مگس‌های سفید تابستان امسال هم مهمان تهرانی‌ها هستند

محمد حسین بازگیر با اشاره به اینکه این گونه حشرات عموماً از آفات مزارع کشاورزی و سم پاشی‌های بی رویه برای مبارزه با آفت به وجود می‌آیند، افزود: برای شناسایی و کاهش این گونه حشرات مزاحم اقدامات و پژوهش‌های علمی صورت گرفته و روش‌های مؤثری برای مبارزه با افزایش جمعیت مگس‌های سفید به کار گرفته شده است.

وی از جمله اقدامات برای از بین بردن سفید بالک‌ها را شست و شوی درختان و تجهیز درختان به برچسب‌های زردرنگ عنوان کرد و گفت: متأسفانه با همه این اقدامات هنوز ریشه کن نشده‌اند و امسال با همین گونه حشرات مواجه خواهیم بود، اما با توجه به اینکه، نمایشگرهایی را که شناساگر این حشرات هستند دنبال کرده و با توجه به اقداماتی که انجام شده امیدواریم امسال شاهد حضور کمتر این حشرات باشیم.

گازهای حاصل از احتراق سوخت‌ها عامل اصلی ناسالم بودن هوای شهر تهران

بازگیر در ادامه همچنین به وضعیت گرد و غبار  در شهر تهران اشاره کرد  و گفت: در جنوب و غرب تهران مناطق خشک و نیمه بیابانی وجود دارد که به شدت آسیب دیده  و در این مناطق معادن شن و ماسه در حال فعالیت هستند که این عوامل باعث ناپایداری در وضعیت خاک منطقه شده‌اند و با وزش باد در آن مناطق، ‌شاهد حضور گرد و غبار در تهران می‌شویم.

وی ادامه داد: گرد و غبارهایی هم وجود دارند که از فواصل دورتری وارد تهران می‌شوند و حتی منشأ خارجی دارند.

بازگیر یادآور شد: بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون هستند که ریشه در بیابان ها، اراضی آسیب دیده و معادن بهره‌برداری شده، دارند.

وی گفت: عاملی که باعث می‌شود عدد شاخص ما به سمت ناسالم شدن پیش برود، گازهای حاصل از احتراق ناقص سوخت‌ها در خودروهاست.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران همچنین مواردی همچون بیابان زدایی، پیگیری ارتقای مدیریت تالاب‌ها و اجرای برنامه‌های احیای برخی منابع آبی کشور مانند دریاچه ارومیه و مالچ پاشی را از جمله اقدامات انجام شده برای مبارزه با گرد و غبارها عنوان کرد.