نشست خبری شهردار منطقه9 با اصحاب رسانه؛
کسب رتبه‌ نخست پیشرفت فیزیکی شهرداری منطقه 9 در پروژه‌‌های توسعه محله‌ای

به گزارش قلم نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه9؛ سید محمد رحیم مرتضوی شهردار منطقه در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش عملکرد سال 1401 برگزار شد، بیان کرد: منطقه9 حدود 1921 هکتار وسعت دارد که از این میزان حدود 1200 هکتار در اختیار پادگان های نظامی تهران و فرودگاه مهرآباد قرار دارد. از باقیمانده پارسل های مسکونی، خدماتی، تجاری و پهنه های موجود نیز حدود 57 درصد بافت فرسوده است و به همین دلیل این منطقه در بین مناطق 22 گانه در رتبه دوم بافت فرسوده قرار دارد.

وی با بیان اینکه امسال 195 میلیارد تومان بودجه برای پروژه های عمرانی، اجتماعی، خدمات شهری و ترافیکی در اختیار شهرداری منطقه 9 قرار گرفته بود، افزود: این بودجه بدون در نظر گرفتن بودجه های هزینه ای و حقوق و دستمزد است.

شهردار منطقه9 در خصوص پیشرفت فیزیکی این منطقه در سال جاری اظهار کرد: با توجه به‌ گزارش سامانه کنترل پروژه شهرداری تهران، منطقه9 در حوزه کنترل پروژه احداثی و تملک دارایی سرمایه ای با 6/82 درصد در رتبه اول پیشرفت فیزیکی در بین مناطق 22گانه قرار دارد و در تلاش هستیم که در مدت زمان باقیمانده پیشرفت این پروژه ها به 100درصد برسد.

مرتضوی در ادامه در مورد پروژه های توسعه محله ای و کوچک مقیاس هم عنوان کرد: امسال 53 عنوان پروژه توسعه محله ای با اعتباری حدود 60 میلیارد تومان داشتیم که از حیث تعداد و اعتبار تخصیص یافته پروژه ها توانستیم در بین مناطق 22 گانه به رتبه ششم برسیم.

وی اضافه کرد: با توجه به گزارش سامانه کنترل پروژه، این منطقه در 53 پروژه شامل 38 پروژه عمرانی، 12 پروژه خدمات شهری، 2 پروژه اجتماعی و یک پروژه ترافیکی با 57/99 درصد پیشرفت در صدر جدول سلسله مراتبی پیشرفت فیزیکی پروژه‌های توسعه محلی قرار دارد و تا پایان سال این پیشرفت به 100درصد خواهد رسید.

تحقق بودجه 100 درصدی منطقه9

شهردار منطقه9 در ادامه با اشاره به این موضوع که امسال با برنامه ریزی های انجام شده در حوزه مالی و اقتصاد شهری توانستیم به عنوان اولین منطقه در بین مناطق 22 گانه شهر تهران در تاریخ 15 دی ماه سال جاری 100 درصد درآمد نقدی این منطقه را محقق کنیم، گفت: این منطقه توانست تا پایان هفته پنجاهم با 121 درصد درآمد نقدی، 40 درصد درآمد غیرنقدی و 101 درصد در مجموع در رتبه سوم در حوزه تحقق درآمد را کسب کند.

کسب رتبه اول در حوزه فضای سبز

مرتضوی اضافه کرد: در حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری نیز تلاش شد تا انضباط مالی اساسی شکل بگیرد که با توجه به همین موضوع توانستیم به رتبه دوم بستن حساب ها در سال 1400 برسیم. همچنین این منطقه در حوزه اصلاح حساب ها به رتبه دوم و در خصوص حساب های فی مابین در سازمان املاک و فضای سبز نیز توانست رتبه اول را کسب کند.

پرداخت 100 درصدی دیون به پیمانکاران

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که در بحث پرداخت دیون به پیمانکاران تا پایان سال 1400 تمام دیون و مطالبات این منطقه به آنها پرداخت شده است، اظهار کرد: بخشی از دیون از طریق تهاتر املاک، برات، ال سی و نقدی به پیمانکاران پرداخت شده است. در بحث بدهی سال جاری به پیمانکاران هم در سال 1401 مبلغ 213 میلیارد تومان بوده که تاکنون 60 درصد آن پرداخت شده و در تلاش هستیم که تا پایان سال 40 درصد باقی مانده بدهی ها را هم پرداخت کنیم.

صدور پروانه جدید پروژه سیستانیکا

شهردار منطقه 9 پایتخت با اشاره به حوزه شهرسازی و معماری یادآور شد: در این حوزه 11 پروژه داشتیم که هرکدام به مدت 10 سال متوقف مانده بودند به همین دلیل با تشکیل کمیته پرونده های خاص شهرداری تهران به دنبال بررسی و حل مشکلات این پروژه ها اقداماتی انجام شد. از این 10 پروژه بزرگترین آن متعلق به پروژه سیستانیکا است که در بافت فرسوده محله هاشمی قرار دارد. با توجه به پیگیری‌ و اقدامات انجام شده اخیرا مصوبه‌ای از کمیسیون ماده پنج اخذ و پروانه ساختمانی جدیدی برای این پروژه تجمیعی صادر شده است.

مرتضوی در خصوص مجتمع ایستگاهی استاد معین اظهار کرد: با بررسی های کارشناسی تمام مشکلات موجود در این پرونده برطرف شده و هم اکنون در مرحله ی پایانی صدور پروانه قرار گرفته است.

حذف حریم 7 و نیم متری خیابان زرند

وی در مورد پایش طرح تفصیلی این منطقه افزود: با اقدامات انجام شده حریم 7 و نیم متری خیابان زرند که یکی از دلایل اصلی عدم صدور پروانه ساختمانی و ایجاد بافت فرسوده و ناکارآمد بود، حذف شد. همچنین در خصوص بازنگری در پهنه خیابان گزل خو محور آزادی و پروژه بررسی بازآفرینی پایدار محور فتح نیز مطالعاتی انجام شده است. در اجرای آرای ماده صد نیز منطقه 9 در رتبه چهارم قرار دارد.

شهردار منطقه 9 تهران اضافه کرد: در بحث صدور پروانه علی رغم رکود توانستیم با توجه به تسهیل و تسریع در صدور پروانه از عدد 175 به 200 مورد پروانه در سال جاری برسیم که این رقم تا پایان سال به صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد.

مرتضوی در ادامه در مورد اقدامات معاونت فنی و عمرانی توضیح داد: اجرای 26 هزار و 182 متر مربع آسفالت مکانیزه در پروژه های عمرانی، 13 هزار و 636 متر مربع در پروژه های توسعه محله ای با استفاده از 8 هزار و 760 تن آسفالت، اجرای 34 هزار و 145 متر مربع لکه گیری آسفالت در پروژه های عمرانی، اجرای 18 هزار و 182 متر مربع در پروژه های توسعه محله ای با استفاده از 5 هزار و 756 تن آسفالت، اجرای هزار متر مربع پیاده‌روسازی در پروژه های عمرانی، 350 متر مربع در پروژه های توسعه محله ای، اجرای 2هزار و 500 متر مربع احداث و مرمت جداول و انهار در پروژه های عمرانی و 5 هزار و 55 متر مربع در پروژه های توسعه محله ای، تعریض بزرگراه آیت الله سعیدی به مساحت 3 هزار متر مربع حدفاصل میدان فتح تا خیابان دستغیب به منظور کاهش بار ترافیکی جنوب به شمال بزرگراه آیت الله سعیدی و میدان فتح، ترمیم و بهسازی شبکه جمع آوری آب‌های سطحی در 37 معبر به طول 8هزار و 500 متر مربع ، توسعه شبکه فاضلاب 148 کیلومتر، اجرای 4هزار متر مربع اصلاح هندسی از جمله اقدامات حوزه عمرانی بوده است.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه خدمات شهری نیز اشاره کرد و افزود: در پروژه یادگار امام (ره) جابجایی درختان در این محدوده انجام شده است. همچنین فعالیت هایی در حوزه جداره سازی، نقاشی دیواری محیطی به میزان 14 هزار و 600 متر مربع، احداث و راه اندازی شب بازار و 20 غرفه در خیابان بدر الزمان قریب و اجتماعی، احداث و بازسازی 53 مورد سرویس های بهداشتی بوستان ها، طراحی و اجرای شبکه آب رسانی فضای سبز به میزان 10 هزار متر طول، بازپیرایی و بازسازی فضای سبز به میزان 7هزار متر مربع ، لایروبی دریاچه المهدی و اجرای طرح شبکه تفکیک از مبدا پسماند و همچنین افتتاح خانه های محیط زیست و آغاز پویش سفیران محیط زیست برای نخستین بار در مدارس منطقه 9 شهر تهران‌ از مهمترین اقدامات این حوزه بوده است.

33 اقدام در راستای ایمن سازی نقاط حادثه خیز در بزرگراه آیت الله سعیدی

شهردار منطقه 9 پایتخت در ادامه در خصوص اقدامات حوزه حمل و نقل و ترافیک بیان کرد: بهسازی پیاده‌ رو و احداث و توسعه مسیر دوچرخه سواری به میزان 1200 متر مربع در خیابان 45 متری زرند، اجرای خط کشی محوری و بلوک عابر پیاده به متراژ 160 هزار متر مربع، اجرای 4 هزار متر مربع اصلاح هندسی، مناسب سازی مسیر عابر پیاده خیابان استاد معین، توسعه و مسقف سازی یک خط در پایانه تاکسیرانی شمشیری، 33 اقدام در راستای ایمن سازی نقاط حادثه خیز در بزرگراه آیت الله سعیدی ، بزرگراه سردار حاج احمد متوسلیان، خیابان آزادی، تعمیر و نوسازی روشنایی زیرگذرهای منطقه و بهسازی و اورهال کردن تمامی ایستگاه های اتوبوس در غرب پایتخت انجام شده است.

مرتضوی توضیح داد: اجرای ویژه برنامه اجتماع امام حسنی ‌ها، دیدار با 60 خانواده شهید، 27 مورد ملاقات مردمی از ابتدای سال جاری، اجرای ویژه برنامه ای با موضوع نامه ای به آسمان به مناسب سالگرد شهید سردار سلیمانی، برنامه تجلیل از بانوان مدافع سلامت، گسترش سرمایه اجتماعی و گفت‌وگو بین مدیران و شهروندان از اقدامات حوزه فرهنگی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به واگذاری املاک فرهنگی عنوان کرد: این واگذاری ها که شامل سرای محلات می شود با استعلام از سازمان بازرسی شهرداری تهران و بر اساس قیمت کارشناسی انجام شده است.

شهردار منطقه 9 شهر تهران در مورد دیگر پروژه های این منطقه گفت: پادگان جی، ایجاد ایستگاه‌های جدید مترو ، بررسی پروژه یادگار امام (ره) شاخه غربی و مباحث پیرامونی فرودگاه مهرآباد نیز از جمله برنامه هایی است که توسط این منطقه در دستور کار قرار دارد.

اجرای طرح بهاران خدمت

مرتضوی در ادامه در خصوص طرح بهاران خدمت برای نوروز 1402 عنوان کرد: قرار است این طرح در کل شهر تهران انجام شود اما با توجه به وجود میدان آزادی در این منطقه اقدامات ویژه ای انجام خواهد شد که از جمله این اقدامات ایجاد یک تونل نوری زیر برج آزادی، نصب المان‌های نوروزی در زیر برج و محدوه میدان آزادی، فرش های گل و کاشت گل های فصلی در اطراف میدان آزادی است. همچنین در حوزه اجتماعی به دنبال اجرای طرحی به‌نام جشن جهانی نوروز در میدان آزادی هستیم که در این طرح بزرگترین هفت سین در کشور و برنامه های فرهنگی با رویکرد اقوام و آیین سنت های نوروز، نمایشگاه غذاهای سنتی و تونل نمایشگاه ایران شناسی در این منطقه اجرا خواهد شد.

وی در مورد معضلات و مشکلات فرودگاه مهرآباد گفت: بخش زیادی از وسعت محدوده منطقه9 در اختیار فرودگاه مهرآباد قرار دارد و این مساله شبکه معابر منطقه را دچار مشکل کرده است. آلودگی صوتی، آلودگی هوا و ترافیک ناشی از تردد به سمت فرودگاه از جمله مشکلاتی است که مردم این منطقه را دچار نارضایتی کرده است.

انتقال فرودگاه مهرآباد در توان منطقه9 نیست

شهردار منطقه 9 پایتخت تاکید کرد: بر اساس گفته مدیران فرودگاه تنها 11 درصد از محدوده برای فرودگاه است و مابقی در اختیار دیگر ارگان های قرار دارد. به همین منظور انتقال فرودگاه مهرآباد در توان منطقه 9 و شهرداری تهران نیست و نیاز به یک عزم و اراده ملی دارد و باید در دولت حل شود که البته با توجه به ساخت باند جدید 29 شرق و کلنگ ترمینال جدید 100 هزار متر مربعی در فرودگاه مهرآباد، بدون تردید بنایی برای انتقال آن وجود ندارد.