رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
165 سفره آب زیرزمینی در معرض خطر است
 معصومه ابتکار روز دوشنبه در مراسم درختکاری با شعار آموزش عالی و توسعه پایدار در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس افزود: قطعا با علم و فناوری می توان به محیط زیست و منابع آبی کشور کمک کرد، در غیر این صورت آینده ایران دچار تهدید خواهد شد.
وی با تبریک ایام فرخنده دهه فجر به حرکت نمادین دانشگاه تربیت مدرس در راستای کاشت نهال اشاره کرد و افزود: امیدواریم این حرکت بین تمام دانشگاه ها و همزمان با برگزاری کنگره ها مشاهده شود.
به مناسبت برگزاری اولین کنگره ملی آموزش عالی که 28 و 29 بهمن سال جاری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود، هزار اصله درخت کاشته خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تفاهم نامه ای با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امضا کردیم که ابعاد مختلفی را در بر می گیرد که نهضت درختکاری را نیز می توان در بندهای آن مشاهده کرد.
ابتکار تاکید کرد: امروزه مسائل محیط زیستی به معضلی تبدیل شده اند که برون رفت از آن نیازمند علم و فناوری است که در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی میسر خواهد شد.
وی با اشاره به بحث تغییر اقلیم اظهار کرد: این بحث موافقان و مخالفان خود را داشت از این رو جامعه جهانی در راستای یک بحث علمی که دو دهه طول کشید، با 95 درصد اطمینان اعلام کرد که تغییر اقلیم در حال رخ دادن است و آثار و عوارض زیادی مانند آب شدن یخچال ها، تغییر جریان اقیانوس ها ، خشکسالی ها و بالا آمدن سطح دریاها را به دنبال دارد.
ابتکار گفت: دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر زمین بیشتر از دو درجه گرمتر شود، عوارض جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت، از این رو بسیاری از کشورها تاکید کردند که زمین بیشتر از 1.5 درجه گرمتر نشود در غیر این صورت جزایری مانند مالدیو به زیر آب خواهند رفت.
وی گفت: اکنون 75 درجه سیلیسیوس زمین گرمتر شده و در ایران طی سی سال اخیر گرما تا 1.5 درجه را نیز داشته ایم.
ابتکار گفت: بر این اساس، در نشست پاریس که 195 کشور گرد هم آمده بودند، به این توافق رسیدند که باید مانع گرمتر شدن زمین و تغییر اقلیم شد که در این راستا کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دستور کار دولت ها قرار گرفت. 
به گفته وی، ایران تصویب کرد که انتشار چهار درصد غیرمشروط و هشت درصد مشروط به برداشتن تحریم ها انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا 2030 کاهش دهد.
وی گفت: اگر ایران بخواهد به سمت توسعه پایدار حرکت کند، باید به شکنندگی زیستی و توان اکولوژیک زمین توجه کند، کره زمین اکنون 6 ماه نسبت به بازتوانی خود عقب است؛ یعنی به ازای هر یک سال زندگی بشر برای بازسازی به یک سال و نیم زمان نیاز دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در ایران به دلیل شرایط خاص اقلیمی، توسعه، جنگ، افزایش جمعیت و مهاجرت بیش از 24 میلیون نفر طی دو دهه از روستا به شهر، مشکلات بیشتری را برای محیط زیست به وجود آورده و ما را با چالش های زیادی مواجه کرده است.
ابتکار همچنین گفت: در موضوع ردپای اکولوژیک، وضعیت کشور از متوسط جهانی، بسیار بدتر است و این زنگ خطری برای طبیعت ایران به شمار می رود.
وی گفت: در زمینه مصرف انرژی نیز از الگوهای استاندارد جهانی تبعیت نمی کنیم و در خوش بینانه ترین حالت، چهار برابر اروپا انرژی مصرف می کنیم که با حمایت از نوآوری ها و شرکت های دانش بنیان می توان این روند را کنترل کرد. 
وی گفت: موتورخانه های زیادی در شهرهای بزرگ از جمله تهران وجود دارد که بدون کنترل و معاینه فنی کار می کنند، از این رو نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند که معاینه فنی موتورخانه ها یکی از برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است. 
ابتکار گفت: سال گذشته اهداف توسعه پایدار جهانی برای سال های 2015 تا 2030 تصویب شد که یکی از محورهای مهم آن آموزش عالی است. از این رو پرداختن دانشگاه ها و مراکز آموزشی به مساله تغییر اقلیم و حفظ محیط زیست می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر داشتن ارزیابی زیست محیطی پروژه ها گفت: برخی از پروژه ها مانند سد گتوند ارزیابی محیط زیستی داشتند اما از نظر علمی بسیار ضعیف بود، از این رو امروز مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است. توانمندسازی و توان افزایی در ارزیابی های زیست محیطی باید جدی گرفته شود تا توسعه سازگار با محیط زیست پیش رود که این جزو وظایف دانشگاه ها است.
وی گفت: ایران سه نوع جنگل شامل جنگل های هیرکانی با قدمت چند میلیون سال، بلوط های زاگرس و مانگرو دارد که طبیعت زیبایی را به وجود آورده است اما توسعه ناپایدار و مدیریت غلط موجب نابودی و آسیب رسانی به این جنگل ها شده است که نیازمند بیداری دانشگاه ها در این زمینه است. 
به گفته وی، محیط زیست موضوعی کاملا بین رشته ای است و به تمام اقشار مربوط می شود.
ابتکار با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اشاره کرد و گفت: دیگر زمان آن رسیده است که دانشگاه ها با رویکردی پژوهشی، موضوع محیط زیست و توسعه پایدار را مد نظر قرار دهند و تمامی فعالیت ها در بخش های مدیریت منابع آب و کشاورزی کاملا علمی انجام شود.