واکنش‌ها و استقبال‌ها پس از اجرای برجام

تایید اینکه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشخیص دادند که ایران همه اقدامات لازم در برجام را برای اجرایی شدن آن انجام داده است سخنانی است که مردم و مسئولان از سال 2003 تا ساعات اولیه امروز منتظر شنیدن آن بودند تا مهر تاییدی باشد بر تعهد ایران بر وعده‌هایش و برداشته شدن تحریم هایی که 12 سال هر روز عرصه را برای تعامل کشورمان با جامعه بین المللی سخت تر و سخت تر می کرد.

با ورود به اولین دقایق روز پس از ساعت ها انتظار، گزارش آژانس انرژی اتمی صادر شد و به دنبال آن استقبال مسئولان داخلی و خارجی بابت اجرای برجام و خرسندی از برداشته شدن تحریم ها در فضای مجازی پا به پای تبریک به وزیر امور خارجه و تیم هسته ای کشورمان در رسانه‌ها منتشر می شد.

این پیام ها به صورت رسمی در سایت های خبری و یا در صفحات اجتماعی به صورت توئیت و یا در قالب متن‌هایی کوتاه در صفحات شخصی فیسبوک یا اینستاگرام مسئولان و مقامات بین‌المللی منتشر شد.

حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان قبل از صدور بیانیه در پایگاه خبری دولت اجرای برجام و لغو تحریم‌ها را در پیام توییتری تبریک گفت و نوشت: برجام به فرجام رسید. خدا را سپاس می‌گویم و در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می‌آورم. این سربلندی و پیروزی بر شما مبارک باد.

محمد جواد ظریف، بامداد روز یکشنبه بعد از قرائت بیانیه اجرای برجام توسط وی و فدریکا موگرینی در وین، در صفحه‌ی شخصی خود در فیس‌بوک، خطاب به مخاطبان گسترده‌اش در این شبکه اجتماعی نوشت: با حمایت و مقاومت شما، برجام اجرایی شد و تحریم‌ها رفع گردید.

متن کامل پیام رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این شبکه اجتماعی خطاب به مخاطبانش به شرح زیر است:

دوستان سلام،

با حمایت و مقاومت شما، برجام اجرایی شد و تحریم‌ها رفع گردید. حال نوبت همه ماست که با بهترین بهره‌برداری از شرایط جدید، همدل و همزبان برای ساختن فردایی بهتر تلاش کنیم.شاد و سربلند باشید .

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور، وزیر خارجه و اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای تلاش در جهت حل موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها قدردانی کرد . او در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه) مجلس ضمن خیرمقدم به رئیس جمهور و اعضای هیات دولت که برای ارائه لوایح بودجه و برنامه وارد مجلس شدند، گفت: امروز روز بسیار فرخنده‌ای است که تجلی اراده ملت است. موضوع هسته‌ای به نتیجه رسید و تحریم‌ها برداشته شد. از آقای روحانی که تلاش زیادی داشتند و همچنین آقای ظریف و تیم مذاکره کننده که همت زیادی را مصروف کردند تا این معضل از جلوی پای ملت برداشته شود قدردانی می‌کنیم.

حمید بعیدی‌نژاد از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان که خود در وین حضور داشت روز اجرایی شدن برجام را در اینستاگرام خود روز افتخار ملت ایران دانست و گفت: امشب همان شبی است که مدتی طولانی است همه در انتظار آن هستیم؛ شبی که خانم موگرینی و آقای دکتر ظریف روز اجرایی شدن برجام را اعلام کردند. امروز روز افتخار برای ملت بزرگ ایران است. از امروز تحقق تمام حقوق هسته‌ای ایران تضمین می‌شود و تمامی تحریم‌های یک‌جانبه مرتبط با هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا و هم‌چنین شش قطعنامه تحریم شورای امنیت و دوازده قطعنامه شورای حکام علیه ایران لغو و برداشته می‌شوند. به امید روزهای هرچه پرافتخارتر و شکوهمندتر برای ملت عزیزمان. سرافراز و پاینده باد ایران

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری به دلیل کسب موفقیت بزرگ در عرصه دیپلماسی کشور، پیامی با این مضمون فرستاد که کار دیپلماتهای ایران در تاریخ یکصد سال اخیر دیپلماسی کشور، بی سابقه بوده است.

پس از قرائت گزارش یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی و بیانیه مشترک اجرای برجام از سوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین درباره این که دیدگاه شما درباره کار بزرگ تیم هسته ای در دو سال و اندی گذشته و لغو تحریمها چیست، اظهار کرد: اجرای برجام کاری بود کارستان که در تاریخ دیپلماسی دست کم یکصد سال اخیر ایران، بی سابقه است.

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش نیز در پیام خود با اشاره به اینکه در سال "همدلی و همزبانی ملت و دولت" شاگردان دیروز مدرسه‌ها و مدیران امروز عرصه‌ی دیپلماسی توانستند در عین حفظ عزت کشورمان و رعایت خطوط قرمز آن جهان را به پذیرش مواضع منطقی خود ناگزیر سازند، تاکید کرد: اکنون که در پرتو عنایات خداوند عزیز و عزت‌بخش و به برکت حماسه سیاسی ملت شریف ایران و گزینش رویکرد تعامل سازنده با جهان و هدایت‌گری داهیانه‌ی رهبر فرزانه‌ی انقلاب اسلامی و مدیریت مدبرانه رئیس‌جمهور محبوب و تلاش‌های قهرمانان عرصه ی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید، شاهد تثبیت حقوق هسته‌ای ملت و فراهم‌سازی شرایط برای رفع و حذف تحریم‌های ظالمانه و اجرای «برجام» و آغاز فصلی نو از حرکت پرشتاب کشورمان در مسیر بالندگی، توسعه و پیشرفت هستیم، خداوند بزرگ را شاکریم و بر روان معمار کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان گرانقدر، به‌ویژه شهدای والامقام هسته‌ای کشورمان درود می‌فرستیم.

دولت ها و وزارت خارجه های کشورهای مختلف نیز از قافله ارسال پیام های تبریک دور نماندند و وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص راستی‌آزمایی تعهدات ایران طبق برجام آمده با مهم خواندن نقش روسیه در تحقق برجام، اعلام کرد: آژانس شب گذشته گزارشی را منتشر و در آن تایید کرد که ایران تمام تعهداتش طبق برجام را انجام داده است. این گزارش ما را قادر ساخت بتوانیم توافق هسته‌ای را اجرا کنیم.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین علاوه بر استقبال از آغاز اجرای برجام روز اجرای آن را آنقدر مهم دانست که ارزش جشن گرفتن برای مردم ایران دارد.

دولت کره جنوبی از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی عمل کردن تهران به توافق هسته‌ای که یک سال و نیم پیش با ایالات متحده و پنج قدرت جهانی دیگر درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای‌اش به دست آمد استقبال کرد.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای درباره‌ی این موضوع گفت:‌ دولت در نظر دارد تا همکاری دو جانبه بین کره جنوبی و ایران از طریق همکاری مشترک نزدیک از طریق وزیران مربوطه را افزایش بیش‌تری دهد.

جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا هم اعلام کرد: پس از این که ایران به تعهداتش تحت توافق هسته‌ای عمل کرد، استرالیا به‌زودی تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را لغو خواهد کرد.

انتظار داریم که تحریم‌ها پس از این که شورای امنیت سازمان ملل گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در چند روز آینده دریافت کند، تحریم‌ها برداشته شود. دولت استرالیا سپس در جهت رفع تحریم‌های مرتبط با سازمان ملل و برخی تحریم‌های یک طرفه خاص از جمله تحریم‌های اقتصادی حرکت خواهد کرد.

البته بیشاپ در گفته های خود تصریح کرد: استرالیا به اجرای تحریم‌های مرتبط با صادرات تجهیزات نظامی به مدت پنج سال ادامه خواهد داد و محدودیت‌ها بر مواد مرتبط با موشک بالستیک را برای 8 سال حفظ می‌کند.

فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن از دیگر مقام هایی بود که با انتشار بیانیه‌ای از آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)‌ استقبال کرد.

در این بیانیه که روی پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه ژاپن قرار گرفته آمده است: ورود توافق نهایی ایران و گروه 1+5 به مرحله اجرا نتیجه تلاشهای سخت تمام طرفها و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. ژاپن در راستای بهره بردن از این فرصت مهم برای پیشرفت ، روابط دوستانه قدیمی‌اش با ایران را افزایش خواهد داد.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه با استقبال از آغاز اجرای برجام این اقدام را یک گام مهم در مسیر آرامش و امنیت دانست و گفت: امیدواریم که در دیگر مسایل منطقه‌ای شاهد این روح همکاری از سوی تهران باشیم.

این گامی مهم در مسیر صلح و امنیت است. در شرایطی که منطقه شاهد چالش‌های جدی و تنش‌های عمیقی است، امیدوارم که این روح همکاری که نتیجه‌ای مثل این توافق را به همراه داشت بتواند به دیگر مسایل منطقه‌ای تسری پیدا کند.

فرانک والتراشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز اجرای برجام را یک موفقیت تاریخی دانست و در پیام خود نوشت: برنامه هسته‌ای ایران برای چندین سال تحت نظارت دقیق و محدودیت قرار خواهد داشت. این پیروزی دیپلماتیک به ما اجازه می‌دهد تا امیدوار باشیم که می‌توانیم برای مقابله با مناقشات و چالشهای منطقه به ویژه حل مساله سوریه به موفقیت دست یابیم. موفقیت در یک شب به دست نمی آید و آسان نیست، همانطور که حصول توافق هسته‌ای با ایران نیز نبوده است.

خاویر سولانا مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از اعلام آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استقبال کرد و نوشت: اعلام روز اجرای برجام و رفع تحریم‌ها خبرهای خوبی هستند.

توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ماه ژوئیه در وین حاصل شد، شب گذشته با تأیید تکمیل اجرای تعهدات ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مرحله اجرا در آمد. رییس جمهور آمریکا نیز همزمان با اجرای برجام دستور لغو تحریم‌های ایران را صادر کرد.

محمد البرادعی مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود با استقبال از آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نوشت: اجرای برجام گواهی است قوی بر اینکه گفت‌وگو، انصاف، ‌احترام و اعتماد بهترین راه‌ها برای حل اختلافات هستند.

البته طبیعی است برخی که همواره به دنبال ایجاد تنش و درگیری در منطقه و عرصه بین المللی هستند ار توافق حاصل شده و پیروزی دیپلماسی خشنود نیستند و همانطور که پیش بینی می شد عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان از اجرای برجام و توافق با ایران اظهار ناخرسندی کرد. .

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز پس از اعلام اجرای توافق هسته‌ای بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن از قدرت‌های جهانی خواسته شده است بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دقت نظارت و با هرگونه نقض تعهدات تهران به سختی برخورد شود. آنها با ادعای اینکه ایران به خواسته‌های هسته‌ای اش پایان نداده است، تاکید کرد که اسراییل برای محافظت از امنیت و دفاع از خود هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد.