهدی‌های طرف مقابل در اجرای برجام در کمیسیون آتی مطرح می‌شود

وی در ادامه و در خصوص نشست برجام گفت: طبق تفاهم برجام کمیسیونی برای رفع مشکلات و تفاسیر موجود شکل گرفت که وجود دارد و می‌تواند موضوعاتی از قبیل بد عهدی‌ها را پیگیری کند که ما در کمیسیون آتی مطرح خواهیم کرد.

روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه مستقر شده است

قاسمی در پاسخ به تسنیم درباره اطلاع ندادن ایران درباره سفر چاووش اوغلو و نیز استفاده روسیه از پایگاه نوژه در حالی که طرف مقابل موضوع را مطرح کرد گفت: هر چه کار شفاف‌تر باشد بهتر است اما قرار با ترکیه این بود که اطلاع رسانی بعد از آن باشد که البته به دلیل اختلاف ساعت این موضوع رخ داد. با توجه به نقش ترکیه در منطقه و نقش بزرگ ایران در منطقه نشست‌های ما می‌تواند کمک کند به اوضاع سوریه و منطقه. درباره روسیه هم تفاهم بود که طرفین بعد از عملیات اطلاع رسانی کنند که انجام گرفت. روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه مستقر شده است. موضوعی بود که انجام گرفت و عجالتا پایان گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص تشکیل مثلث ایران، سوریه و ترکیه گفت: در پرونده روابط ترکیه و ایران موضوعات زیادی وجود دارد که مسائل دو جانبه و منطقه‌ای است که یمن، عراق و سوریه و مدیترانه را در بر می‌گیرد که صحبت شده است. سوریه یکی از مسائل جدی است اما اینکه همکاری 3 جانبه داشته باشیم هنوز زود است. از گسترش روابط روسیه و ترکیه استقبال می‌کنیم که می‌تواند در جایی اشتراک نظر سه جانبه را داشته باشد اما اینکه کجا و کی مشخص نیست.

بازداشت ایرانی‌ها در کویت


سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بازداشت ایرانی‌ها در کویت نیز گفت: آنها به خاک کویت وارد شده بودند و ما به سرعت موضوع را دنبال کردیم. به دلیل تنش اولیه یکی از آنها مجروح شده بود که کاردار ما به عیادت وی رفته و ما تلاشمان این است که موضوع اتباعمان را پیگیری کنیم.

بازداشت 2 دیپلمات خارجی در ایران


وی در خصوص بازداشت 2 دیپلمات خارجی در ایران گفت: سفر آنها به منطقه با اطلاع رسانی به وزارت خارجه بوده و بدون هماهنگی ما نبوده که به طبع دیگر ارگان‌ها هم در جریان بودند. تخلف خاصی صورت نگرفته اما اینکه در منطقه چه اتفاقی افتاده که نیروی انتظامی به آنها مشکوک شده و سوالاتی پرسیده که بلافاصله بعد از احراز هویت آزاد شده‌اند روشن است، اصلا دستگیری در کار نبوده است.

قاسمی در خصوص توقیف لنج‌های ایرانی از سوی عربستان گفت: ما نسبت به وضعیت ایرانیان خارج از کشور حساس و پیگیر هستیم اما متاسفانه نمی‌توانیم مستقیما از عربستان پیگیر کنیم و به طرق مختلف دنبال می‌کنیم که گاهگاهی این مسیر طولانی و کند می‌شود.

ماحصل نشست 3 جانبه ایران، روسیه و آذربایجان


سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان و ماحصل ان گفت: ما نسبت به روابط با کشورهای منطقه و پیرامون حساس هستیم و تا جایی که دستمان باز باشد دنبال پیشرفت روابط هستیم که یکی از آنها اجلاس‌های چند جانبه است. الگوی اجلاس سران آذربایجان می‌تواند برای سایر کشورها هم دنبال شود.

وی در خصوص ویزای آذربایجان هم گفت: تا جای ممکن به دنبال تسهیل روادید هستیم که این مباحث شروع شده اما چون نشست 3 جانبه بود فرصت کافی برای بحث درباره آن نبود اما دنبال تسهیلات بیشتر بودیم که آذربایجان قول داده این تسهیلات فراهم شود.

تداوم ناامنی‌ها در ترکیه و سفرهای گردشگری ایرانیان


قاسمی درباره تداوم ناامنی‌ها در ترکیه و سفرهای گردشگری ایرانیان به آن کشور هم گفت: وضعیت ترکیه تلخ و نگران کننده است و ما به دقت دنبال می‌کنیم. در برهه‌ای سفرها را لغو کردیم تا به ثبات نسبی رسید زیرا در بسیاری کشورها و اروپا این اتفاقات می‌افتد. ایرانیان آنقدر هوشمند هستند که در سفرهای خود دقت لازم را داشته باشند.

وی در خصوص وضعیت بشار اسد و تمایز گروه‌های تروریستی که بین طرفین منطقه‌ای درگیری وجود دارد و نقشه راه ایران برای حل بحران سوریه گفت: مسائل زیادی بین طرفین وجود دارد و محدود به این موارد نمی‌شود.

سفر ظریف به سازمان ملل


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر ظریف به سازمان ملل گفت: این سفر برنامه ریزی و انجام خواهد شد.

اختلاف نظر بین روسیه، ایران و ترکیه در خصوص کُردها


وی درباره اختلاف نظر بین روسیه، ایران و ترکیه در خصوص کُردهای سوریه نیز گفت: موضع روسیه با ترکیه و ایران درباره کُردها ممکن است متفاوت باشد چراکه همسایه نیستند و ممکن است استفاده ابزاری از آن صورت بگیرد. ترکیه و ایران درباره کُردها در برخی موارد مثل هم فکر می‌کنند و در برخی موارد اینطور نیست.

سفر دیپلمات‌های اروپایی به یکی از مناطق کشور توریستی بود


قاسمی درباره سفر دیپلمات‌های اروپایی به یکی از مناطق کشور گفت: عمدتا این سفرها کاری است یا تفریحی زیرا به آثار فرهنگی و تمدنی ایران علاقمندند. تخلف عمده‌ای به ما گزارش نشده و تا زمانیکه ما گزارشی را از نهادهای امنیتی و انتظامی دریافت نکنیم اقدامی نخواهیم کرد که تاکنون گزارشی دریافت نشده و اخبار ما تاکنون نشانگر آن است که اتفاقی نیفتاده است. سفر دیپلمات‌ها توریستی بوده است و همه ما دوریین با خود داریم.

نقشی در بحرین نداریم

وی در خصوص وضعیت بحرین گفت: ما نقشی در بحرین نداریم، ممکن است نفوذ معنوی داشته باشیم به دلیل حضور شیعیان در این کشور اما نقشی در این کشور نداریم.

از تشکیل شورا در یمن استقبال می‌کنیم

قاسمی درباره یمن هم گفت: از اتفاق اخیر و تشکیل شورا استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص عدم تعیین سفیر در سوئیس گفت: سفارتخانه فعال است و دیپلمات‌های ما با تمام توان کار می‌کنند. افرادی تعیین شده و جابجا شده‌اند که در وزارت خارجه این موضوع رخ می‌دهد و امیدواریم که سفیر زودتر مشخص شود و شاید این از بد شانسی سوئیس یاشد.

گفتگوهای حقوق بشری با اروپا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان و در خصوص اعلام آمادگی ایران برای گفتگوهای حقوق بشری گفت: مذاکرات حقوق بشری با اروپا جدید نیست و ما بیش از 2 دهه است که این موضوع را دنبال می‌کنیم. در دوره‌ای مذاکرات انتقادی بود که هر 6 ماه در ایران یا اروپا بود، در دوره‌ای به گفتگوهای سازنده تغییر کرد که با موضوع هسته‌ای برای مدتی تعطیل شد و دوباره از سر گرفته خواهد شد که می‌تواند کمک کند به مسائل طرفین. ما از صحبت و بیان مواضع نگران نیستیم.