بزرگ‌ترین فرودگاه جهان در استانبول ساخته می شود
فاز اول پروژه ساخت سومین فرودگاه شهر استانبول که قرار است با ظرفیت جابه‌جایی سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون مسافر تبدیل به بزرگ‌ترین فرودگاه جهان شود، در حال اجراست. کل بودجه این پروژه ۱۰ میلیارد و ۲۴۷ میلیون یورو برآورد شده که قرار است نخستین مرحله از آن در سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری برسد.

در حال حاضر در این پروژه ۹۳۶۶ نفر شامل ۸۹۸ کارمند و ۸۴۶۸ کارگر مشغول به کارند.

به گفته مجری این طرح، در معماری این فرودگاه آمیزه‌ای از هنر اسلامی و هنر ترک به کار می‌رود. با جداسازی این فرودگاه به دو بخش مستقل پروازهای ورودی و خروجی، تمهیدات جدیدی به منظور راحتی و رفاه مسافران در نظر گرفته می‌شود. فرودگاه دارای شش باند مستقل از هم است. این فرودگاه به گونه‌ای ساخته می‌شود که بدون آلاینده و دوست‌دار محیط‌زیست باشد. از نظر خدمات‌رسانی به مسافران، نزدیک به ۴۰۰ برند ترکیه‌ای و خارجی به مسافران، خدماتی در قالب رستوران، کافی‌شاپ و… را ارایه می‌کند.

در داخل ساختمان فرودگاه یک فروشگاه بسیار بزرگ به منظور خدمات‌رسانی به مسافران و استقبال‌کنندگان آن‌ها ساخته می‌شود که به عنوان یکی از مناطق عمومی این فرودگاه نیز در نظر گرفته شده است. انواع وسیله نقلیه مورد نیاز مسافران در این بخش از فرودگاه در دسترس آنها قرار می‌گیرد. پارکینگ هوشمند این فرودگاه دارای گنجایش ۲۵ هزار وسیله نقلیه است که بزرگ‌ترین پارکینگ با این میزان گنجایش در اروپا نیز محسوب می‌شود. سیستم حمل و نقل سریع‌السیر نیز در این فرودگاه پیش‌بینی شده و ایستگاه‌های مترو در داخل فرودگاه قرار می‌گیرند.

در قسمت جلویی فرودگاه که بخش جنوبی آن محسوب می‌شود شهر فرودگاهی وسیعی قرار دارد که در آن ساختمان‌های اداری، مجموعه هتل‌ها، آژانس‌های مسافربری، مسجد، مراکز مناسب برگزاری کنفرانس‌ها و برپایی نمایشگاه‌ها و مراکز درمانی قرار می‌گیرند. ساختمان اصلی ترمینال این فرودگاه به وسعت ۱۳ هکتار، به بزرگ‌ترین ساختمان مسقف جهان تبدیل می‌شود و در مرحله اول بیش از ۹۰ میلیون مسافر در آن تردد می‌کنند. این تعداد تا پایان سال ۲۰۲۸ به ۱۵۰ میلیون نفر رسیده و هواپیماهای غول‌پیکری که قادر به نشستن در هر فرودگاهی نیستند، می‌توانند در باند آن فرود آیند. قرار است در این فرودگاه ۱۵۰ شرکت هواپیمایی برای برقراری روزانه ۳۵۰۰ پرواز به ۴۰۰ نقطه دنیا فعالیت کنند. به گفته مجری طرح، هدف اصلی این فرودگاه به ارمغان آوردن لحظات ناب و به یادماندنی در سفر برای مسافران است.

شرکت «ایگا» مجری این طرح در ازای ۲۵ سال حق مالکیت آن، مبلغی به ارزش ۲۶.۲ میلیارد یورو به همراه مالیات بر ارزش افزوده به دولت ترکیه پرداخت می‌کند. بر این اساس این فرودگاه از لحاظ ظرفیت تعداد مسافر و حمل بار و ایجاد ارزش افزوده بزرگ‌ترین مرکز حمل و نقل جهان به حساب می‌آید.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در مراسم آغاز این پروژه گفت: «امروز فقط مختص استانبول نیست بلکه در تاریخ ترکیه یک روز مهم و حیاتی برشمرده می‌شود، چرا که در دنیا و در بین شش قاره، بزرگ‌ترین فرودگاه جهان در استانبول به بهره‌برداری می‌رسد. از آغاز تأسیس جمهوری مستقل ترکیه تاکنون بی‌شک پروژه‌های بزرگ بسیاری را شاهد بوده‌ایم اما این پروژه با تمامی آن‌ها متفاوت است و با بزرگی و ظرفیتی که داراست به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی تاریخ ترکیه تبدیل می‌شود. این یک فرودگاه نیست؛ باید آن را شهر خطاب کرد! و چنین پروژه‌ای برازنده ملت ترکیه است.»

ویژگی‌های بزرگ‌ترین فرودگاه جهان در استانبول
ظرفیت ۵۰۰ هواپیما، شش باند پرواز، هشت برج مراقبت، بیش از ۱۵۰ خط هوایی، بیش از ۳۵۰ مقصد، چهار ساختمان ترمینال، ۱۶۵ عدد پل حمل مسافر

۱۰ فرودگاه بزرگ دنیا
۱. فرودگاه آتلانتا (سالانه ۹۹.۴ میلیون مسافر)
۲. فرودگاه پکن (۸۳.۷ میلیون)
۳. فرودگاه هیثرو لندن (۷۳.۳ میلیون)
۴. فرودگاه هانه دا توکیو (۶۹.۵ میلیون)
۵. فرودگاه شیکاگو (۶۶.۹ میلیون)
۶. فرودگاه لس آنجلس (۶۶.۶ میلیون)
۷. فرودگاه دوبی (۶۶.۴ میلیون)
۸. فرودگاه پاریس (۶۲ میلیون)
۹. فرودگاه دالاس (۶۰.۴ میلیون)
۱۰. فرودگاه هنگ کنگ (۵۹.۹ میلیون)