جزئیات انفجار مهیب شهران
جزئیات انفجار مهیب شهران
احمد صادقی، در این باره گفت: حوالی ساعت 4:30 امروز کارگران مشغول حفاری در پروژه مترو بودند که ناگهان برخورد تجهیزات حفاری با لوله گاز سبب انفجار در محل شد.
وی با بیان اینکه در پی این انفجار حریقی هم در میدان دوم شهران ایجاد شد، افزود: بلافاصله عوامل امدادی اعم از آتش نشانی، اورژانس و ... به همراه عوامل انتظامی و تیم های مدیریت بحران در محل حاضر شده و هر یک وظایف خود را آغاز کردند. در این بین با توجه به احتمال بروز حادثه برای یکی از ساختمان های مجاور دستور تخلیه ساختمان نیز داده شد که خوشبختانه با اقدامات انجام شده در حال حاضر خطری این ساختمان را تهدید نمی کند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه مدتی بعد شعله های حریق مهار و اطفا شد، گفت: همچنین با اقدامات انجام شده از نشت گاز نیز جلوگیری شد و در حال حاضر محل ایمن سازی شده است؛ اما چند ایستگاه آتش نشانی و عوامل اورژانس، شهرداری و مدیریت بحران همچنان در محل حضور دارند.
صادقی با اشاره به انسداد مسیر به ایسنا گفت: در پی این انفجار گودالی در منطقه ایجاد شده که پر کردن و ایمن سازی آن نیازمند زمان است، از این رو تا اطلاع بعدی و با همکاری عوامل پلیس راهور این مسیر مسدود شده و مسیرهای جایگزین مشخص شده است.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت محل عادی بوده و خطری آنجا را تهدید نمی کند، اظهارکرد: با این وجود همچنان عوامل امدادی در محل مستقرند.
صادقی درباره تعداد مصدومان و جانباختگان احتمالی این حادثه نیز گفت: تعدادی از افراد مصدوم شده اند اما شمار دقیق آن را نمی دانم در باره کشته شدگان هم تا کنون موردی اعلام نشده اما گفته می شود که احتمال وجود مورد فوتی نیز وجود دارد که البته امیدواریم این احتمال به صفر برسد.

اعزام 8 آمبولانس به محل

حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران نیز در این باره به خبرنگار حوادث ایسنا، گفت: این حادثه در ساعت 4:37 بامداد امروز جمعه به مرکز فوریت های 115 اطلاع داده شد و ما بلافاصله هشت دستگاه آمبولانس را به محل فرستادیم و در حال حاضر نیز سه دستگاه آمبولانس در محل حضور دارند.
عباسی از امدادرسانی سرپایی به پنج نفر خبر داد و گفت: تا کنون گزارشی از مورد فوتی به ما اعلام نشده است.
سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز به ایسنا گفت: ٢١ نیروی عملیاتی در قالب شش تیم جهت خدمت‌رسانی به محل حادثه اعزام شدند و دو تیم آنست منطقه ٢٢ و شهریار نیز در آماده‌باش هستند.
به گزارش ایسنا، در پی این حادثه عوامل انتظامی نیز در محل مستقر بوده و ماموران پلیس راهور نیز در حال روانسازی ترافیک هستند. همچنین برخی از ساکنان منطقه شهران و جنت آباد شمالی نیز از اخلال در آنتن دهی تلفن همراه خود خبر داده اند که معلوم نیست به این حادثه ارتباطی دارد یا خیر.
 
 
انسداد محدوده شهران و اعلام مسیرهای جایگزین/اعمال محدودیت‌ها تا سه روز آینده
جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اعمال ممنوعیت تردد در اطراف محدوده انفجار در میدان شهران خبر داد.

سرهنگ حسن عابدی نیز در گفت وگو با خبرنگار انتطامی ایسنا، در این باره گفت: حوالی ساعت 4:30 بامداد امروز و ترکیدگی لوله گاز درکارگاه مترو واقع در خیابان کوهسار تقاطع خیابان یکم سبب ایجاد گودالی وسیع و عمیق در میانه خیابان اصلی کوهسار شد و به همین دلیل پلیس یکسری ممنوعیت و محدودیت ترافیکی را در منطقه اعمال کرده است که پیش بینی می شود حداقل تا دو سه روز آِینده ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در همین راستا لازم است که شهروندان از ترددهای غیر ضروری در این محدوده و محورهای منتهی به امام زاده داوود و کوهسار خودداری کنند، گفت: ممنوعیت های تردد از میدان شهران به سمت غرب و شمال اعمال شده است.

عابدی ادامه داد: بر این اساس از میدان شهران به سمت غرب، خیابان کوهسار از بزرگراه آبشناسان به سمت شمال و خیابان او پی جی به سمت جنوب مسدود هستند و رانندگانی که قصد عبور به سمت شمال و جنوب کوهسار را دارند می‌توانند از مسیرهای آبشناسان شرق و خیابان عباسی و همچنین خیابان عباسی به سمت شرق و میدان شهران به سمت جنوب تردد کنند.
جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به بزرگی و ابعاد این حادثه گفت: گودال عمیقی در محل ایجاد شده و سبب شکستگی لوله گاز و آب نیز شده است از این رو پیش بینی ما این است که ممنوعیت های اعمال شده حداقل تا 2 یا 3 روز آینده باقی بماند.

عابدی درباره اینکه آیا پلیس مسیرهای دسترسی به کن و پارک جنگلی کوهسار را مسدود کرده یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه در تعطیلات پایان هفته هستیم و از سوی دیگر ساکنان منطقه نیز باید از مسیر اصلی عبور کنند، از این رو چنین تصمیمی تا کنون اتخاذ نشده است اما ممکن است با سنگین شدن باز ترافیک نسبت به تعطیلی پارک یا انسداد موقتی مسیرهای دسترسی به آن اقدام شود.
وی درباره وصعیت ترافیکی منطقه نیز گفت: در حال حاضر ترافیک در منطقه شهران نیمه سنگین گزارش شده و ما تیم های ویژه ای را برای روانسازی و تسهیل رفت و آمد به محدوده میدان شهران و بلوار کوهسار اعزام کرده ایم.

 
سخنگوی اورژانس تهران: اورژانس تهران با موردی از فوت در حادثه شهران روبرو نشد
سخنگوی اورژانس تهران تاکید کرد که نیروهای اورژانس در خدمت‌رسانی به حادثه منطقه شهران، با موردی از فوت مصدومان روبرو نشدند.

حسن عباسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی اورژانس تهران در حادثه انفجار لوله گاز در منطقه شهران گفت: این حادثه ساعت ۴:۲۰ دقیقه صبح امروز به اورژانس تهران اعلام شد که ما نیز بلافاصله، هشت دستگاه آمبولانس به محل اعزام  کردیم.

وی افزود: هنوز دو دستگاه آمبوانس برای حوادث احتمالی بعدی در محل حضور دارند و تا حدود یک ساعت دیگر نیز به استقرار خود ادامه می‌دهند.  

سخنگوی اورژانس تهران درباره آمار مصدومان این حادثه نیز توضیح داد و گفت: انفجار لوله‌های گاز پنج نفر مصدوم در پی داشت که در محل به صورت سرپایی درمان شدند. همچنین  اعزام به بیمارستان نداشتیم. نیروهای اورژانس هم با موردی از فوت مصدومان روبرو نشدند و آن را  تایید نکرده‌اند.

 
جزئیات حادثه شهران از زبان معاون شهردار تهران
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزئیات حادثه شهران را تشریح کرد.

 
سیدجعفر تشکری هاشمی در خصوص حادثه انفجار صبح امروز در منطقه شهران به ایسنا گفت: در ساعت 4:37 دقیقه بامداد، لوله گاز 18 اینچی منفجر می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انفجار لوله گاز شهران ربطی به مترو داشته است ، با بیان اینکه مترو در 25 متری سطح زمین در حال ساخت بوده گفت: این اتفاق به احتمال زیاد به علت فشار جانبی و جرقه های ناشی از کابل برق رخ داده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نشتی گاز به لایه زیر خاک راه یافته و جرقه ناشی از قطع شدن سیم های زیر لوله باعث رخداد این انفجار شده است، گفت: آتش در دو دامنه متصاعد می شود؛ به گونه ای که آتش علاوه بر اینکه به تونل در دست ساخت مترو نفوذ می کند، آسفالت را شکافته و به سطح زمین می رسد و یک ساختمان اداری خالی از سکنه دچار حریق شده و به پنج ساختمان مسکونی و ادارای خسارات جزئی می شود.

وی افزود: نهایتا در ساعت شش صبح جریان گاز قطع می شود و آتش سوزی مهار شده و عوامل آتشن‌شانی که مشغول تخلیه ساکنان بودند به امر اتباع حریق مشغول می شوند.

تشکری هاشمی در مورد فوت دو کارگر گفت: از دو کارگر داخل تونل هیچ اطلاعی در دست نیست و امکان فوت آنها وجود دارد اما هرگونه اظهارنظر در این خصوص قطعی نیست.

قناعتی عنوان کرد: قصور اداره گاز در حادثه شهران
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از تعلل 40 دقیقه ای اداره گاز در پی حادثه انفجار منطقه شهران خبر داد.

ابوالفضل قناعتی نیز در گفت وگویی با ایسنا، درباره حادثه صبح امروز منطقه شهران با بیان اینکه پس از وقوع حادثه موضوع را از طریق تشکری هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران پیگیری کردم، گفت: بر اساس گزارش این فرد، لوله گاز در یک متری سطح زمین قرار داشت که در پی شکستگی لوله آب و فاضلاب، لوله گاز نیز ترکیده و موجب انفجار می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش صبح امروز دو نفر کارگر جان خود را از دست داده اند، ادامه داد: متاسفانه اداره گاز شهر تهران در زمان وقوع این حادثه کوتاهی کرده است و 45 دقیقه پس از شکستگی لوله، آب منطقه قطع می شود در حالیکه باید اداره گاز زودتر از اینها وارد عمل شده و با بستن گاز این منطقه مانع بروز حوادث بعدی می شده است اما متاسفانه این مهم محقق نشده و شاهد سرایت آتش بوده ایم.

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت بحران در این حادثه باید جوابگو باشد، افزود: تصور کنید زلزله‌ای در تهران رخ دهد آیا اداره گاز باید آنقدر دیر عمل کند؟!  باید در این زمینه پاسخگو باشد و مدیریت بحران نیز مدیریت محل حادثه را بر عهده دارد.

قناعتی افزود: نمایندگان قوه قضاییه، شهرداری و ... باید پس از تکمیل بررسی های خود گزارش نهایی را ارائه کنند.

ادامه عملیات جستجو و آوار برداری در شهران/ تا کنون مورد فوتی نبوده است
سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در ادامه جزئیاتی بیشتر از حریق و انفجار مهیب صبح امروز در منطقه شهران را تشریح کرد در این باره گفت: حوالی ساعت 4:30 صبح امروز به دنبال اعلام حادثه انفجار در میدان شهران، ستاد فرماندهی، چندین ایستگاه آتش نشانی را به همراه تجهیزات مربوطه و تانکر آب به محل اعزام کرد.
وی با بیان اینکه گمانه زنی های اولیه حاکی از این است که انفجار گاز باعث ابن حادثه شده است، گفت: البته علت قطعی این حادثه پس از بررسی های کارشناسی انجام خواهد شد.
ملکی با بیان اینکه هنگام حضور آتش نشانان در محل، شعله های آتش به ارتفاع بیش از 50 متر زبانه می کشید، اضافه کرد: حجم زیاد آتش سبب وارد شدن خساراتی به نمای یک ساختمان پنج طبقه شد.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به عملیات آتش نشانان اظهارکرد: آتش نشانان با تقسیم شدن به چند گروه همزمان عملیات اطفای حریق و ایمن سازی را آغاز کردند، یک گروه از آتش نشانان با مراجعه به ساختمان های مجاور از ساکنان خواستند تا محل را ترک کنند و در مجموع حدود 10 ساختمان در مجاورت محل انفجار تخلیه شد اما این به معنای آن نیست که تمام ساختمان ها دچار حریق شدند بلکه برای ایمن سازی و پیشگیری از حوادث احتمالی بعدی این اقدام انجام شد.
وی با اشاره به عملیات آتش نشانان برای اطفای حریق گفت: همزمان گروه دیگر اقدام به اطفای حریق در محل کرده و در حالی که شعله های آتش بیش از 50 متر ارتفاع داشته و شعله های آتش با گرمای زیادی زبانه می کشید موفق به اطفای کامل آن شدند.
ملکی با بیان اینکه در پی این حادثه سیستم مخابراتی، منطقه دچار اخلال شده بود، گفت: به همبن دلیل امکان تماس با ساکنان و افراد حاضر در این منطقه وجود نداشت.
وی با بیان اینکه خساراتی هم به سیستم اب رسانی، برق رسانی و گاز رسانی منطقه وارد شد، به ایسنا گفت: به دلیل سوختن کابل های برق ، برق منطقه قطع شده بود که البته عوامل شرکت برق، گاز، آب و مخابرات در محل حضور داشتند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر محل ایمن سازی شده اس، خاطرنشان کرد: خطری ساکنان خانه های اطراف را تهدید نمی کند اما با توجه به قطع شدن گاز و برق عده ای از منازل خود خارج شده و به منزل اقوام و بستگان وآشنایان خود رفته اند.
وی با اشاره به انفجار محل و گودال ایجاد شده، اظهارکرد: همچنان گروهی از آتش نشانان در محل حضور دارند و عملیات آوار برداری ادامه دارد.
ملکی درباره تعداد جانباختگان این حادثه نیز گفت: بعد از اتمام عملیات تعدادی از پیمانکاران و کارگران از مفقود شدن برخی از همکاران خود خبر دادند اما با توجه به شلوغی محل و قطعی تلفن به احتمال زیاد این افراد در محل بوده اما امکان برقراری تماس با آنان وجود نداشته است، با این وجود تیم های جستجو در محل حاضرند و تا کنون موردی از کشف جسد یا فوتی گزارش نشده است.
وی با اشاره به تداوم عملیات آوار برداری در گودال ایجاد شده، ادامه داد: تا هر زمانی که لازم باشد عوامل آتش نشانی در محل حضور خواهند داشت.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنیین در پاسخ به چرایی پاسخگو نبودنش به خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه در محل حادثه حضور داشتم متاسفانه امکان استفاده از تلفن همراه برایم مقدور نبود و دلیل دیگری نداشته است.

عضو شورای شهر تهران: مرگ دو کارگر در حادثه شهران هنوز تایید نشده است
اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران مرگ دو کارگر مترو در پی حادثه شهران را تایید نکرد و در ادامه در خصوص جزئیات حادثه شهران به خبرنگار ایسنا گفت: انفجار لوله گاز سبب این حادثه شده است.

وی با بیان اینکه پیمانکار مترو مدعی شده است که از دو کارگر خود خبر ندارد، گفت: در این منطقه اختلال در خطوط تلفن وجود دارد و نمی توان با این دو نفر ارتباط برقرار کرد، اما با این حال سازمان آتش‌نشانی که مدیریت صحنه حادثه را بر عهده دارد، هنوز مرگ کارگران را تایید نکرده است.

آماده‌باش نیروهای امداد و نجات تا پایان عملیات
مرتضی مرادی‌پور  سرپرست معاونت امداد و نجات هلال احمر استان تهران نیز با اشاره به اقدامات امداد و نجات هلال احمر در حادثه شهران، گفت: به محض تماس مردمی با شماره "۱۱۲" حدود ساعت ۴:۳۰ امروز، با توجه به اینکه این حادثه در محدوده شهری بود، نیروهای امداد و نجات هلال احمر به عنوان وظیفه پشتیبانی در کنار آتش‌نشانی و اورژانس، در محل حاضر شدند تا در صورت نیاز و بنا به صلاحدید آتش‌نشانی که مسوولیت حادثه را بر عهده دارد، وارد عمل شوند.

وی با اشاره به اعزام شش اکیپ عملیاتی شامل ۲۱ تن نیروی امداد و نجات به محل حادثه، افزود: طبق گزارش نیروهای شهرداری و مترو، به دنبال شکستن لوله‌ گاز  و انفجار ناشی از آن، متاسفانه یک نفر راننده لودر و همچنین یک نفر کارگر زیر آوار ماندند و نیروهای سازمان آتش‌نشانی در حال تلاش برای بیرون آوردن آنها از میان آوار هستند. به دنبال بروز این حادثه نیز آتش‌نشانی دو حلقه امنیتی تشکیل داد و با همکاری هلال احمر، نیروهای مردمی و داوطلب، ساکنان خانه‌های اطراف محل حادثه، تخلیه شدند.

مرادی‌پور افزود: پس از بسته شدن لوله‌های اصلی گاز و تخلیه گاز از لوله‌ها، امکان نشست زمین وجود داشت که با اقدام به موقع شهرداری و آتش‌نشانی، آن منطقه طبقه‌بندی شد و اقدامات لازم در این زمینه هم صورت گرفت.

وی گفت: نیروهای امداد و نجات هلال احمر در بحث تخلیه اضطراری منازل همکاری لازم را انجام دادند و مصدومان هم توسط نیروهای اورژانس، خدمات مربوطه را دریافت کردند.

مرادی‌پور ادامه داد: امروز جلسه‌ای هم با حضور شهرداری منطقه پنج برگزار شد. در حال حاضر وضعیت ثابت شده است. نیروهای امداد و نجات منطقه پنج و همچنین شهر تهران تا زمان اعلام پایان عملیات، در آماده‌باش خواهند بود.

فرماندار تهران: حادثه شهران کشته ای نداشته است/آب و برق منطقه امروز وصل می‌شود
فرماندار تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه 5 مصدوم حادثه انفجار شهران به صورت سرپایی درمان شدند، تاکید کرد: تا لحظه انتشار این خبر این حادثه کشته ای نداشته است.

عیسی فرهادی گفت: در ساعت 4:37 بامداد امروز (جمعه) در هنگام حفاری کارگران در پروژه خط 6 مترو، برخورد تجهیزات حفاری با لوله گاز سبب انفجار در محدوده شهران شد.

وی افزود: در پی این انفجار آب، برق و گاز منطقه قطع شد و این انفجار موجب ایجاد گودال نسبتا بزرگی در منطقه شد. در حال حاضر عوامل امدادی و آتشنشانی مشغول ایمن کردن منطقه هستند.

فرماندار تهران ادامه داد: تا حدود دو ساعت دیگر و پس از پر شدن گودال ناشی از انفجار ، آب منطقه وصل خواهد شد. همچنین برق نیز تا ساعات پایانی امروز وصل خواهد شد اما احتمالا جریان دوباره گاز در منطقه تا فردا به طول بینجامد.