«صبر و آرامش‌تان را حفظ کنید»
درخواست رضا کیانیان از جامعه هنری و پزشکی

این هنرمند یادآور شد: مسئله اصلی ما این بوده که پرونده پزشکی آقای کیارستمی بررسی شود، اما در وضعیت موجود به نظر می‌رسد از مسئله اصلی منحرف شده‌ایم و جنگی به دور از شأن جامعه سینمایی و پزشکی راه افتاده که باعث شده مسئله اصلی فراموش شود.

وی ادامه داد: جامعه سینمایی و پزشکی از گروه‌های مرجعی هستند که مردم برای رفتارهای اجتماعی‌شان از آنان الگو می‌گیرند اما آیا این درست است که فعالان هر دو جامعه با یکدیگر تندخویی کنند و مقابل هم قرار بگیرند؟!

کیانیان افزود: همیشه هر جا تندروی صورت می‌گیرد، تمام افراد قانون‌گریز از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند تا قانون‌گریزی‌شان را با آن بهانه‌ها موجه جلوه دهند. هم تیم پزشکی و هم جامعه سینمایی دو گروه روشنفکر هستند و طبیعتا دوست دارند قانون رعایت شود. اما آیا درست است خودشان کار غیرقانونی انجام دهند؟!

بازیگر فیلم‌های «یه بوس کوچولو»،«کفش‌هایم کو؟» و «یه حبه قند» خاطرنشان کرد: خواست همه ما رسیدگی به پرونده پزشکی آقای کیارستمی از طریق مراجع ذی‌صلاح است و باید در این زمینه صبور باشیم. هر رأیی را که صادر ‌شود، بررسی می‌کنیم. اگر درست بود، می‌پذیریم و اگر آن را درست نمی‌دانستیم، پیگیری خواهیم کرد. ممکن است این مسیر  طولانی باشد اما صبر می‌کنیم تا از اصول خود که پایبندی به قانون است، دور نشویم.

کیانیان با اشاره به ماجراهای بسته شدن خانه سینما تأکید کرد: باید از آن ماجرا الگو بگیریم. آقای شمقدری و حسینی (معاون سینمایی و وزیر وقت فرهنگ و ارشاد) خانه سینما را بستند. در آن مقطع می‌توانستیم خیلی کارهای احساسی انجام بدهیم. جلوی مجلس یا ریاست جمهوری تحصن کنیم و صف بکشیم. اما هیچ‌کدام از این کارها را انجام ندادیم تا گزکی به دست قانون‌گریزان ندهیم. درست است که بازگشایی خانه سینما روندی طولانی داشت، اما برنده شدیم. مهم برنده شدن ما و کشف حقیقت است.

بازیگر فیلم‌های «خانه‌ای روی آب»، «یک تکه نان» و «گاهی به آسمان نگاه کن» خاطرنشان کرد: معمولا گروه‌های قانون گریز کفن می‌پوشند و به خیابان راه می‌افتند. ما که نباید این کارها را انجام دهیم. از سوی دیگر درباره پرونده آقای کیارستمی، نباید از قبل، رأی دادگاه را پیش‌بینی یا تأکید کنیم که حتما باید رأی دادگاه چنین و چنان باشد! بلکه باید با صبوری اجازه دهیم تا تمام مراحل قانونی طی شود.

وی درباره حاشیه‌های اخیر که به دنبال سخنان انتقادی داریوش مهرجویی در مراسم یادبود کیارستمی مطرح شد و واکنش یکی از پزشکان بیمارستان جم به این انتقادات، توضیح داد: همه ما آقای مهرجویی را می‌شناسیم و خود من دکتر عباسی را نیز می‌شناسم. هر دو انسان‌های محترمی هستند و دکتر عباسی سابقه درخشانی در پزشکی و ارتباط بسیار خوبی با هنرمندان دارد اما آیا باید در این وضعیت لشکرکشی کنیم یا اینکه هر دو طرف را به صبر و آرامش و تعادل دعوت کنیم؟!

رضا کیانیان در پایان صحبت خود به ایسنا گفت: به عنوان عضوی از جامعه سینمایی ایران که همیشه پشت دوستانم ایستاده‌ام و جزو کسانی بوده‌ام که به دنبال بازگشایی خانه سینما بودم، از هر دو طرف خواهش می‌کنم صبر و آرامش‌شان را حفظ کنند تا پرونده پزشکی آقای کیارستمی طبق روال قانونی و منطقی بررسی شود.