7 چیزی که هرگز نباید در سینما به آنها دست بزنید!

7 چیزی که هرگز نباید در سینما به آنها دست بزنید!

نکات بهداشتی که باید در سینماها رعایت کنید

تا 12 بهمن ماه که شروع جشنواره فجر، بزرگترین رویداد سینمایی کشورمان است مدت زیادی باقی نمانده است و شاید شما هم یکی از کسانی باشید که با ذوق و شوق زیاد منتظر رفتن به سینماهای منتخب برای دیدن فیلم های جشنواره، که به سختی بلیت آنها را تهیه کرده اید باشید، اما به این فکر کنید که همراه با بلیط سینما چه چیزهای دیگری عایدتان می شود؟بله درباره میکروبها، باکتریها و تمام این چیزهای ناخوشایند صحبت می کنیم.
در اینجا 7 چیز که هرگز نباید در سینما به آنها دست بزنید را به شما معرفی می کنیم:


1-صندلیها

the_seats.jpg

همانطور که میکروب شناس معروف Philip Tierno دکتر فیلیپ تییرنو در کتاب خود درباره راز زندگی میکروبها مفصل توضیح داده که گروه B عفونت استرپتوککی (باکتری های رشته ای) و آثار مدفوع انسانی روی صندلی سینماها یافت شده است. هرچند نادر ولی در مواردی تعطیلی سینماها به دلیل هجوم ساسها مشاهده شده است. اگر می خواهید فیلمی در پرده بزرگ سینما ببینید چاره ای جز نشستن روی این صندلیها ندارید اما می توانید برخی موارد احتیاطی را رعایت کنید:

  • -شلوار بلند و پیراهن آستین بلند بپوشید و به محض رسیدن به خانه آنها را بشویید.
  • -اگر بیش از حد حساس هستید می توانید روکش صندلی بخرید و قبل از نشستن روی صندلی بکشید.(تا به حال ندیده ایم کسی با روکش صندلی به سینما برود ولی برای هرکاری یک اولین بار وجود دارد).

 


2-کف سالن سینما

thefloor.jpg

دونا دابرج Donna Duberg دستیار پرفسور آزمایشگاه علوم دانشگاه سنت لوییز می گوید مراقب کف سالنهای سینما باشید. محققان روی صندلی ها و کف سالن سینما آثاری از مدفوع انسان یافته اند و این بقایا میزبان بسیاری از باکتری ها خصوصاً E.Coli هستند.

بهتر است کیف پول یا کیف دستی خود را به جای گذاشتن زیر صندلی روی پایتان بگذارید.

 

3-دسته های صندلی و جا لیوانی ها

theseatarmrestsandcupholders.jpg

این می تواند عینا به معنی تکثیر میکروب ها باشد.طبق صحبت های دابرج دسته صندلی ها و جالیوانی ها در روز به دفعات توسط افراد مختلف دست خورده می شوند و به ندرت (یا هرگز) ضدعفونی می شوند. لیوان نوشیدنی که با دستهای آلوده لمس کرده ایم را داخل نگهدارنده می گذاریم . باکتریها در آنجا چند برابر شده و منتظر نفر بعدی می مانند تا لیوان نوشیدنی اش را آنجا بگذارد و میکروبهایی از جمله استافیلوکوکو ها Staphylococcus را به دهان خود ببرند. این یک راه انتقال سریع میکروبها به دستگاه تنفسی است.

قبل از دست زدن به دسته های صندلی و جالیوانی ها آنها را با یک دستمال آنتی باکتریال تمیز کنید . دابرج می گوید اگر از این دستمالها همراه ندارید می توانید از یک دستمال کاغذی و پاک کننده های دست استفاده کنید. (فقط مطمئن شوید که ضد عفونی کننده شامل 60 درصد الکل یا بیشتر است.)


4-بوفه های غذا

popcornstand.jpg

سالن های سینما باید استانداردهای مشابه رستوران ها، از جمله ذخیره سازی بهداشتی مواد غذایی در دمای مناسب و نگه داری تمیز و بهداشتی ابزار آماده سازی غذا از جمله گرم کننده های هات داگ، پاپ کورن و پف فیل را رعایت کنند. دابرج می گوید: بوفه های غذا مانند مینی فست فودها فضایی برای آماده سازی سریع اسنک ها با حداقل رعایت موارد بهداشتی هستند.خوراکی های شیرین، به ویژه مایعاتی مانند نوشابه، روی پیشخوان بوفه می چسبند و محل مناسبی برای پرورش باکتری ها می شوند که بعد از آن به هر فردی که سفارشش را از روی پیشخوان برمی دارد منتقل می شود..به دور بر خود نگاه کنید و به دنبال نشانه هایی باشید که مبین عدم رعایت استانداردهای لازم توسط کارکنان است.

و کلام آخر اینکه اگر جایی به نظرتان کثیف آمد،احتمالا همین طور است.

 


5-لیوانها

thecups.jpg

در مطالعه ای که توسط دکتر جبرا Charles Gebra استاد میکروبیولوژی دانشگاه آریزونا در توسکان انجام گرفته مشخص شد که 17 درصد لیوانهای یک بار مصرف نوشیدنی ها که توسط کارکنان بوفه پر می شوند آلوده به بقایای مدفوع انسانی هستند. این مساله در مورد مخزن های نوشیدنی های گرم و سرد که توسط کارکنان پر می شوند نیز صادق است. هر بار که یکی از کارکنان درب لیوان نوشیدنی شمار را می گذارد شما در معرض آلوده شدن قرار می گیرید.

وقت آن رسیده که از لیوان نوشیدنی های گرم و سرد در سینماها صرف نظر کرده و آب معدنی بنوشید. پاداش: این برای سلامتی شما بهتر است. 


6-عینکهای سه بعدی3ِD

the3dglasses.jpg

فیلمهای سه بعدی اکنون از هر زمان دیگری محبوبترند چه کسی دیدن یک فیلم سه بعدی را دوست ندارد؟ اما مراقب باشید- این عینکها چندین بار توسط افراد مختلف استفاده شده اند. در یک تحقیق که در موسسه گود هاوس کیپینگ Good HouseKeeping روی تمام نمونه های این عینکها، چه تاشو و چه غیر تاشو انجام شد، آثار باکتری نمایان شد. اگرچه اغلب آنها بی خطر بودند ولی یکی از آنهاباکتری استافیلوکوکوس بود که سبب عفونت پوست و قرمزی چشمها می شود.

بهتر است این عینکها را قبل از استفاده با دستمال آنتی باکتریال تمیز کنید.

 


7-هوایی که تنفس می کنید

theairyoubreathe.jpg

به نظر کمی سخت گیرانه می آید اما مکان های بسته در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا بستر مناسبی برای رشد میکروبها هستند. اگر کسی در نزدیکی شما سرفه یا عطسه کرد بهتر است از آنجا دور شوید. 
دابرج می گوید یک عطسه یا سرفه حسابی می تواند باکتریها و ویروسها را تا شعاع 5/1 تا 5/2 متری فرد بیمار پرتاب کند. او همچنین توصیه می کند از آنجا که ویروس ها می توانند بر روی سطوح تا هشت ساعت زنده بمانند هیچگاه قبل از شستن دستها، چشمها، بینی و دهان خود را لمس نکنید.


و خلاصه کلام اینکه همیشه پیش از رفتن به سینما و پس از خروج از آن دستهای خود را بشویید